شناسهٔ خبر: 19586068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت خارجه:  حادثه تروریستی مصر مصداق فرقه‌گرایی حمایت شده است
ایسنا| سخنگوی وزارت امور خارجه حادثه تروریستی مصر را مصداق فرقه‌گرایی حمایت شده دانست. بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، حمله مسلحانه به اتوبوس حامل مسیحیان در جنوب مصر را مصداق بارز فرقه‌گرایی حمایت شده دانست و این اقدام جنایت‌کارانه را به شدت محکوم و با تمامی بازماندگان قربانیان، ملت و دولت مصر ابراز همدردی نمود.
قاسمی با اشاره به این‌که حوادثی همچون انفجار منچستر، حملات پیکارجویان داعش و ابوسیاف در فیلیپین، اقدام تروریستی اندونزی، تایلند و تیراندازی خونین مصر، همگی در روزهای بعد از سفر حمایتی رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان صورت گرفته است، افزود:   «تکرار پیوسته این حوادث می‌تواند نشانه‌هایی از روحیه گرفتن فرقه‌گرایی حمایت شده‌ای باشد که وجه دیگر آن را در سرکوب و کشتار جاری در عربستان و بحرین و جنگ خونین در یمن شاهد هستیم.» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تأکید کرد: «اقدامات نمایشی اخیر در ریاض که با عنوان پوششی، مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی صورت گرفت، عملاً مفهوم و نتیجه‌ای جز حمایت از منشأ صدور اندیشه تکفیری وهابیت و منشأ مالی و لجستیکی تروریسم مسلحانه در اقصی نقاط جهان در بر نداشته و انتظار هرگونه کمکی به افزایش امنیت جهان از چنین نشست‌هایی، باطل است.» قاسمی با بیان این‌که نتیجه مستقیم افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی حمایت شده، ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه از مسلمان و مسیحی و پیروان دیگر ادیان است، مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها و سازمان‌های جهانی در قبال امنیت همگانی و مقابله واقعی با تروریسم را
 خاطرنشان ساخت.

فارین پالیسی:  ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه بدون ایران امکان‌پذیر نیست
ایسنا|  نشریه فارین پالیسی در گزارشی با انتقاد از اظهارات ضد ایرانی اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: اگرچه ترامپ در ریاض، ایران را به بدخواهی در جهان متهم کرد، ریشه کن کردن تروریسم بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. نشریه فارین پالیسی با اشاره به سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان در هفته گذشته نوشت: «ترامپ در ریاض، ایران را درحالی به بدخواه‌ترین کشور دنیا متهم کرد که زادگاه ایدئولوژی القاعده و داعش، یعنی عربستان در متن سخنرانی وی گم شده بود. با این حال، لفاظی‌های وی با واکنش چندانی در تهران روبه‌رو نشد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در اولین کنفرانس خبری پس از پیروزی مجددش در انتخابات گفت که ایران تا زمانی که دولت آمریکا به یک ثبات برسد برای واکنش نشان دادن، صبر خواهد کرد. این بدان معنی است که وی امیدوار است افراد عاقل‌تر در واشنگتن سیاست آمریکا در قبال ایران را تعیین کنند.» انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز نشان داد که تنها ضرب‌المثلی که درباره سیاست‌های ایران صدق می‌کند، پیش‌بینی غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. چیزی که در بهت و حیرت سیاست خارجی واشنگتن، کارشناسان ایران را در سطح حرفه‌ای بودن ستاره شناسان و طالع‌بین‌ها قرار داد. بسیاری بر این باورند که کار برای روحانی مشکل است، اما مردم ایران در ماه‌های ابتدایی‌سال 2017 پس از هلند و فرانسه، سومین کشوری بودند که پوپولیسم غلط و تفکرات سیاسی افراط گرایانه که از سوی دونالد ترامپ ارایه شد را رد کردند. اما دونالد ترامپ در اظهاراتش در عربستان و اسراییل هیچ اشاره‌ای به مشارکت بالای مردم ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری نکرد. با وجود گذشت چهار ماه از فعالیت وی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز مشخص نیست که ترامپ می‌خواهد چه کاری درباره ایران انجام دهد.

ادعای دو نماینده کنگره آمریکا درباره حضور ایران در سوریه
ایسنا| در ادامه رویکرد خصمانه واشنگتن علیه کشورمان دو عضو کنگره آمریکا مدعی شده‌اند که ایران در تلاش است یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز سوریه با فلسطین اشغالی ایجاد کند. به گزارش پایگاه خبری «واشنگتن اگزمینر»، «پیتر روسکام»، نماینده جمهوری‌خواه و «تد داچ»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به رکس تیلرسون  وزیر امور خارجه این کشور مدعی شدند: «پایگاه نظامی دایمی ایران در سوریه، ظاهرا در نزدیکی مرز با اسراییل یا اردن، توان عملیاتی ایران برای وارد آوردن خسارت‌های جدی به دو متحد نزدیک ما در منطقه را افزایش می‌دهد.» این دو قانونگذار آمریکایی در بخش دیگری از  نامه خود با اشاره به این‌که روسیه و ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کنند، مدعی شدند: «ایران فعالانه درحال تلاش برای ایجاد یک پایگاه نظامی دایمی در سوریه است و این کشور قصد دارد با برقراری پایگاه‌های نظامی در سرتاسر سوریه و ایجاد یک شهر بندری دائمی، دسترسی خود به دریای مدیترانه را تضمین کند.» این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا از تیلرسون خواسته‌اند تا با وضع محدودیت‌هایی علیه صنایع هوانوردی غیرنظامی ایران این کشور در سوریه را تضعیف کند.

نظر شما