شناسهٔ خبر: 19579717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ارتش برای سرکوب معترضان در برزیل وارد عمل شد

R1036249/P36447/S8,1128/CT10

به دنبال تظاهرات گسترده در شهر برازیلیا و به آتش کشیدن یکی از وزارتخانه‌های این کشور دولت از ارتش برزیل تقاضای کمک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از دویچه‌وله، ورود ارتش به صحنه برای مقابله با تظاهرکنندگان در برزیل یادآور دوران حکومت دیکتاتورها در این کشور است. این اقدام دولت باعث درگیری در پارلمان برزیل شد. اعتراض‌ها در مخالفت با فساد اداری و شرایط بد کارگران است.

پس از تظاهرات گسترده در منطقه دولتی شهر برازیلیا، پایتخت برزیل، تظاهرکنندگان وزارت کشاورزی این کشور را به آتش کشیدند. در پی این اقدام دولت برزیل از ارتش این کشور تقاضای کمک کرد. رائول یونگمن، وزیر دفاع برزیل اعلام کرد که نظامیان در همه وزارت خانه‌ها مستقر شده‌اند.

برطبق برنامه وزارت دفاع برزیل قرار است سربازان تا پایان ماه مه سال جاری میلادی (2017) در ساختمان‌های دولتی باقی بمانند و مراقب این ساختمان‌ها باشند.

هنگامی که خبر ورود نظامیان به ساختمان‌های دولتی به گوش نمایندگان پارلمان رسید، درگیری شدیدی میان نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی درگرفت. حزب چپ کارگر برزیل، میچل تمر، رئیس جمهوری این کشور را به نظامی‌سازی زندگی شهروندان متهم کرد.

استفاده از نظامیان در امور داخلی برزیل برای کشوری که از سال 1964 تا سال 1985 زیر کنترل دیکتاتورها قرار داشته، بسیار مناقشه‌برانگیز است. استفاده از نظامیان در سال‌های اخیر تنها در شرایط استثنایی امنیتی یا در بازی‌های المپیک صورت گرفت.

دست‌کم 30 مجروح

در تظاهرات روز چهار‌شنبه (3 خرداد / 24 مه) علیه میشل تمر، رئیس جمهوری برزیل، 35 تا 100 هزار تن شرکت داشتند. بعضی از تظاهرکنندگان موفق شدند خود را به درون وزارت کشاورزی برزیل برسانند. سخنگوی این وزارت‌خانه اعلام کرد که تظاهرکنندگان فضای داخلی این ساختمان را به شدت ویران کرده‌اند.

تظاهرکنندگان سپس سعی کردند این وزارت‌خانه را به آتش بکشند و با ماموران پلیس برزیل زد و خورد کردند. پلیس برزیل در برخورد با تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن آنان استفاده کرد و مجبور شد چندین ساختمان را نیز تخلیه کند. گفته می‌شود در جریان این درگیری‌ها حدود 30 نفر زخمی شده‌اند.

درگیری‌های روز چهار‌شنبه (3 خرداد / 24 مه) در پایتخت برزیل سنگین‌ترین درگیری در زمانی طولانی بود. سندیکاها و جنبش‌های اجتماعی خواستار این تظاهرات شده بودند.

تظاهرات در برزیل از جمله مخالفت با اصلاحاتی بود که ارکان‌اش افزایش زمان کار کارگران، کاهش نظر سندیکاها در اختلافات موجود کارگری و پرداخت هزینه دادگاه‌های کاری توسط خود کارمندان است.

میشل تمر، رئیس جمهوری کنونی برزیل، در سال گذشته میلادی (2016) جانشین دیلما روسف، رئیس جمهوری چپ‌گرای برکنار شده برزیل شد. تمر که در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود با اتحاد با نیروهای مخالف دولت امکان برکناری دیلما روسف را مهیا کرد.

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که اعتراض به دولت را شدت بخشیده اما نوار صحبتی است که هفته گذشته در برزیل پخش شده و در آن صدای میچل تمر و جوسلی باتیتسا، رئیس بزرگ‌ترین شرکت گوشت دنیا ضبط شده است.

در این نوار شنیده می‌شود که این بزرگ‌ترین شرکت گوشت دنیا طی سال‌های متمادی به سیاست‌مداران برزیلی رشوه پرداخت کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما