شناسهٔ خبر: 19271714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

خلع يد از پيمانكار غذاي دانشكده باهنر/ عامل مسموميت احتمالا غذا بوده است

رئيس دانشكده فني و حرفه‌اي شهيد باهنر شيراز با تاكيد براينكه تعداد دانشجويان مسموم شده اين مركز علمي 289 نفر بوده‌اند، گفت: به‌دنبال اين رخداد مهم، پيمانكار تهيه و طبخ غذا خلع يد شده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ايسنا، دكتر علويان‌مهر دوشنبه 18 ارديبهشت در جمع خبرنگاران گفت: بامداد چهارشنبه 13 ارديبهشت تعدادي از دانشجويان دانشكده باهنر شيراز با علائم مسموميت مواجه شدند و چون تعداد اين افراد تا ساعت 2 بامداد به حدود 25 نفر رسيد، مسئولان اين دانشكده در محل حاضر شده و موضوع را با حساسيت ويژه‌اي دنبال كردند.

او اضافه كرد: بعد از تماس با اورژانس، اكيپ‌هايي به محل دانشكده اعزام شد و براساس تشخيص‌هاي پزشكي تعدادي از دانشجويان در محل تحت درمان قرار گرفتند و تعدادي نيز راهي بيمارستان‌هاي مختلف شدند.

علويان‌مهر با بيان اينكه صبح چهارشنبه موج دوم مراجعه دانشجويان مسموم شده آغاز شد، گفت: ما تا روز يكشنبه 17 ارديبهشت هم همچنان شاهد بروز علائمي بوديم، اگرچه تعداد مراجعان به يك نفر كاهش پيدا كرد.

او با تصريح اينكه آمار كل دانشجويان مسموم شده 289 نفر بوده است، علت بروز اختلاف در آمارهاي منتشر شده را بيان تعداد دفعات مراجعه به‌جاي تعداد مسمومان ذكر و اضافه كرد: بعضي از افراد دو يا چند بار براي درمان مراجعه كرده‌اند و همين آمار را متفاوت كرده بود.

علويان‌مهر گفت: در كل 120 دانشجو در محل نمازخانه دانشكده و تحت نظر پزشكان متخصص اورژانس و عمومي و كادر تكنسين‌هاي اورژانس تحت مداوا قرار گرفتند و 169 نفر نيز به بيمارستان‌هاي علي‌اصغر(ع)، بعثت، نمازي و مسلمين اعزام شدند.

او با بيان اينكه تعداد زيادي از دانشجويان پس از دريافت خدمات درماني، سريعا از بيمارستان ترخيص شدند، گفت: تعدادي از دانشجويان و البته چند نفر از كادر دانشگاه نيز براي 24 تا 48 ساعت در بيمارستان بستري بودند و تنها يكي از پرسنل دانشگاه، تا روز يكشنبه 17 ارديبهشت و به دليل مشكلاتي غير از مسموميت، همچنان بستري بود.

علويان‌مهر با تصريح اينكه اكنون هيچ دانشجويي در بيمارستان بستري نيست، گفت: تعداد 160 دانشجو به بيمارستان علي‌اصغر، 6 دانشجو به بيمارستان بعثت، 2 دانشجو به بيمارستان نمازي و 1 دانشجو به بيمارستان مسلمين اعزام شده بودند.

او با اشاره به اينكه از ابتداي بروز اين حادثه، كميته بحران در دانشكده تشكيل شد، گفت: همزمان با اقدامات درماني براي دانشجويان، با حضور تيم‌هاي بهداشتي از دانشگاه‌هاي شيراز و علوم پزشكي شيراز، انجام اقدامات بهداشتي و ايمني در محدوده سلف سرويس و خوابگاه، دنبال و در نوبت‌هاي مختلف كار سم‌پاشي، ضد عفوني و تجهيز خوابگاه به مواد ضدعفوني كننده، در دستور كار قرار گرفت.

علويان‌مهر يكي از اقدامات مهم را خلد يد از پيمانكار غذا در اين دانشكده عنوان و اضافه كرد: هنوز نتيجه نهايي آزمايش‌ها براي مشخص كردن دقيق علت بروز مسموميت به ما اعلام نشده است؛ شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه مسموميت غذايي بود زيرا علاوه بر دانشجويان ساكن در خوابگاه، تعدادي از دانشجويان غيرخوابگاهي و برخي دانشجويان واحد دانشگاهي مستقر در شهرك والفجر نيز كه از غذاي سلف تغذيه مي‌شدند با علائم مسموميت مواجه شده بودند.

وي با بيان اينكه از روز جمعه تامين غذاي دانشجويان از محل سلف سرويس دانشگاه شيراز انجام شده است، گفت: طي قراردادي طبخ و توزيع غذاي اين دانشكده به پيمانكار دانشگاه شيراز واگذار خواهد شد.

علويان‌مهر با تصريح اينكه شخص وزير علوم، از ابتدا پيگير مساله بوده است، گفت: بحث مسموميت غذايي در خوابگاه‌ها و محيط‌هاي دانشجويي، غير طبيعي نيست اگرچه نبايد اين اتفاق را توجيه كرد اما در سال‌هاي قبل دانشگاه شيراز و همين امروز هم دانشگاه يزد با اين مشكل روبرو شده‌اند.

وي هر گونه عمدي در اين موضوع را مردود دانست و تصريح كرد: از سال گذشته اقدامات بهسازي و تعميراتي را در سلف سرويس آغاز كرده و بالغ بر 200 ميليون تومان براي بهسازي ساختمان و خريد تجهيزات جديد هزينه كرده‌ايم.

علويان‌مهر با يادآوري اينكه فردا رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم به شيراز سفر خواهد كرد، گفت: اميدواريم بتوانيم بودجه كافي براي تعميرات اساسي سلف سرويس و تامين تجهيزات جديد را مصوب و دريافت كنيم.

رئيس دانشكده فني شهيد باهنر شيراز گفت: هم‌اينك بالغ بر 5 هزار دانشجو در اين دانشكده، 1200 دانشجو در دانشكده شهيد رجايي و 1200 دانشجو در مركز دختران فني و حرفه‌اي، در 37 رشته مشغول به تحصيل هستند.

خبر مسموميت تعداد زيادي از دانشجويان دانشكده فني و حرفه‌اي شهيد باهنر شيراز، يكي از مهمترين رويدادهاي فارس و كشور در هفته گذشته بود كه ابعاد بين‌المللي هم پيدا كرد؛ برخي رسانه‌ها تعداد دانشجويان مسموم را بيش از 320 نفر نيز اعلام كرده بودند.

نظر شما