شناسهٔ خبر: 19187054 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

صنعت فولاد در هفته منتهی به ۲۰ فوریه:

آیا بازار فولاد شاهد آرامش قبل از طوفان است؟

صاحب‌خبر -

در هفته منتهی به بیستم ماه فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت فولاد در بازار جهانی تغییر معنا داری نسبت به هفته قبل نداشت ولی اخبار زیادی در این بازار شنیده شد. اخباری که در میان مدت می تواند روی تصمیم فعالان صنعت فولاد و سیاستگذاری های کشوری و منطقه ای تاثیر بگذارد. بیشترین اخبار منتشر شده در این هفته مربوط به بزرگترین تولید کنندگان فولاد در قاره آسیا بود. کشورهای آسیایی بیشترین حجم تولید فولاد در دنیا را دارند و چین و هند و ژاپن  از اصلی ترین و بزرگترین فولادسازان این قاره هستند. در این هفته بازار فولاد دنیا شرایط نسبتا آرامی داشته است و به جز خبر افزایش قیمت سنگ آهن صادراتی از کشور چین و وضع تعرفه های صادرات سنگ آهن از ایران که زمینه را برای تردید در مورد ثبات قیمت فولاد تا انتهای سال جاری فراهم کرده بود، تحولی جدی در بازار اتفاق نیافتاد. مهمترین خبرهای صنعت فولاد در این هفته را می توان این طور بیان کرد:

 

ثبات قیمت فولاد ژاپن بعد از چند ماه رشد

 در این هفته خبری مبنی بر ثبات قیمت فولاد تولیدی ژاپن و آماده برای تحویل در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی مخابره شد. ژاپن در فاصله ماه‌های نوامبر سال ۲۰۱۶ تا انتهای ژانویه سال جاری، برای سه ماه متوالی  قیمت فولاد صادراتی را افزایش داده بود. این افزایش در شرایطی اتفاق افتاد که  قیمت  فولاد در بازارهای بین المللی تغییر محسوسی نکرده بود. کیوشی ایمامورا رییس شرکت فولادسازی توکیو در این مورد می گوید: کاهش صادرات فولاد از ژاپن باعث شد تا تقاضا برای  فولاد صادراتی ژاپن افزایش یابد. در این شرایط ما اقدام به افزایش قیمت فولاد صادراتی کردیم ولی هم اکنون قیمت در بازار داخلی با قیمت محصولات ما در بازار بین‌المللی متفاوت است و تثبیت قیمت فولاد صادراتی در ماه‌های مارس و احتمالا آوریل سال جاری به منظور‌ رساندن قیمت فولاد در بازار داخل به سطح قیمت فولاد موجود در بازارهای صادراتی است.

 

پاسخ ایران به اتهام اروپا

 در این هفته  ایران رسما به اتهام اروپا مبنی بر عرضه فولاد با قیمت پایین به بازار مصرف یا به اصطلاح اقتصادی دامپینگ پاسخ داد و این اتهام را بی اساس و بر مبنای داده های نادرست اعلام کرد. مقامات صنعت فولاد ایران تاکید کردند که محصولات ایران با شرایط  حاکم بر صنعت ایران و صنعت فولاد جهانی قیمت گذاری می شوند و ایران برای تصاحب بازار جهانی نیازی به  استفاده از ابزارهای غیر بازاری ندارد.

 

 افزایش تعرفه واردات فولاد چین برای ۵ سال

 دولت هند اعلام کرد برای مقابله با واردات ارزان قیمت برخی از فراورده های فولادی تولید چین، تعرفه  واردات این محصولات را برای مدت ۵ سال افزایش می دهد. قرار است در این بازه ۵ ساله سرمایه گذاری در صنعت فولاد هند رشد کند و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا راندمان این صنعت در هند افزایش یابد. مقامات شرکت تاتا استیل توسعه تکنولوژیکی این صنعت را کلید بقای آن و سودآوری صنعت فولاد در کشور هند ذکر کرده اند و فرصت ۵ ساله ای که افزایش تعرفه های وارداتی کالاهای چینی در اختیار صنعت فولاد هند قرار داده است را بهترین فرصت برای این  تغییر  مثبت می دانند.

 

پیش بینی رشد تولید در هند و برزیل

 وزارت صنعت هند در این هفته خبر از افزایش حجم تولید فولاد در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی داد. انتظار می رود در این سال بالغ بر ۸۹.۷۹ میلیون تن فولاد در هند تولید شود که نسبت به سال قبل ۶.۹ درصد رشد خواهد داشت.

در این هفته دولت برزیل خبر از افزایش حجم تولید فولاد در  ماه ژانویه داد. طبق این گزارش تولید فولاد برزیل در اولین ماه سال جاری ۱۳.۳ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و پیش بینی شد در دومین ماه  سال جاری هم تولید بالغ بر ۱۴ درصد افزایش یابد.




نظر شما