شناسهٔ خبر: 19614395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کمیسیون آموزش مجلس محتوای سند ۲۰۳۰ را بررسی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: محتوای مصوبه ۲۰۳۰ دولت باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود و به کمیسیون آموزش دستور داده شد تا محتوا را بررسی کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس همواره تأکید بر استفاده از ماده 236 آیین نامه داخلی دارد که به نظر ابزار خوبی برای نظارت است.

وی ادامه داد: طبق این ماده کمیسیون اصلی باید ظرف 10 روز به درخواست نمایندگان برای استفاده نظارتی از ماده 236 آیین‌نامه اظهار نظر کند اما متأسفانه شاهد هستیم برخی کمیسیون‌ها بیش از 6 ماه روند را طولانی می‌کنند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به اصول 136 و 138 قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: طبق این دو اصل جنابعالی باید مصوبات دولت را با قوانین تطبیق دهید و به عنوان رئیس آنها را رد یا تأیید کنید اما سوال این است که آیا شما مصوبه معروف به طرح 2030 دولت را که 25 شهریورماه 95 به تصویب رسیده است دیده‌اید یا خیر.
وی ادامه داد: اگر برای تأیید به مجلس ارسال شده است آیا نظر شما مغایر با قوانین بود یا خیر و یا اگر مغایر بوده چرا دولت به آن توجه نکرده است و اگر عدم مغایرت به دولت اعلام شده است علت را توضیح دهید.

علی لاریجانی در پاسخ به حاجی دلیگانی گفت: در خصوص قسمت اول صحبت‌هایتان درباره ماده 236 باید بگویم که همیشه عنوان کرده‌ام که این ماده روشی بهتر از تحقیق و تفحص‌هاست و سهل‌الوصول‌تر است، چرا که باعث می شود کمیسیون اصلی فعال‌تر به نمایندگان از نظر نظارتی کمک کند.

وی ادامه داد: اما اگر بیش از 10 روز زمان ببرد تا کمیسیون اظهار نظر کند تخلف است و می‌خواهیم که این تخلف اعلام شود چرا که ماده 236 ابزاری برای تقویت نظارت مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح 2030 گفت: آقای کریمی قدوسی نیزهمین سوال را مطرح کرد و باید بگویم دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد اول محتوا و دوم شکل طرح است. در هیئت تطبیق مصوبات، مصوبات دولت به لحاظ شکلی با قوانین تطبیق داده می‌شود بنابراین از نظر این هیئت ساختار مصوبه 2030 دولت ایراد قانونی نداشت.

آقای لاریجانی تأکید کرد: اما محتوای مصوبه 2030 دولت باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود که هنوز در خصوص محتوا اظهار نظری از طرف شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و به کمیسیون آموزش دستور داده شد تا محتوا را بررسی کنند.

نظر شما