شناسهٔ خبر: 19586831 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شهربازی حلقه مفقوده سرگرمی در شهرستانها

از دیرباز تا کنون به بازی و انواع آن توجه خاصی شده است.بازی نه تنها برروحیه فردی بلکه برجامعه نیز تاثیرگذار است.امروزه با به وجود آمدن مکان های خاص تفریحی افراد جامعه شکل تازه ایی به انواع بازی ها داده اند.وجود شهربازی ها با وسایل بازی پرهیجان توجه زیادی را به خود جذب کرده اند.

صاحب‌خبر -

باوجود قدمت زیاد شهربازی ها هنوز بسیاری از شهرهای ایران از فقدان این مکان تفریحی رنج می‌برند.کودکانی که چندسالی باوعده های پوچ مسئولان چشم امید برای داشتن شهربازی دارند.

نسرین زارعی-کارشناس ارشد روانشناسی و بازی درمانگر درمورد اهمیت بازی برای کودکان به جام‌جم می‌گوید: بسیاری از روانشناسان معتقد هستند بازی شغل کودک است و از زمانی که چشم می‌گشاید هرلحظه در تکاپو وفعالیت به سر می‌برد.بازی انواع مختلف دارد که هر کدام به نحوی تاثیر ریشه ایی در زندگی فرد دارد.

- بازی های اکتشافی که حس و حرکت کودک را دربرمی‌گیرد.

- بازی های ارتباطی که از طریق آن ماکت کوچکی از جهان پهناور خود را الگوسازی می‌کند

- بازی های سازنده که از سن 4یا5 سالگی تا نوجوانی ادامه دارد.

و بازی های نمایشی و فکرو ....

وی در ادامه گفت: متاسفانه در فضای زندگی امروز فرصتی نمی شود که کودکان تخیلات کودکانه خود را در آپارتمان به نقش بکشندوبه دلیل کمبود وقت که در خانواده‌های شهری امروز باب شده اکثر کودکان به تنهایی بازی می‌کنند که اوج هیجانشان تخلیه نمی‌شود.

اهمیت وجود شهربازی

هیجان بازی نه‌تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز از ورطه روزمرگی بیرون می‌کشد.ما به دلیل نوع زندگی شهری‌مان نیاز به تخلیه هیجان و استرس های روزانه خود داریم اما فضای کوچک منازل و وجود بازی‌های کامپیوتری خصوصا بازی‌های استرس‌زا باعث محدودیت فعالیت بدنی و سرکوب هیجانات مثبت شده است.

از آنجایی که بازی های کامپیوتری استرس زا روی سیستم عصبی سمپاتیکی کودک تاثیر می‌گذارد و باعث ترشح هورمون اپی نفرین در کودکان می شود با بالا رفتن سطح ترشح این هورمون کوریتیزول هم بالا می رود که باعث فشارخون و تپش قلب می شود و بدن را در حالت تنیدگی قرار می‌دهد این تنیدگی سطح کورتیزول را بالا می‌برد و باعث انرژی در کودک می شود که در این زمان باید برای تخلیه انرژی از بازی های پرهیجان استفاده کند. البته بزرگسالان نیز از این معقوله جدا نیستند وبرای رهایی از استرس های روزمره و آزاد شدن انرژی حبس شده راه چاره ای نیاز دارند وجود شهربازی می تواند از الزامات یک شهرشاد و کم تنش به حساب بیاید.

داشتن اوقات فراغتی متفاوت و هیجان‌انگیز پس از یک هفته کاری سخت و سردرگمی می تواند برنامه ای تازه را در زندگی ایجاد کند. شهر بازی نه تنها باعث کار آفرینی و سود آوری برای شهروندان است بلکه امید و انگیزه ایی جدید برای افراد جامعه به حساب می آید.

تخلیه بارمنفی در یک سفر کوتاه شهری همراه با خانواده می تواند کانون گرم خانواده را بیش از پیش مستحکم‌تر کنند و باعث شاد بودن افراد خانواده شود.شادی که در پس چهره‌های عبوس رنگ باخته است.

معایب شهربازی

همانطور که همیشه از بزرگان اسلام شنیده ایم افراط در هرکاری باعث بروز نابسامانی زندگی می شود. داشتن تعادل در زندگی از مهمترین ارکان زیستی است. وجود بازی های کامپیوتری در شهر بازی‌ها و خوراکی های ناسالم که ار عوامل کم تحرکی وبالا رفتن استرس است و همچنین نظارت اصولی نداشتن بر نوع بازی های شهربازی و نبود استانداردهای لازم در بعضی شهربازی‌ها می تواند علامت خطری برای نگاه مجدد به این فضای فراغتی باشد.

کمبود وسایل اطفای حریق، فاصله کم میان وسایل بازی، نبود امکانات لازم برای امداد رسانی به موقع در بحران حوادث و همچنین عدم نظارت کافی به تجهیزات شهربازی می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.از آنجایی که درشهربازی های ایران هنوز از تجهیزات قدیمی استفاده می شود نیاز به باز بینی مجدد و نو سازی اساسی دیده می شود مانند کشورهای متعدد که سخت گیری های بسیاری به منظور ارتقاء ایمنی برای وسایل بازی دارند.

فواید شهربازی

به وجود آمدن مهارت‌های ارتباطی کودکان،تخلیه استرس و هیجان های سرکوب شده،جمع شدن افراد خانواده کنار هم پس از یک روز کاری و رعایت نوبت در صف که خود از درسهای صبر و شکیبایی است از مهمترین فواید وجود شهربازی باشد. همچنین محافظت از کودکان و هم نوع دوستی در هیجانات ایجاد شده دریچه ای جدید درنوع زندگی را ایجاد می‌کند..

کدام بازی

اکثروسایل شهربازی ها تقریبا تکراری و نخ نما شده است و از آنجایی که این وسایل مخاطب خاص خود را دارد خلاقیت کمتری در نوع بازی ها به چشم می‌خوردومصرف‌گرایی باعث دوری ما از ذهن خلاق شده است. با کمی بازنگری به گذشته و علم امروز می‌توان خلاقیت را به بالاترین حد ممکن رساند. بازی های هدفمند که مهارت های خلاقی و اجتماعی را به نحو عالی در بر گیرد.

کمبودها

نیاز شهر به شهربازی مجهز ،ایمن و زیبا حق مسلم شهروندان است و همه شهروندان منتظر وعده‌های مسئولان برای بازی مدرن هستند.با وجود زمین های بلا استفاده در شهرهای ایران به خصوص شهرستان‌هامکان تفریحی و مفرح بسیار کم به چشم می‌خورد.اکثر مردم شهرهای کوچک همچنان برای تفریح به طبیعت پناه می‌برند اما گاهی لازم است تفریحی پرهیجان و شاد داشت.متاسفانه در اکثر شهرستان‌ها صدای هیاهوی شادی جای خود را به سکوت شهربازی های متروک داده است.

هرچند وقت وعده هایی برای رویای رنگارنگ کودکانه داده می شود اما هیچ اقدامی برای به سرانجام رسیدنش انجام نمی‌شود.به نظر می‌آید سرمایه گذاری در این بخش از یاد رفته است و کودکان همچنان چشم انتظار رویای رنگی خود هستند و در این میان انتظار می رود شهرهای بازی حلقه مفقوده ای در شهرستان‌ها نباشد تا کودکان ساکن در جای جای کشور بتوانند از این ظرفیت که امیدواریم مطابق با استانداردها باشد استفاده کنند.

زهرا ضربتی

نظر شما