شناسهٔ خبر: 19146866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

از ابهام توليد برق از زباله‌ تا فعاليت زباله‌گردها در پايتخت

صاحب‌خبر -

«زباله» اين طلاي كثيف، يكي از موضوعاتي است كه اين روزها پايش به مناظره‌هاي انتخاباتي باز و به بحث داغ تبديل شده است.
در اين كارزار انتخاباتي، از يكسو مسوولان شهرداري و در راس آنها قاليباف نامزد انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري مدعي هستند كه سال‌هاست از زباله‌هاي شهر برق توليد مي‌شود و درصد زيادي از زباله‌ها از مبدا تفكيك مي‌شوند و در ديگر سو، گروهي از مديران از جمله برخي اعضاي شوراي شهر بر اين نكته باور دارند كه نه تنها شهرداري تهران نتوانسته براي تفكيك زباله از مبدا كاري انجام دهد، بلكه توليد برق از زباله نيز در حد يك ادعا باقي مانده و در عمل نور اين طلاي كثيف خانه‌يي را روشن نكرده است.
به گزارش ايسنا، محمد حقاني رييس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران جمع‌آوري زباله در پايتخت را قصه پرغصه بيان كرد و با بيان اينكه واقعا نمي‌دانيم در مورد وضعيت جمع‌آوري، انتقال و امحا زباله‌هاي تهران بايد افتخار كنيم يا از اين وضعيت شرمنده باشيم، گفت: در تهران نه تنها از زباله برق توليد نمي‌شود بلكه از تفكيك زباله از مبدا كه حتي در عقب‌افتاده‌ترين شهرهاي دنيا انجام شده، عاجز هستيم. وي با بيان اينكه در تهران مديريت پسماند در اختيار زباله‌گردها و نه شهرداري تهران است، اظهار كرد: بدون ترديد انبوه افرادي كه به شغل شريف زباله‌گردي اشتغال دارند، در زمينه تفكيك پسماند موفق‌تر عمل كرده‌اند.
رييس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران درمورد ادعاي شهرداري مبني بر تفكيك زباله 19درصد از زباله‌هاي شهر تصريح كرد: حداكثر 4درصد زباله‌هاي شهر از سوي شهرونداني كه دغدغه‌هاي زيست‌محيطي دارند با تحويل زباله‌هاي تفكيك شده به كيوسك‌هاي بازيافت از مبدا، تفكيك مي‌شود در صورتي كه 15درصد از زباله‌ها از جانب زباله‌گردها تفكيك مي‌شود كه البته شهرداري تهران عملكرد زباله‌گردها را به حساب خودش منظور مي‌كند.
حقاني با اشاره به اينكه 75هزار مخزن جمع‌آوري زباله در شهرداري تهران به كانون‌هاي تفكيك زباله از مبدا از سوي افراد زباله‌گرد بدل شده است، گفت: حضور انبوه زباله‌گردها در چرخه غيربهداشتي تفكيك زباله در كوچه و خيابان نشان‌دهنده صرفه اقتصادي اين كار است و از اين رو مي‌توان گفت كه زباله‌گردها در امر تفكيك بسيار موفق‌تر از شهرداري عمل كرده‌اند.
وي با بيان اينكه شهرداري تهران روزانه 1.5ميليارد تومان براي جمع‌آوري، انتقال و امحاي زباله هزينه مي‌كند، ادامه داد: اين هزينه‌ها درحالي است كه صنعت بازيافت سودآور است و مديريت شهري مي‌توانست زباله را به يك منبع درآمد پايدار براي شهر تقسيم كند اما شهرداري در زمينه اشتغال‌زايي براي زباله‌گردها موفق عمل نكرده است به‌گونه‌يي كه براي هزاران زباله‌گرد مشاغل 2 يا 3 شيفته ايجاد كرده است.
وي گفت: صحنه آويزان شدن زباله‌گردها متاسفانه موجب تضعيف نظام است و چهره زشت از شهر و كشورمان را پيش روي گردشگران خارجي به تصوير مي‌كشد. حقاني در مورد ادعاي توليد برق از زباله گفت: احتمالا آقايان با طرح اين ادعا قصد شوخي داشتند چراكه در حال حاضر يك كارخانه چيني درجه 2 توليد برق از زباله با ظرفيت 200 تن در كهريزك وجود دارد كه اغلب روزهاي سال تعطيل است.
وي با بيان اينكه ممكن است اين كارخانه چند روز در سال فعال و به صورت نمادين كار كند، گفت: اگر اين كارخانه حتي به صورت 24ساعته و با تمام ظرفيت هم كار كند، قادر نيست 3درصد از 7500تن زباله شهر تهران را به برق تبديل كند!

برچسب‌ها:

نظر شما