شناسهٔ خبر: 19470280 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

رشد 3 برابري وبا در يمن طي يك هفته
رييس نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در يمن گفت: شمار مبتلايان به وبا طي هفته گذشته در يمن سه برابر شده است.
به گزارش ايرنا، الكساندر فيت افزود: تلفات وبا در يمن به 186مورد رسيده، 14هزار مورد مشكوك به وبا نيز گزارش شده، و 7.6ميليون يمني در معرض ابتلا به اين بيماري هستند.
وي همچنين در حساب توييتري خود به شرايط سخت درمان و كمبود تخت‌هاي بيمارستاني اشاره كرد و گفت: بسياري از بيماران در راهروهاي بيمارستان‌ها و روي زمين يا زيرتخت‌هاي ديگر بيماران بستري شده‌اند و حتي برخي داخل ماشين‌هاي خود در اطراف بيمارستان‌ها خدمات درماني را دريافت مي‌كنند. بنا بر اين گزارش براي مقابله با شيوع وبا، طي روزهاي گذشته بخش‌هاي بهداشت و آبرساني كميته بين‌المللي صليب سرخ در هفت مركز اصلي و هفت بيمارستان در استان‌هاي مختلف يمن در حال توزيع سرم‌هاي وريدي، محلول‌هاي نمكي و 20000 قرص تصفيه آب بوده‌اند.
در همين حال كميته بين‌المللي صليب سرخ در يمن اقدام به تهيه كيت‌هاي ضد وبا كرده و در تلاش براي فراهم كردن كلرين براي تصفيه آب است.
كارشناسان اين سازمان همچنين به ارزيابي شرايط پرداخته‌اند تا در صورت لزوم نسبت به ارسال ملزومات مورد نياز به‌صورت هوايي و در اسرع وقت اقدام كنند.
طي ماه جاري با توجه به وخامت اوضاع در يمن، كميته بين‌المللي صليب سرخ اعلام كرد كه ضمن گسترش عمليات خود در اين كشور درصدد است تا بودجه كمك‌رساني به مردم يمن را به 90 ميليون دلار افزايش دهد. يمن فقيرترين كشور شبه‌جزيره عربي از فروردين سال 1394 در معرض جنگ گسترده و همه‌جانبه‌يي از سوي ائتلاف عربستان و برخي كشورهاي عربي قرار گرفته است. حملات گسترده ائتلاف عربي - امريكايي به سركردگي دولت سعودي عليه مردم يمن همچنان در سايه سكوت محافل عربي و غربي ادامه دارد. حملات مداوم عربستان به مناطق مختلف يمن كه تاكنون نتيجه‌يي جز ويراني و كشتار در پي نداشته، اوضاع انساني وخيمي را در اين كشور فقير عربي رقم زده است.

 يونيسف: 209يمني قرباني وبا شدند
در همين حال صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) روز چهارشنبه با اشاره به اوضاع وخيم بهداشتي در يمن در نتيجه جنگ تحميلي عربستان عليه اين كشور اعلام كرد كه 209 شهروند يمني در طول هفته‌هاي اخير بر اثر ابتلا به بيماري وبا جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از صنعا، يونيسف در آماري رسمي با اعلام اينكه وبا سراسر يمن را در بر گرفته و در چند هفته اخير منجر به كشته شدن 209 يمني شده، افزود: بيش از 17 هزار نفر ديگر نيز مشكوك به ابتلا به اين بيماري هستند.
اين در حالي است كه كميته بين‌المللي صليب سرخ دوشنبه گذشته اعلام كرده بود: شيوع وبا از هفتم ارديبهشت (27 آوريل) تا روز دوشنبه، جان 184 يمني را گرفته است و 11 هزار نفر ديگر نيز در سراسر يمن مشكوك به ابتلا به اين بيماري گزارش شده است.
يونيسف ضمن آنكه افزايش تعداد قربانيان وبا در يمن را «وحشتناك» خواند، افزود كه آمار اعلام شده در اين باره مربوط به سراسر يمن و نه منطقه خاصي مي‌شود.
«محمد الاسعدي»سخنگوي يونيسف به خبرگزاري فرانسه گفت كه روزانه سه هزار نفر مورد مشكوك به ابتلا به وبا ثبت مي‌شود. وي افزود: يونيسف درصدد است كه با همكاري سازمان بهداشت جهاني و كميته بين‌المللي صليب سرخ، اتاق عمليات مشتركي در صنعا براي مقابله با اين بيماري ايجاد كنند. اين براي دومين بار است كه وبا طي كمتر از 2 سال در يمن به عنوان فقيرترين كشور شبه جزيره عربي شيوع پيدا مي‌كند كه علت اصلي آن حمله‌هاي ويرانگر جنگده‌هاي سعودي – امريكايي به مراكز بهداشتي و بيمارستاني يمن و نابودي زير ساخت‌هاي اين كشور است. در همين راستا شهردار صنعا با اعلام وضعيت اضطراري در پايتخت يمن از سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي خواست كه به مقام‌هاي محلي براي مقابله با وبا در اين شهر كمك كنند. «امين جمعان» شهردار صنعا روز يك‌شنبه گذشته با تاكيد بر اينكه صنعا با فاجعه بهداشتي و درماني مواجه شده و در خطر جدي قرار دارد، خواستار تمركز و يكپارچگي فعاليت‌هاي ملي براي كمك به مهار فاجعه و جلوگيري از مرگ مردم براثر وبا شد. يمن فقيرترين كشور شبه جزيره عربي از فروردين ماه 1394 در معرض جنگ گسترده و همه‌جانبه‌يي از سوي ائتلاف عربي به رهبري عربستان قرار گرفته است. جنگي كه تنها قربانيان آن شهروندان و زنان و كودكان يمني هستند و تاكنون نتيجه‌يي جز ويراني زيرساخت‌ها و كشته يا آواره شدن هزاران يمني در پي نداشته است.

مهم‌ترين عوامل خطر ابتلا به سرطان، سيگار و چاقي هستند
بر اساس گزارش مديكال ساينس، گزارش CPED مبني بر پيشگيري، تشخيص سريع و روند درمان سرطان در سال 2015 ميلادي نشان داد، 15درصد از بزرگسالان امريكا سيگار مي‌كشند كه تعداد آن در ايالت‌هاي مختلف امريكا متفاوت است.
طبق اين گزارش، از هر 10 امريكايي، 7 نفر مبتلا به اضافه وزن يا چاقي هستند و از سال 1979 تا 2002 ميلادي، شيوع چاقي در نوجوانان 12 تا 19 سال، 3 برابر شده است. در عين حال سيگار و چاقي هنوز هم مهم‌ترين عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند؛ سيگار، مسوول نيمي از موارد ابتلا به سرطان است. اين در حالي است كه چاقي و اضافه وزن علاوه بر افزايش احتمال حمله قلبي، سكته مغزي و بيماري‌هاي متابوليك مانند ديابت، سبب كاهش ظرفيت هوازي حداكثر مي‌شود كه به اندازه سيگار كشنده است. در پژوهشي مشابه در سوئد، با بررسي وضعيت سلامت و شيوه زندگي شركت‌كنندگان به مدت 50 سال، مشخص شد وضعيت فيزيكي نامتناسب به اندازه سيگار كشنده است. در اين مطالعه محققان با بررسي شاخصي به نام VO2max، ميزان تناسب اندام شركت‌كنندگان را بررسي كردند؛ شاخص «VO2 max»، نشان‌دهنده نحوه استفاده بدن از اكسيژن و پمپاژ كردن خون و به عبارت ديگر، ظرفيت حداكثر هوازي است. مطالعات نشان مي‌دهد پيشينه ژنتيكي نقش كوچكي در شاخص VO2 max دارد و اين فاكتور بيشتر تحت تاثير شيوه زندگي است. به گفته محققان: ««عدم تحرك» و «اضافه وزن» سبب كاهش VO2 max مي‌شود، در حالي كه تمرينات ورزشي ظرفيت هوازي حداكثر را افزايش مي‌دهد.»

برچسب‌ها:

نظر شما