شناسهٔ خبر: 19616993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی هفتم خرداد بخوانید؛

تایید انتخابات شوراها/نظر صداوسیما درباره ربنای شجریان/توضیح موحدی کرمانی درباره اظهاراتش و...

71381

صحت انتخابات شورای شهر تهران، خشم رژیم صهیونیستی از دیدار وزیر خارجه آلمان با یک مقام ایرانی، وزیر اطلاعات مخاطب کمترین سوال نمایندگان، مصوبه ۲۰۳۰ مغایرتی با قانون ندارد، ۲۸۸ جشن گلریزان در ماه رمضان، توضیح موحدی کرمانی درباره آرای حلال و حرام، پاسخ محمدجواد لاریجانی به صالحی‌امیری درباره ربنای شجریان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز (یکشنبه) هفتم خرداد ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

بسته رهبری

رهبر انقلاب با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسن پهلوانی تهرانی را تسلیت گفتند

سردار غلامحسین غیب پرور در مراسم تودیع و معارفه مسئول بنیاد تعاون بسیج گفت: سپاه خار چشم اسراییل است و آنان که به سپاه حمله می‌کنند به عواقبش نیز بیندیشند.رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به انتخابات اخیر گفت: انتخابات رخدادی است مالامال از عبرت و تجربه و پندآموزی. وی با اشاره به دستگیری تعدادی از سلطنت طلبان، منافقین و گروه های معاند در ایام انتخابات تصریح کرد: هم مشارکت مردم یک پیروزی بود و هم امنیت فوق العاده این انتخابات در یک کشور ۸۰ میلیونی یک پیروزی ارزشمند بود.

جبهه پایداری

 جبهه پایداری درباره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای صادر کرد.جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بخشی از بیانیه خود  پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حواشی این انتخابات و همچنین مطالبات از دولت دوازدهم  آورده است:از برکات این انتخابات آن بود که شاهد بودیم وقتی فرد اصلح شناخته شد و به میدان آورده شد، تمامی سلایق سیاسی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی، زیر یک چتر واحد جمع خواهند شد. شاید در هیچ کدام از ادوار گذشته انتخابات‌ ریاست جمهوری، شاهد ایجاد چنین وحدتی و چنین گردهمایی تفکرات متنوع سیاسی انقلابی، ذیل یک چتر واحد نبودیم.همچنین حزب موتلفه اسلامی در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها بیانیه‌ای صادر کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است:حضور همۀ نامزدها در مناظرات، بیانگر این است که در نظام جمهوری اسلامی همه خود را به ملت عرضه می‌کنند و به ملت فرصت می‌دهند که انتخاب خود را برمبنای تمایل خویش انجام دهند.

184509_586.jpg

سلاح تک‌تیرانداز «شاهر» به تولید انبوه رسید.رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی از تولید انبوه سلاح تک‌تیرانداز شاهر توسط صنعت دفاعی کشور خبر داد. وی افزود: به طور معمول اینگونه سلاح‌ها پس از گذراندن مراحل آزمایشی و تست‌های میدانی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تولید انبوه می‌رسند.

 نماز جمعه این هفته تهران با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی

محمدعلی موحدی کرمانی در مطلبی به بیان مقصودش از عبارت آرای حلال و حرام پرداخت.وی در توضیحات خود آورده است:اینجانب در جلسه ای جمله ای گفتم که در فضای مجازی منعکس شد و هرکس تفسیری داشت که بعضاَ ناروا بود، در جلسه ای بحث درباره یکی از کاندیداها و آراء او بود و نظر بنده را می خواستند. بنده گفتم این ۱۶ میلیونی که اعلام شده بر اساس اطلاعات واصله و این که احدی در صحت  این آراء تشکیک نکرده آراء واقعی اوست و بنده این رأی بالای مردمی و حلال را به ایشان تبریک می گویم.

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی با بیان اینکه مردم با رای خود به هریک از نامزدهای انتخابات به پایدارتر شدن نظام کمک کردند، گفت: مطرح شدن مسئله رای حلال و حرام به وحدت و انسجام ملی کشور آسیب می زند و نباید با برخی از بداخلاقی ها، شیرینی انتخابات را به کام مردم تلخ کنیم. وی افزود: رهبر انقلاب همیشه برحضور مردم در  انتخابات و دفاع از مردم سالاری دینی تاکید دارند، حضور بیش از ۴۰ میلیون از مردم نیز موجب تقویت مردم سالاری است.همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، در نشست خبری ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره) با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت:نباید حماسه انتخابات اخیر را با تعابیری از قبیل حرام و حلال مخدوش کنیم. سخنگوی ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره) تصریح کرد که نباید حماسه انتخابات اخیر را با تکیه بر مسایل جناحی و سیاسی و تعابیری از قبیل حرام و حلال و تند و کند و الهی و غیر الهی مخدوش کنیم.

انتخابات شوراها

صحت انتخابات شورای شهر تهران تایید شد.محمدرضا بادامچی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهرستان تهران با بیان اینکه ۱۵ صندوق به صورت اتفاقی با سامانه تجمیع وزارت کشور مجددا تطبیق داده شد، تاکید کرد که هیات نظارت شهرستان تهران با یقین سلامت پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران را تایید می کند.

روح الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور،  تداوم تشکیک در سلامت انتخابات را نوعی از فتنه نرم دانست و همچنین انتشار بیانیه‌ها و اظهارات برخی اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی برخی نامزدهای شکست خورده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مبتنی بر تداوم ترویج شبهه و تشکیک در سلامت انتخابات را نوعی از فتنه نرم علیه جشن حماسی حضور پرشکوه مردم در انتخابات و در تقابل با منویات رهبری عنوان کرد.

توییت

مارک دوبوویتز، یکی از استراتژیست‌های آمریکا برای تحریم ایران، با اشاره به یادداشت اخیر ظریف در نیویورک تایمز در توئیتی نوشت: ظریف حرفه‌ای ترین مبلغ نسل ما است. وی در توئیتر خود با اشاره به یادداشت اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک تایمز با عنوان " تجهیزات نظامی زیبا" (به قول آقای ترامپ) خاورمیانه را نجات نخواهد داد! نوشت: برایم مهم نیست که دیگران در ارتباط با او چه می‌گویند ولی ظریف حرفه‌ای ترین مبلغ نسل ما است.  نیویورک تایمز یک استاد را نمایان کرده است.

مهدی حسن، مجری معروف شبکه الجزیره در مصاحبه ای  با سید حسین موسویان درمورد موضوعات انتخابات ایران، سوریه، یمن و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: آغوش ایران برای گفت‌وگو و همکاری و دیپلماسی با همسایگان باز است. اما ایران یک طرف سکه است. طرف دیگر سکه عربستان و سایر همسایگان عرب حوزه خلیج فارس هستند. ایران آماده است تا با آنها بنشیند و درمورد نگرانیهای دوطرف، شیوه رفع نگرانی‌ها، تعریف یک ساختار جدید همکاری در منطقه و تشکیل یک سیستم همکاری منطقه‌ای گفت‌وگو و تفاهم کند. باید دید که آیا عربستان و سایر همسایگان آمادگی متقابل دارند یاخیر.

پرچم رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی از دیدار وزیر خارجه آلمان با یک مقام ایرانی انتقاد کرد. در پی دیدار وزیرامورخارجه آلمان با یک مقام ایرانی در برلین، سفارت رژیم صهیونیستی در آلمان به شدت از این دیدار انتقاد کرد. زیگمار گابریل وزیرامورخارجه آلمان هفته گذشته با حمیدرضا ترابی رایزن فرهنگی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی سال گذشته در راهپیمایی روز قدس در برلین نابودی اسرائیل را خواستار شده بود.

تمیم و روحانی

یک روزنامه اماراتی نوشت که هدف امیر قطر از تماس تلفنی با رئیس جمهور ایران و تاکید بر تقویت روابط با آنان، تحریک کشورهای عربی است.روزنامه الخلیج امارات مدعی شد:این موضع قطر بر این تاکید می‌کند که از برادران خود در کشورهای عربی دست کشیده است و بدون توجه به مواضع جمعی کشورهای عربی در مورد مداخله ایران در منطقه به ایران پناه برده است و این اقدام امیر قطر کشورهای حاشیه خلیج فارس را تحریک می‌کند.

شرکت انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد، مجتمع‌های سوختی دریافت کرده است که راکتور شماره یک نیروگاه "باراکه" را تقویت خواهد کرد.شرکت دولتی انرژی هسته‌ای امارات روز شنبه اعلام کرد: مجتمع‌های سوخت دریافتی شامل دسته‌های لوله که حاوی رادیواکتیو مواد فسیلی هستند، واحد اول نیروگاه هسته‌ای "باراکه" را تقویت خواهند کرد. ۹۵ درصد از اولین راکتور در میان چهار راکتور این نیروگاه ساخته شده است.

صحن مجلس

معاون نظارت مجلس، گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه اول دوره دهم مجلس از تاریخ ۷/ ۳/ ۱۳۹۵ تا ۱۵/ ۲/ ۱۳۹۶ را قرائت کرد که طبق آن وزیر اطلاعات مخاطب کمترین سوال نمایندگان بوده است.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما به هیچ‌وجه دنبال حذف «مطهری» از هیأت رئیسه مجلس نیستیم گفت:طرح این موضوعات برای شیطنت، سهم‌خواهی و از بین بردن وفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد از سوی برخی دوستان بوده است. بهروز نعمتی افزود: مذاکرات مختلفی بین سه فراکسیون اصلی مجلس انجام گرفته اما هنوز خروجی روشنی برای آن مطرح نشده و این جلسات به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و تا لحظه انتخابات هیأت رئیسه مجلس ممکن است مذاکرات مختلفی در جریان باشد.

لاریجانی

علی لاریجانی در پاسخ به اخطاری درباره تصویب سند۲۰۳۰ با اشاره به اینکه هیأت تطبیق مصوبات، اشکال قانونی به مصوبه ۲۰۳۰ نگرفته است ، گفت: مصوبه ۲۰۳۰ در هیأت تطبیق مصوبات از نظر شکلی مورد بررسی قرار گرفت و مغایرتی با قانون ندارد.

محمدرضا تابش درباره لابی‌های سیاسی در انتخاب هیات رییسه مجلس توضیحاتی داد و گفت:براساس مذاکرات هیچ وقت قرار نشد که فراکسیون امید لیست مجزایی بدهد، اما شنیده شده که فراکسیون مستقلین و ولایت با یکدیگر در خصوص ۱۲ کرسی هیأت رئیسه به توافق رسیده‌اند تا از هر فراکسیون ۶ نفر حضور داشته باشند.نایب رییس فراکسیون امید در مجلس گفت: اگر مستقلین، توافق با فراکسیون ولایت روی ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را شایعه می‌دانند ما آماده  هستیم با مستقلین برای تثبیت وضع موجود توافق کنیم.

بیست و نهمین جشن گلریزان ستاد دیه

در ماه رمضان سال‌جاری به منظور حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری تعداد  ۲۸۸جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار می‌شود. ماه مبارک رمضان دفاتر نمایندگی استانی با رشد ۴ درصدی نسبت به سال گذشته، در مجموع میزبان برگزاری ۲۸۸ آیین گلریزان ویژه آزادی زندانیان نیازمندِ محکوم به جرایم غیرعمد خواهند بود.طبق آمار به ترتیب استان‌های خوزستان با ۴۰ همایش، کرمان با ۳۰ آیین و بوشهر با برپایی ۲۴ مراسم، بیشترین جشن‌های گلریزان را میزبانی می‌کنند.

ربنا

محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر صدا و سیما به نامه سیدرضا صالحی امیری درباره پخش ربنای محمدرضا شجریان پاسخ داد. در پی نامه سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صداوسیما برای پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه رمضان، محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر صدا و سیما طی نامه‌ای به وی پاسخ داده است.

خدمات الکترونیک قضایی

دومین جلسه هماهنگی با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در دادگستری اصفهان تشکیل شد و معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری اصفهان از ثبت ۷۷ هزار درخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سال ۹۵ خبر داد.وی افزود: در سال جدید با برنامه‌های در دست اقدام و هماهنگی و مشاوره لازم با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، گام‌های مؤثر دیگری در راستای گسترش خدمات الکترونیک قضایی برداشته خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما