شناسهٔ خبر: 19544005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ده‌ها کشته و زخمی حاصل کنسرت خونین انگلیس

موج‌سواری ترزا بر حادثه تروریستی منچستر

صاحب‌خبر -

وقوع انفجاری در محل برگزاری کنسرتی درشهر منچستر انگلیس، تاکنون ۲۲ کشته شامل چندین کودک و ۵۹ زخمی بر جای گذاشته است در حالی که سران انگلیس برآنند تا این ضعف امنیتی و هراس مردمی را به مولفه‌ای برای کسب رای مبدل سازند.
این روزها در حالی انگلیس برای انتخابات زودهنگام پارلمانی آماده می‌شود که حزب حاکم محافظه‌کار با نسبت ضعیفی برتری را حفظ کرده است در حالی که سعی دارد تا با فضای امنیتی آرای بیشتری را کسب کند. این رویای ترزا می‌نخست‌وزیر در حالی ادامه یافته که حادثه‌ای در منچستر روی داد که خواسته یا ناخواسته می‌تواند تامین کننده منافع جریان حاکم بر این کشور باشد. رسانه‌های محلی انگیس از شنیده شدن صدای انفجاری قدرتمند در شهر منچستر انگلستان خبر دادند و بنا بر اعلام پلیس، در این حادثه دست‌کم ۲۲ تن کشته و ۵۹ نفر زخمی شده‌اند که اکثرا کودک و نوجوان بودند. این انفجارها در سالن سرپوشیده «منچستر آرنا»، جایی که یک کنسرت خواننده آمریکایی با حضور کودکان و نوجوانان در حال برگزاری بوده، رخ داده است.
هرچند ابتدا گفته شد که احتمالا یکی از بلندگوهای سالن منفجر شده، اما ساعتی بعد پلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعلا این حادثه را تروریستی می‌داند. ترزا می‌نخست‌وزیر انگلیس هم این حادثه را حمله تروریستی نامید. ترزا می‌نخست‌وزیر انگلیس بعد از برگزاری جلسه اضطراری با افسران و فرماندهان پلیس، نیروهای امنیتی و وزرای کابینه در کنفرانس خبری گفت ۲۲ نفر به اضافه فرد بمب‌گذار کشته شدند که مجموع کشته‌ها ۲۳ نفر بوده و ۵۹ نفر دیگر زخمی و تحت درمان در ۸ بیمارستان منچستر هستند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ترزا می‌نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگویی تلفنی درباره حادثه منچستر صحبت کردند. ترامپ تسلیت خود را به دولت و مردم انگلیس ابراز داشت.
سفارت آمریکا در لندن در توییتر خود نوشت «پرچم ما به نشانه احترام به کسانی که از حمله تروریستی دوشنبه شب متاثر بودند، پایین‌تر کشیده شد.» سفارت آمریکا در انگلیس با حادثه دیدگان منچستر ابراز همدردی کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حادثه منچستر گفت، امروز روز خیلی ناراحت کننده‌ای برای اروپا است و از سوی خودش و کل اتحادیه اروپا به انگلیس و نخست‌وزیر و مقامات این کشور تسلیت می‌گوید. وی افزود، ترس فائق نخواهد شد و جوانان اروپا همچنان از آزادی،‌ شادی و زندگی در کنار هم لذت خواهند برد. ادوار فیلیپ نخست‌وزیر جدید فرانسه این اقدام تروریستی را محکوم کرد و گفت بزدلانه‌ترین شکل حمله تروریستی اتفاق افتاد و مانند حادثه سال گذشته پاریس، تروریسم این‌بار در منچستر دختران نوجوان را هدف قرار داد. وی با ابراز ناراحتی عمیق ازاین حادثه گفت که مردم فرانسه در کنار مردم انگلیس هستند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در کرانه باختری به سر می‌برد گفت عاملان حمله منچستر، بازنده هستند. همچنین همسر وی ملانیا ترامپ هم با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.
ترامپ تاکید کرد، عاملان این حادثه شرور و بازنده هستند و افزود، نمی‌توان کشتار مردم بیگناه را تحمل کرد و تروریسم باید از بین برود. دونالد ترامپ همچنین گفت که آمریکا در کنار مردم انگلیس ایستاده است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه حادثه منچستر را به نخست‌وزیر انگلیس تسلیت گفت.
دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلیس هم با قربانیان شب سه‌شنبه در منچستر ابراز همدردی کرد و از نیروهای امدادی به دلیل شجاعت در ارائه خدمات قدردانی کرد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در بیانیه‌ای گفت گزارش‌های منچستر را با ناراحتی بسیار دنبال می‌کند و کشورش شانه به شانه کنار انگلیس می‌ایستد. مرکل در ادامه گفت این حمله تروریستی اراده برای همکاری با یکدیگر در مقابله با افرادی که چنین برنامه‌هایی را دارند، تقویت می‌کند. پرچم‌های مقابل کمیسیون اروپا در بروکسل برای همدردی با منچستر به حالت نیمه افراشته درآمدند.
بعد از حمله تروریستی در شهر منچستر، تدابیر امنیتی در لندن پایتخت انگلیس هم افزایش یافته است. صادق خان شهردار لندن طی بیانیه‌ای درباره حادثه منچستر ضمن وحشیانه خواندن این حمله نوشت، لندن در کنار منچستر است. وی با خانواده قربانیان و تمامی کسانی که از این حادثه آسیب دیده‌اند ابراز همدردی کرد.
کاخ کرملین ضمن محکوم کردن استاندارد دوگانه غرب در قبال حادثه منچستر گفت که «جبهه مشترک مقابله با تروریسم» برنامه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باید به کار گرفته شود.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم در بیانیه‌ای ناراحتی بسیار و بهت خود را از حادثه وحشیانه منچستر بیان کرد. وی ضمن ابراز همدردی عمیق با نخست‌وزیر و مردم انگلیس افزود، چنین حملات بزدلانه‌ای به تقویت تعهد برای شکست عاملان جنایت منجر می‌شود.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور جدید فرانسه هم در بیانیه‌ای ضمن همدردی با مردم انگلیس گفت فرانسه برای مقابله با تروریسم با انگلیس همکاری می‌کند. وی در بیانیه‌ای وحشت و بهت خود را از وقوع این حادثه در شهر منچستر ابراز و گفت به زودی با نخست‌وزیر انگلیس صحبت می‌کند.
خانم آن ایدالگو شهردار پاریس و همچنین بیل دوبلاسیو شهردار نیویورک همراهی خود با شهر منچستر را ابراز داشتند و با مردم این شهر ابراز همدردی کردند. شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین بعداز حادثه منچستر در پیامی خطاب به الیزابت دوم ملکه انگلستان ضمن ابراز همدردی گفت در شرایط سخت، چین محکم در کنار انگلیس می‌ایستند. در پی حمله تروریستی مرگبار منچستر، نخست‌وزیر فرانسه با صدور اطلاعیه‌ای خواستار هوشیاری کامل فرانسویان در برابر سطح بالای تهدیدهای تروریستی موجود شد. لازم به ذکر است محکوم سازی این حمله تروریستی در حالی صورت گرفته که همین کشورهای غربی در برابر کشتار مردم یمن توسط سعودی و نیز درد و رنج ۲۰۰۰ اسیر فلسطینی که ۵ هفته است اعتصاب غذا کرده‌اند راه سکوت در پیش گرفته‌اند که خود سندی بر دوگانگی رفتاری و عدم صداقت آنها در باب تروریسم و حقوق بشر است.

نظر شما