شناسهٔ خبر: 19523697 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی ـ باکو

صاحب‌خبر -

ابراز رضایت مربی تیم ملی شیرجه
از عملکرد تیمش
محمدرضا شکول پس از کسب مدال طلا تیم دو نفره شیرجه که چهارمین مدال ملی‌پوشان این رشته در بازی‌های کشورهای اسلامی به حساب می‌آید، گفت: این نتایج بار مسئولیت شیرجه را بیشتر کرد. مردم ما با توجه به درخشش شیرجه و با کمک رسانه‌ها شناخت بیشتری از این رشته پیدا کردند و امیدوارم این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد. مربی تیم ملی شیرجه با اشاره به حضور کیومرث هاشمی رئیس‌کمیته ملی المپیک در مسابقه فینال ۱۰ متر دوبل گفت: بعد از کسب مدال، آقای هاشمی به مجتبی ولی پور گفت که تاکنون ورزشکاری که سه طلا در این مسابقات کسب کرده باشد نداشتیم و شما اولین مرد سه طلایی کاروان ایران هستید.
رایزنی برای حضور کشتی پهلوانی
در بازی‌های اسلامی
بهرام افشارزاده در حاشیه مرحله فینال مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای بازی‌های کشورهای اسلامی، با ابراز خرسندی از برگزاری رقابت‌های این رشته در این دوره از بازیها گفت: اینکه اولین دوره رقابت‌های زورخانه‌ای در بازی‌های کشورهای اسلامی با استقبال تیم‌های شرکت‌کننده همراه بود، جای خرسندی و امیدواری دارد. امکاناتی که از طرف میزبان برای این مسابقات فراهم شده کاملا استاندارد و پیشرفته است و این به سطح و کیفیت فنی مسابقات کمک کرده است.افشارزاده با تاکید دوباره بر نظم مسابقات زورخانه‌ای بازی‌های کشورهای اسلامی، به حضور ١١ کشور در این دوره رقابت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: برای حضور همزمان کشتی پهلوانی با ورزش‌های زورخانه‌ای در بازی‌های کشورهای اسلامی، رایزنی‌هایی انجام شده و صحبت‌هایی هم با خادم، رئیس‌فدراسیون کشتی و عضو اتحادیه جهانی کشتی داشته ایم. امیدوارم به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در آینده شاهد محقق شدن این مهم باشیم. اینگونه ورزش باستانی که ورزش اصیل کشورمان است، در میادین بین‌المللی حضور بیشتری خواهد داشت. عضو هیئت اجرایی فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای تاکید کرد: با توجه به استقبال به عمل آمده از مسابقات زورخانه‌ای، قطعا در دوره آینده بازی‌های اسلامی، تعداد شرکت کنندگان بیشتری حضور خواهند داشت.
قهرمانی تیم والیبال جوانان
فینال مسابقات والیبال بازی‌های کشورهای اسلامی میان دو تیم ایران و آذربایجان برگزار شد. در این دیدار تیم والیبال جوانان ایران که بدون باخت راهی این مرحله از مسابقات شده بود، در سه گیم متوالی و با نتایج ٢٥ بر ١٦، ٢٩ بر ٢٧ و ٢٥ بر ١٨ حریف میزبان را شکست داد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. مدال طلای تیم والیبال جوانان، هشتاد و هشتمین مدال کاروان است.
مدال‌های تکراری در ورزش زورخانه‌ای
روز دوم مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی با برگزاری سه رقابت حساس، به کار خود پایان داد. ورزشکاران در سه رشته کباده، چرخ چمنی و میل سنگین با یکدیگر به رقابت پرداختند. در رشته کباده، محسن گلستانی زاده از ایران قهرمان شد و نماینده عراق در رده دوم قرار گرفت. نمایندگان آذربایجان و تاجیکستان مشترکاً سوم شدند.در چرخ چمنی علی جلیجو عنوان قهرمانی را کسب کرد. آذربایجان دوم و افغانستان و تاجیکستان مشترکا سوم شدند. جلیجو با این مدال سومین مدال طلای خود را بعد از کسب مدال تیمی و چرخ تیز از آن خود کرد. در میل سنگین مصطفی مفید با بالای سر بردن ٣٠٠ میل سنگین ضمن به جا گذاشتن رکورد بازیهای همبستگی، به مدال طلا رسید. ورزشکاران عراق و آذربایجان دوم و سوم شدند. در این قسمت تاجیکستان هم به عنوان سوم مشترک رسید.
روز نهم، روز «هت تریک» کاروان ایران
ورزشکاران کشورمان در نهمین روز بازی‌های کشورهای اسلامی ٧ بار روی سکوی قهرمانی رفتند که از میان آنها دو نفر برای سومین بار ایستادن روی این سکو را تجربه کردند. در مسابقات روز نهم، شهنام ولی پور با کسب مدال شیرجه ١٠ متر دوبل، سومین طلای مسابقات شیرجه بازی‌های اسلامی را از آن خود کرد و بعد از آن علی جلیجو با قهرمانی در رشته چرخ چمنی مسابقات زورخانه‌ای، برای سومین بار روی سکوی قهرمانی ایستاد. با هفت مدال طلا، یک مدال نقره و هت تریک دو ورزشکار کشورمان، مجموع مدال‌های کاروان ایران به ٩٠ مدال شامل ٣١ طلا، ٢٦ نقره و ٣٣ برنز رسید.
عطایی: تکلیف قهرمانی از بازی با الجزایر مشخص شد
بهروز عطایی سرمربی تیم والیبال جوانان پس از کسب قهرمانی شاگردانش در چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: در ابتدا این موفقیت را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. نکته اصلی این است که ما در این مسابقات با تیم جوانان حضور پیدا کرده بودیم و با تیم‌های بزرگسالان مسابقه دادیم. از همین رو فشار مسابقات بالا بود. چرا که جوانان ما با تیم‌هایی که ۲ رده از آنها بزرگتر بودند مسابقه دادند و همین فشار را مضاعف می‌کرد. تنها کشوری که تیم بزرگسالان خود را به مسابقات نیاورده بود تیم ترکیه بود که با تیم امید خود راهی رقابت‌های باکو شده بود. سرمربی تیم والیبال جوانان در ادامه افزود: تکلیف قهرمانی ما از بازی برابر الجزایر مشخص شد. وقتی این تیم را با قاطعیت شکست دادیم مشخص شد که سکوی قهرمانی به ما تعلق دارد. حتی تیم ترکیه هم وقتی در یک بازی نزدیک و پرفشار حریف ما نشد، نتوانست برای بازی رده بندی خود را بازسازی کند. عطایی با اشاره به دیدار فینال گفت: تیم آذربایجان بی‌تردید چشم به قهرمانی داشت. آنها از تمام قوا استفاده کرده بودند تا مدال طلا را در خانه نگه دارند. یک بازیکن لهستانی و یک بازیکن روسی نیز در ترکیب آذربایجان بازی می‌کرد. اما نمایش خیره‌کننده جوانان ما تمام نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد. سرمربی تیم جوانان درباره ست دوم که بسیار نزدیک و نفس گیر دنبال شد گفت: واقعیت این است که آذربایجان تیم خوبی بود و وقتی یک ست از ما عقب افتاد، تمام انرژی خود را گذاشت تا بتواند در ست دوم جبران کرده و به بازی باز گردد. من به بچه‌ها تاکید کرده بودم اگر ست دوم را ببریم کار قهرمانی تمام است. خوشبختانه با تغییراتی که انجام دادیم و تمرکز بچه‌ها و فشاری که برحریف آوردیم این ست را به نفع خود تمام کردیم و همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم ست سوم را خیلی راحت بردیم. وی در پایان گفت: خوشحالم که این قهرمانی در شرایطی به دست آمد که صد در صد آماده نبودیم و در فصل آماده‌سازی قرار داشتیم. این مسابقات یک محک خوب برای رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان بود که هدف گذاری اصلی ما محسوب می‌شود.
قهرمانی تیم ملی تنیس روی میز بانوان
دیدار نهایی رقابت‌های تنیس روی میز بانوان بازی‌های کشورهای اسلامی صبح دیروز در سالن سرحدچی برگزار شد و تیم‌های ایران و آذربایجان به مصاف هم رفتند که در پایان تیم کشورمان با نتیجه ۳ بر یک از سد میزبان گذشت​ و بر سکوی قهرمانی ایستاد. نتایج این دیدار به این شرح است: * دیدار اول: ندا شهسواری صفر - ژینگ نینگ ۳ * دیدار دوم: مهشید اشتری ۳ - میائو وانگ ۲ * دیدار سوم: دوبل ندا شهسواری و مریم صامت ۳ - دوبل وانگ و چن یک * دیدار چهارم: مهشید اشتری ۳ - ژینگ تای چن صفر.
علی نژاد: ووشو بالاتر از حد انتظار
ظاهر شد
مهدی علی نژاد رئیس‌فدراسیون ووشو اظهار داشت: در باکو موفقیت بزرگی برای ووشوی ایران رقم خورد و این نتایج فراتر از انتظارات ما بود و نشان دادیم که در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.
وی افزود: بچه‌های ایران در باکو نشان دادند که اگر در شرایط خوبی قرار داشته باشند کارهای بزرگی انجام خواهند داد. ما هم قبل از این بهترین امکانات اردویی را در اختیار آنها قرار دادیم و حالا هم امیدواریم نگاه‌ها به ووشو مهربانانه‌تر شود. علی‌نژاد در پایان در پاسخ به این پرسش که فدراسیون چه پاداشی برای ووشوکاران در نظر دارد گفت: ما قبلا کارهایی که لازم بوده است را انجام داده‌ایم و بهترین امکانات را در اختیار بچه‌ها قرار دادیم.
اوجاقی: آینده ووشوی ایران تضمین شده است
حسین اوجاقی سرمربی تیم ملی ووشو پس از پایان کار ووشوکاران در بازی‌های کشورهای اسلامی که با ٦ مدال طلا همراه بود، گفت: مدتهاست برنامه ریزی فدراسیون بر روی نسل آینده و پشتوانه سازی معطوف شده که خوشبختانه امروز شاهد نتیجه گرفتن آن هستیم.وی با بیان اینکه حضور هر شش ووشوکار ایران در فینال بازیها و کسب ٦ مدال طلا، قدرت ووشوی ایران را ثابت کرد، ادامه داد: به تمام ملی پوشان ایران که تیم جوانان و آینده‌سازان ووشوی ایران هستند تبریک می‌گویم و از فدراسیون ووشو و شخص دکتر علینژاد به دلیل حمایتهایش تقدیر و تشکر می‌کنم.اوجاقی در خصوص سطح مسابقات نیز اظهار داشت: اکثر تیمها با نفرات اصلی خود و تیم بزرگسالان در مسابقات حضور داشتند و تنها تیم جوان تیم ایران بود. تیم آذربایجان هم با ٣ ورزشکار MMA که در اختیار داشت مهمترین حریف ما به حساب می‌آمد اما خوشبختانه حریف توانایی و قدرت ما نشدند.وی در پایان گفت: این پیروزی ارزشمند و شش طلای ووشو را تقدیم می‌کنم به مردم ایران که مطمئنم دعای خیرشان پشت و پناه تیم بوده و اکنون از عملکرد ما رضایت دارند.
تیم تنیس روی مردان قهرمان شد
دیدار نهایی رقابت‌های تنیس روی میز مردان دیروز بین تیم‌های ایران و ترکیه برگزار شد که در پایان تیم کشورمان با ترکیب نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و افشین نوروزی با نتیجه ۳ بر یک حریفش را شکست داد و مدال طلا را از آن خود کرد. نتایج این دیدار به این شرح است: *دیدار اول: نیما عالمیان ۳ - ابراهیم گوندوز یک *دیدار دوم: نوشاد عالمیان یک - احمت لی ۳ *دیدار سوم: دوبل افشین نوروزی و نیما عالمیان ۳ - دوبل گنکای منگه و ابراهیم گوندوز ۲ *دیدار چهارم: نوشاد عالمیان ۳ - گنکای منگه یک. بدین ترتیب پرونده کاروان ایران در چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با کسب ۳۹ طلا، ۲۶ نقره و ۳۳ برنز و کسب ۹۸ مدال و ایستادن در رده سوم پس از آذربایجان و ترکیه بسته شد.

نظر شما