شناسهٔ خبر: 19572386 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال"اقتصادمقاومتی،تولیدواشتغال"

نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی است.

صاحب‌خبر -
پژوهش خبری صدا وسیما: نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:"  دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست."

همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."

برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است.در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.

مدیریت پژوهش­ های خبری معاونت سیاسی تلاش دارد اقدامات مسئولان رادر خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص تولید و اشتغال -در سال 1396 – را رصد کرده و در قالب گزارش­ های هفتگی به اطلاع مخاطبان خود برساند.

مهم ترین محورهای مهم و برجسته مورد بررسی در3003/ 96 الی03/03/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسی، از نکات ده گانه تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری به موارد ذیل پرداخته شده است:

"دخالت دادن مردم در کار تولید"، "گسترش صادرات و طرف های صادراتی" ، "تامین امنیت سرمایه گذاری" ، "ثبات سیاست ­ها و قوانین و حذف قوانین دست و پاگیر" ، "جلوگیری از واردات کالاهایی که یا در داخل تولید می ­شوند یا قابل تولید کردن است." ، ثبات سیاست ها و قوانین و حذف قوانین دست و پاگیر" ،" مبارزه با باندهای قاچاق"، " اشتغال " .

و مهم ترین محورهای رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

*در جهت حمایت از طرح‌های اشتغالزا در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال ، در سال جاری ۱۰۰ درصد تسهیلات پرداختی بابت طرح‌های دانش بنیان تضمین می شود .

*افزایش 30 تا40 درصدی سقف تسهیلات برای نوسازی واحدهای صنعتی و تولیدی با تاکید بر رونق تولید در سال جاری

*پرداخت بیش از 3500 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی استان هرمزگان به مجریان طرح های کشاورزی و متقاضیان سایر بخش های تولیدی و بازرگانی .

*تاکنون چهار میلیارد مترمکعب استاندارد گاز ترش (پالایش نشده) از فازهای 20 و 21 تولید و چهار میلیون بشکه میعانات گازی صادر شده است.

*سرمایه گذاری مناسب دولت یازدهم در صنعت لوازم خانگی/ رشد 4 برابری صادرات

*یکی از اهداف اصلی دولت دوازدهم باید ایجاد بستر مناسب برای جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی از نوع مثبت و مولد آن باشد.

*جذب سرمایه گذاری خارجی نیازمند تغییر رویکردها، ساختارهای بانکی و شفاف سازی مالی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد است.

*ایران جزو 10 کشور تولیدکننده گندم دوروم در جهان است - با توجه به ذخایر کافی و وضعیت مطلوب تولید و خرید سال زراعی جاری،ثبت سفارش واردات گندم دوروم از سوی وزیر جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شد.

ماموران دریابانی در راستای مبارزه با ورود سازمان یافته کالای قاچاق به کشور، به یک فروند شناور عبوری در اروندرود مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

*برای ظرفیت‌سازی در خصوص افزایش اشتغال در کشور و کاهش بیکاران ما باید دنبال توسعه بازار کار از طریق اصلاح ساختارها باشیم .

*در سال جاری برنامه‌های متنوعی برای افزایش تولید و اشتغال در شهرک‌های صنعتی داریم تا بتوانیم بیش از ۱۳۰ هزار شغل با سرمایه گذاری‌های جدید ایجاد کنیم.

*طرح کارورزی به تازگی با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری از سوی وزارت کار اجرایی شده است .

*کلیات لایحه یک فوریتی اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی در نشست علنی روز گذشته (سه‌شنبه 2 خرداد) پارلمان تصویب شد.

*صادرات گندم و آرد برای اولین بار از کشور انجام شده است . صادرات ۲۰۰ هزار تن آرد به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی .

پژوهش خبری صدا وسیما// گروه اقتصاد


ضمیمه:

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال
رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال
رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال
ب) اشتغال
رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

نظر شما