شناسهٔ خبر: 19628231 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شورای بررسی پایان‌نامه‌های اسلامی در تاتارستان

گروه بین‌الملل: به ابتکار دانشگاه دولتی فدرال قازان و با حمایت وزیر علوم روسیه، شورای بررسی موضوعات پایان‌نامه در حوزه الهیات و معارف اسلامی در جمهوری تاتارستان تشکیل می‌شود.

صاحب‌خبر -
تشکیل شورای بررسی پایان‌نامه‌های اسلامی در تاتارستان
رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: جلسه کارگروه توسعه و سازماندهی آموزش معارف اسلامی و تاریخ و فرهنگ اسلام طی سالیان 2017 تا 2020 به ریاست «اولگا واسیلیوا»، وزیر علوم فدراسیون روسیه برگزار شد.
این مراسم به منظور جمع‌بندی فعالیت‌های انجام شده در سالیان گذشته اختصاص یافته بود، تا بدین منظور مسیری مشخص و مدون برای توسعه آموزش معارف اسلامی در 4 سال آتی را در پیش گیرند.  
نمایندگان تاتارستان در این جلسه اظهار داشتند که موضوع توسعه آموزش معارف اسلامی نباید به تربیت کارشناسان دینی و مذهبی در حوزه‌های اشاره‌شده محدود شود، بلکه باید امکان برقراری ارتباط و همکاری با تمامی شخصیت‌ها و نمایندگان جامعه مسلمانان روسیه نیز میسر شود.
یکی از ابتکاراتی که از سوی دانشگاه دولتی فدرال قازان مطرح شد و مورد حمایت وزیر علوم روسیه نیز قرار گرفت، پیشنهاد تشکیل شورای بررسی موضوعات پایان‌نامه در حوزه الهیات و معارف اسلامی بود که در حال حاضر این موضوع در دست بررسی است.
به پاس همکاری‌های صورت گرفته میان وزارت علوم روسیه، نهاد ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، نهادها و مراکز اسلامی و مراکز آموزش عالی سکولار دستاوردهای قابل توجهی در حوزه آموزش به دست آمده است. امروزه جامعه مسلمانان روسیه به دور از انزوا در راستای تربیت مربیان و کارشناسان مذهبی فعالیت می‌کند. نظام آموزشی روسیه این امکان را برای تربیت کارشناسان فراهم کرده است.
به گفته «رامیل خیر‌الدین‌اف»، مدیر انستیتو روابط بین‌الملل، تاریخ و شرق‌شناسی، دانشگاه فدرال قازان در توسعه آموزش معارف اسلامی و اسلام شناسی از جایگاه قابل قبولی برخوردار است و ابتکار عمل‌هایی که از سوی این دانشگاه با همکاری دیگر مراکز آموزشی در پیش گرفته شده است، مورد حمایت قرار می‌گیرد.
دانشگاه اسلامی روسیه و دانشگاه اسلامی قازان در تربیت و آموزش کارشناسان مذهبی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت می‌کنند. همچنین یکی از ابتکارات دانشگاه فدرال قازان و همکاران آموزشی این دانشگاه برگزاری المپیاد سالانه زبان عربی است. این طرح مورد توجه وزیر علوم روسیه نیز قرار گرفت و وی در سخنرانی خود نیز بارها به اهمیت و ضرورت آموزش زبان های شرقی به خصوص زبان عربی تأکید کرد.
باید اذعان داشت که فعالیت مرکز توسعه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فدرال قازان الگوی مناسبی در تمام روسیه است، چرا که توجه بسیاری به برقراری ارتباط تنگاتنگ با جامعه مسلمانان روسیه و همچنین زنان این کشور داشته است.

نظر شما