شناسهٔ خبر: 19613838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

لزوم توسعه صنایع جانبی وابسته به خرما برای ایحاد شغل؛

صادرات خرما به نام خوزستان به کام بندرعباس و امارات!

گرچه خوزستان عنوان نخستین صادرکننده خرما در کشور را به خود اختصاص داده اما خرماهای خوزستان از طریق بندرعباس به امارات و از طریق اماراتی‌ها در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، خرما در 14 استان ما تولید می‌شود، اما استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان دارای تولید بیشتری هستند. خرما از سالم‌ترین محصولات کشاورزی است که در کشور ما تولید می‌شود چون جزو معدود میوه‌هایی است که در طول 8 ماه از سال آفتاب می‌خورد و انرژی آن را جذب می‌کند و خواص زیادی دارد، اما متأسفانه هنوز سهم ناچیزی در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ما دارد.

خوزستان از بزرگترین استان‌های خرما خیز کشور به شمار می‌رود که دارای 43 هزار و 500 هکتار نخیلات است که از این میزان 34 هزار و 500 هکتار بارور و 9 هزار هکتار آن نهال است و سالانه حدود 180 تا 190 هزار تن خرما تولید می‌کند.

بنا بر گفته مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در جهان حدود 7.5 میلیون تن خرما تولید می‌شود و سهم ایران از این خرما سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن است.

معاون باغبانی اداره‌کل جهاد کشاورزی خوزستان نیز می‌گوید: 70 درصد خرمای خوزستان را «استعمران» تشکیل می‌دهد و این نوع خرما بیشتر در بازارهای جهانی جذابیت دارد.

شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اهواز می‌گوید: خرمای خوزستان به ۱۷ کشور جهان از جمله انگلیس، کانادا، مالزی، اندونزی، تاجیکستان، اوکراین، روسیه، پاکستان، افغانستان، لبنان، لهستان، آلمان، ترکیه و آذربایجان صادر می شود.

براساس آماری که مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان اعلام کرده است، سالانه حدود یک سوم از خرماهای تولید شده در خوزستان به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت خوزستان اما می‌گوید: خرما که حجم زیادی از محصولات صادراتی استان خوزستان را تشکیل می‌دهد که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم به بندرعباس ارسال و سپس به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی صادر می‌شود در نتیجه آمار خرمایی که محصول تولیدی استان خوزستان است در گمرک بندرعباس اظهار می‌شود.

یونس حسین‌نژادیان می‌افزاید: از آنجا که امکانات بندری در بندر امام خمینی(ره) و یا بندر ماهشهر استان خوزستان وجود ندارد به ناچار خرما به استان‌های دیگر ارسال و سپس از آنجا به کشورهای مقصد صادر می‌شود بنابراین هرچقدر که برای افزایش تولید چنین محصولاتی تلاش شود باز هم تاثیری در آمار صادراتی استان خوزستان ندارد.

دبیرکل انجمن خرمای ایران با بیان اینکه نیاز داخلی کشور به خرما سالانه 600 هزار تن است، عنوان می‌کند: فقط حدود یکصد هزار تن از خرماهای باقیمانده صادر می‌شود و حدوداً سالانه 400 هزار تن خوراک دام می‌شود.

خرمای بسته بندی شده، آرد هسته خرما، شهد خرما، قند مایع خرما، عسل خرما، سوسیس خرما، سس خرما، ویفر خرما، کالباس خرما، رولت خرما، خمیر خرما، شربت دارویی خرما، کمپوت خرما، خامه خرما، الکل خرما، خوراک دام و طیور، آرد تفاله فیبری، تولید کاغذ از چوب خرما، کشمش خرما، روغن هسته خرما، تولید مقوا از چوب خرما، شیرینی جات خرما، نان قندی خرما، تولید MDF از ضایعات خرما، مربا خرما، عرقیات خرما، تولید مواد تخمیری از خرما، شربت خرما، کره خرما، کلوچه خرما، پودر خرما، اسانس آب معدنی خرما، نوشابه گازدار، سرکه خرما، بیسکویت خرما، انواع اسیدهای خرما، ترشیجات خرما، مارمالاد خرما، مخمر نانوایی از خرما، کیک خرما، نشاسته خرما، تهیه کود زراعی از ضایعات خرما، لواشک خرما، آبنبات خرما، خوراک دام و طیور، بستنی خرما، حلوای خرما، تولید نئوپان از چوب خرما، رب خرما و شیره خرما جزو صنایع جانبی خرما به شمار می‌آیند.

همچنین مصرف برگ‌ها و خوشه‌های بدون میوه برای تغذیه حیوانات، کاربرد محصولات جانبی به عنوان اصلاح کننده خاک، نئوپان، تولید مقوا از چوب خرما، مواد خام اولیه صنعتی، صنعت کاغذ سازی، باقیمانده خرما پس از فرآوری (کنجالهام. دی. اف تولیدی از ضایعات خرما، استفاده از روغن هسته برای خوراکی، برای تغذیه دام و تهیه غذا از جمله فرآورده‌های حاصل از نخل خرما هستند.

به گزارش رهیاب، بنا بر آمار منتشر شده عمده خرماهای خوزستان بدون استفاده از صنایع جانبی به خارج از کشور صادر می‌شود که البته با توجه به نبود بسته بندی مناسب این خرماها از طریق بندر عباس به امارات صادر می‌شود و اماراتی‌ها با تغییر بسته بندی این خرما را با نام خود در بازارهای جهانی می‌فروشند.

اما با این حال هنوز هم 25 هزار خوزستانی به صورت مستقیم از طریق نخلستان‌ها و تولید خرما ارتزاق می‌کنند و این موضوع نشانگر اهمیت این محصول در ایجاد اشتغال برای خوزستانی‌ها است. توسعه صنایع جانبی، تولید محصولات جانبی خرما و افزایش کیفیت خرماهای تولید شده می‌تواند برای ده‌ها هزار خوزستانی‌ دیگر شغل ایجاد کند.

انتهای پیام/

نظر شما