شناسهٔ خبر: 19534190 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایسنا گزارش داد

در ماه انتخابات ۱۶۴ خبرنگار بیشتر به ایران آمد

71012

فهرست خبرنگاران خارجی ۲۷ کشور جهان که اردیبهشت ماه به ایران آمده‌اند، اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا با توجه به برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران، آمار تعداد رسانه‌هایی که مجوز روادید مطبوعاتی دریافت کرده‌اند، نسبت به ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

اداره کل رسانه‌های خارجی اعلام کرده است که در اردیبهشت ماه سال ۹۶ ، در مجموع برای ۲۵۵ خبرنگار و عوامل خبری وابسته به ۱۱۷ رسانه خارجی از ۲۷ کشور جهان مجوز روادید مطبوعاتی صادر شده است.

این در حالی است که در اسفند ماه امسال در مجموع برای ۹۱ خبرنگار و عوامل خبری وابسته به ۴۱ رسانه خارجی از ۲۰ کشور جهان، مجوز روادید مطبوعاتی صادر شده بود.

مقایسه این آمار، از رشد حدود ۳۶ درصدی حضور خبرنگاران خارجی در کشور ایران خبر می‌دهد.

اما بر اساس آمار منتشر شده، فرانسه با ۲۱ رسانه، بیشترین حضور را در بین کشورهای دیگر داشته است.

در میان رسانه‌های فرانسوی که اردیبهشت ماه مجوز حضور خبرنگارانشان در ایران را دریافت کرده‌اند، نام خبرگزاری فرانسه، رادیو بین‌المللی فرانسه، تلویزیون فرانس ۲۴ و ... دیده می شود.

پس از فرانسه، ژاپن با ۱۶ رسانه دیگر کشوری است که در ایام انتخابات آمار قابل توجهی از خبرنگاران را در ایران داشته است.

روزنامه توکیو شیمبون، تلویزیون ان تی وی ژاپن،‌ تلویزیون آساهی، تلویزیون فوجی، تلویزیون تی بی اس و روزنامه آکاهاتا از جمله این رسانه‌ها هستند.

در این رده‌بندی آمریکا سومین کشوری است که با ۱۵ رسانه، یکی از بیشترین آمارهای حضور رسانه‌ در ایران را در اردیبهشت ماه ۹۶ به نام خود ثبت کرده‌ است.

تلویزیون سی ان ان، خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلویزیون اچ بی او، روزنامه یو اس ای تودی، تلویزیون ای بی سی نیوز و تلویزیون پی بی اس از جمله رسانه‌های امریکایی هستند که اردیبهشت ماه به ایران خبرنگار اعزام کرده‌اند.

کشور آلمان در اردیبهشت ماه امسال برای ۹ رسانه‌ خود از ایران روادید مطبوعاتی گرفته است که نام تلویزیون زد دی اف هم در میانشان دیده می شود. 

ایتالیا نیز با همین تعداد رسانه متقاضی حضور خبرنگار در ایران بوده است.

اردیبهشت ۹۶ انگلستان با ۶ رسانه، سوییس ۷ رسانه، هلند ۴، کره جنوبی و پاکستان هر کدام ۳ رسانه و چین با ۵ رسانه متقاضی حضور خبرنگارانشان در کشور ایران بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، حدود ١٥٠ رسانه بین المللی دارای دفتر نمایندگی فعال در ایران هستند و رسانه های دیگری که در ایران دفتر ندارند، بنابر تقاضا، مجوز فعالیت زمان دار دریافت می‌کنند. این مجوزها حسب تقاضای رسانه ها، رسیدگی می شود؛ در مواردی پاسخ منفی یا مشروط داده می شود و در مواردی با درخواست آنها به صورت مجوز موقت زمان دار، موافقت می شود.

انتهای پیام

نظر شما