شناسهٔ خبر: 19414835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معماری شگفت‌انگیز با بطری‌های پلاستیکی

نمایندگی خراسان رضوی

معماری با بطری‌های پلاستیکی بازیافتی روشی برای کاهش آلودگی ناشی از آنها در طبیعت بوده و ساختمان EcoARK در تایپه پایتخت تایوان نیز نمونه‌ای از این معماری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از اینهبیتت، این ساختمان با بیش از 1.5  میلیون بطری پلاستیکی ساخته شده و در برابر آتش و زلزله مقاوم است. معمار این سازه آرتور هوانگ این ساختمان 9 طبقه را با سه میلیون دلار و با هدف کاهش، استفاده مجدد و بازیافت طراحی کرده است.

با وجود اینکه تایوان قوانین بازیافت دارد، اما سالانه بیش از 4.5  میلیون بطری PET مصرف می‌کند. به همین منظور شرکت تولیدکننده برای کاهش ضایعات، این روش بازیافت را توسط این معمار ارائه کرده است.

این ساختمان با استفاده از پلی آجرها و آجرهای بازیافتی توخالی از بطری‌های PET ساخته شده که بعد از شکل‌گیری با درزگیر سیلیکونی به یکدیگر متصل شده‌اند.

پنل‌های مستطیل شکل مسطح ساختمان با یک لایه‌ مقاوم در برابر آب و آتش پوشیده شده‌ و بر روی یک سازه فولادی نصب شده‌اند. هرچند وزن این ساختمان کمتر از نیمی از ساختمان‌های معمول است، اما در برابر زلزله، طوفان و بادهایی با سرعت 130 کیلومتر در ساعت مقاوم است.

این ساختمان با فناوری ساخت‌وساز با کمترین میزان کربن ساخته شده و بدون سیستم‌های خنک‌سازی بوده و با تهویه طبیعی خنک می‌شود. هوای موجود در پلی‌آجرها نیز عایقی در برابر گرما و سرما محسوب می‌شود. آب باران نیز جمع‌آوری شده و برای خنک‌سازی ساختمان استفاده می‌شود.

نور خورشید نیز از میان آجرهای شفاف به داخل ساختمان نفوذ کرده و در طول روز آن را روشن می‌کند. سیستم‌های خورشیدی و بادی نیز الکتریسیته مورد نیاز برای 40 هزار LED را در طول شب تامین می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما