شناسهٔ خبر: 19611793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۲۰۳۰، خواب غفلت مسئولین فرهنگی

در حالی که نظام آموزشی و تربیتی کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است؛ اما متاسفانه این روزها شاهد خبرهایی از پذیرش سند ۲۰۳۰ یونسکو از سوی مسئولین جمهوری اسلامی ایران هستیم. سندی که در بسیاری از معیارهای آموزشی و تربیتی با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی مغایرت دارد.

صاحب‌خبر -

 اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

گروه دانشگاه خبرگزای دانشجو، یادداشت دانشجویی؛ در حالی که نظام آموزشی و تربیتی کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است؛ اما متاسفانه این روزها شاهد خبرهایی از پذیرش سند ۲۰۳۰ یونسکو از سوی مسئولین جمهوری اسلامی ایران هستیم. سندی که در بسیاری از معیارهای آموزشی و تربیتی با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی مغایرت دارد.

 

با این وجود؛ اما دولت سعی در القا عدم پذیرش چنین سندی در اذهان جامعه دارد. در حالی که کارشناسان و مسئولین مربوطه متاسفانه خبر از پذیرش و اجرای بخشی از این سند را در نظام آموزش و پرورش می دهند.

 

به عنوان مثال، کبگانیان، دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت بر اساس تحقیق های صورت گرفته مشخص شد که در ۲۵ شهریور سال ۹۵ طبق مصوبه هیت وزیران کارگروهی ملزم به تهیه برنامه ها و اجرای سند ۲۰۳۰ شدند که برای این منظور ۳۰ کمیته تشکیل داده بودند و هیچ کدام به اطلاع ما نرسید.

 

همچنین حسینعلی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این باره گفت: طبق اصل ۷۷ و ۱۵۷ دولت نمی‌تواند بدون تایید مجلس این سند را امضا کند؛ بلکه باید هر سند بین المللی در قالب لایحه به مجلس تقدیم و به تایید شورای نگهبان برسد تا به عنوان سند قانونی شناخته شود؛ ولی دولت بدون طی مراحل قانونی به طور پنهانی این سند را امضا کرده است.

 

در پایان باید گفت که بسیار جای تاسف و نگرانی دارد که دستگاه های ناظر در جمهوری اسلامی ایران آنچنان نظارت دقیق را ندارند که کار به جایی می رسد که رهبر معظم انقلاب در میان خواب غفلت مسئولین ذی ربط، جامعه را از اقدامات خطرناکی که ذیل عنوان نفوذ فرهنگی قرار می گیرند آگاه و هوشیار می کنند، که اگر نبود دستور رهبری مبنی بر توقف اجرای سند ۲۰۳۰ و پیگیری آن معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار نظام جمهوری اسلامی ایران بود و مسئولین رسیدگی کننده موظف اند کسانی را که برخلاف قانون این سند را امضا و مورد پذیرش قرار دادند شناسایی و مورد محاکمه قرار دهند.

العاقبة للمتقین

حسام بریمانی، بررسی و تحلیل بسیج  دانشجویی دانشگاه مازندران

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما