شناسهٔ خبر: 19119308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«صد غزل» آخرین یادگار «عفیف باختری» شاعر نامی افغانستانی

مجموعه شعری «صد غزل» اثر «اسدالله عفیف باختری» شاعر چیره‌دست افغانستانی است که زمستان سال 1391 با همت «انجمن قلم افغانستان» وارد بازار کتاب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مجموعه شعری «صد غزل» اثر «اسدالله عفیف باختری» شاعر چیره‌دست افغانستانی است که زمستان سال 1391 هجری خورشیدی با همت «انجمن قلم افغانستان» وارد بازار کتاب شده است.

صد غزل که آخرین مجموعه شعری باختری نیز بوده در 1000 نسخه و در 100 صفحه به قطع رُقعی چاپ شده و «ژکفر حسینی» طراح جلد آن بوده است.

این دفتر شعری که اکنون در بدل 150 افغانی در بازارهای کتاب افغانستان به فروش می‌رسد، 100 غزل عفیف باختری را در خود جا داده و نویسنده نیز با انتخاب خود 100 غزل را که در سایر آثار وی نیز چاپ شده را در این مجموعه گردآوری کرده است.

اسدالله عفیف باختری در آخرین دفتر شعری خود تلاش کرده به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و عاطفی در قالب غزل پرداخته و جامعه فرهنگ و ادب افغانستان را مدیون تلاش‌های خود کند.

وی برای اینکه غزل‌های این مجموعه ناب‌تر، شیواتر و جذاب‌تر شود، غزل‌های سابق خود را به صورت ظریفانه‌ای اندکی تغییر نیز داده که به همین علت «صد غزل» خریداران زیادی دارد.

این مجموعه در حقیقت نتیجه کار و تلاش‌های پیگیر 3 دهه آخر این شاعر فرهیخته بلخی بوده و با آن مانند رزمندگان افسانه‌ای حضور خود را در قلمرو شعر معاصر پارسی برجسته‌تر ساخته است.

باختری که یکی از شاعران نام‌آشنای افغانستان به شمار می‌رود، رابطه عمیقی بین غزلیات خود و مخاطبان برقرار کرده، طوری که دل‌کندن از خوانش کتاب آسان نیست.

به همین دلیل و همچنین شیوایی قلم اسدالله عفیف باختری بوده که این مجموعه و سایر دفاتر شعری باختری در بازارها با تیراژ و دفعات بیشتری عرضه شده و خریداران زیادی دارد، در حالیکه دفاتر شعری زیادی است که در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها غبارآلود شده و در همانجا کهنه و فرسوده شده است.

کسب شهرت در جامعه افغانستانی که اکنون شاعران تازه‌نفسی در میدان شعرگویی و غزل‌سرایی دارد کار آسانی نیست، اما عفیف باختری با گزینش و بازخوانی اشعارش توانست به زودی در این میدان پیروز شده و در جان و دل مخاطبان خود نفوذ کند.

صد غزل محصول تلاش‌های بی‌وقفه عفیف باختری بوده که پای نویسنده را در جشنواره‌های مهم ملی و بین‌المللی کشانده و جوایزی را برای وی به بار آورده است.

اسدالله عفیف باختری فرزند «امین عفیف باختری» یکی از شاعران شهیر ولایت بلخ، پس از 55 سال زندگی و انتشار 5 مجموعه شعری جمعه‌شب دار فانی را وداع گفت.

پیکر وی با حضور چهره‌های نخبه فرهنگ و ادب پس از ادای نماز میت روز شنبه در قبرستان عمومی شهر مزارشریف دفن شد.

انتهای پیام/ح

نظر شما