شناسهٔ خبر: 19522195 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران:فرمول قيمت‌گذاري صادرات فرآورده‌هاي نفتي تغيير مي‌کند

صاحب‌خبر -

مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت : تغيير و تنوع فرمول‌هاي قيمت‌گذاري فرآورده‌هاي نفتي براي صادرات، خريداران را جذب بازار ايران مي‌کند.

به گزارش ايسنا، عليرضا رجب پور از تغيير فرمول قيمتگذاري فرآورده‌هاي نفتي خبرداد و گفت: با تنوع فرمول‌هاي قيمتي و عرضه ثابت فرآورده‌هاي نفتي با تسهيل امور ارزي و قيمت‌هاي بين‌المللي، به دنبال تضمين منافع خريداران و سود حداکثري براي خريداران هستيم.

وي افزود: با اين نگاه جديد و برنامه‌ها اميدواريم به پيشرفت و تحقق 100 درصدي برنامه‌ها و اهداف، برخلاف پارسال که 80 درصد برنامه‌ها تحقق يافت، دست يابيم. مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به وارد مدار شدن پنج فاز پارس جنوبي گفت: با بهره‌بردار ي از فازهاي پارس جنوبي روزانه 50 ميليون مترمکعب گاز طبيعي وارد چرخه سوخت کشور شده که سبب افزايش صادرات فرآورده‌هاي نفتي شده است.

رجب پور افزود: با توجه به اين که نيروگاه‌ها از اين پس سوخت مايع دريافت نمي‌کنند، ميزان فرآورده صادراتي امسال خيره کننده خواهد بود و طبق پيش‌بيني‌ها به روزانه 550 تا600 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

وي با بيان اين‌که با شرايط موجود، اولويت شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، فروش فرآورده به صورت اکسپورت است، گفت: اولويت ما تامين نياز کشورهاي همسايه است؛ زيرا که در مرزهاي کشورمان شاهد پديده قاچاق سوخت هستيم.

مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران افزود: براي مهار و جلوگيري از قاچاق سوخت، به دنبال تامين نياز کشورهاي همسايه هم مرز نظير پاکستان، افغانستان، کردستان، عراق و ارمنستان هستيم.

براساس گزارش وزارت نفت، مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: اين کشورها تجارت سنتي دارند و قيمت‌هاي بين‌المللي با تاخير اثرگذاري ميکند؛ بنابراين بايد ميان عرضه کننده و متقاضي سوخت، رابطه متقابل وجود داشته باشد تا با تامين نيازهاي داخل، جذابيت قاچاق از ميان رود.

وي با بيان اين‌که امسال به دنبال کاهش هزينه‌هاي صادراتي هستيم، گفت: با توجه به خطوط لوله و شرايط آماده حمل و نقل در کشور، مبادي صادراتي را از انبارهاي اصلي به مبادي توليد و نزديک مرزها انتقال داديم تا با کاهش هزينه‌ها، کشورهاي همسايه به تامين قانوني سوخت از ايران روي بياورند.

رجب پور اعلام کرد: با کاهش هزينه‌هاي حمل و نقل، تنوع در عرضه فرآورده‌هاي مورد نياز کشور، به سمت ريشه کني قاچاق پيش رفته ايم.

وي با بيان اين‌که با تنوع محصولات مي‌توان مشتري بيشتري براي فرآورده‌هاي مازاد جذب کرد، گفت: با افتتاح حساب‌هاي بانکي در کشورهاي همسايه، به غير از امارات متحده عربي به دنبال ايجاد تسهيلات براي خريد ارزي و برگشت به موقع ارز ناشي از فروش فرآورده‌ها به کشور هستيم.

مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: قراردادهاي جديد تنظيم شده با متقاضيان فرآورده‌هاي نفتي ايران به گونه‌اي است که متضمن نفع و سودآوري براي هر دو طرف «خريدار و فروشنده» باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما