شناسهٔ خبر: 19109262 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

آزمون موفق رسانه ملی

اغلب مردم ایران در داخل و خارج از کشور روز جمعه از نزدیک مناظره شش نامزد تصدی پست ریاست‌ جمهوری را دنبال کرده و با دقت به نظرات و دیدگاه‌های مطروحه در این مناظره،که روند پایانی آن شاهد بروز هیجانات متاثر از رد و بدل کردن فرازهای تندوتیز میان برخی از نامزدها بود، گوش فرا دادند. معاون صدای سازمان صداوسیما گفت: در شبکه های رادیویی 11 هزار و 130 عنوان برنامه با موضوع های قرآنی از جمله پوشش محافل، پخش ادعیه و برگزاری مسابقات در سال 95 پخش شد. محسن تنابنده بازیگر و کارگردان ایرانی در اینستاگرامش علاوه بر تسلیت برای فاجعه انفجار معدن زغال سنگ از تجربه کار کردنش در معدن و سختی هایش گفت. جام جم آنلاین: به تازگی عکسی از رضا کیانیان و آتنه فقیه نصیری در نمایی جدید از فصل دوم سریال "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی منتشر شد که دیدنش خالی از لطف نیست. تلخی فاجعه ی انفجار معدن زغال سنگ یورت در استان گلستان به قدری بود که هیچ کس نتوانست از کنارش به راحتی بگذرد. دردناکی این اتفاق را میتوان در آخرین پست های هنرمندان کشور به وضوح دید. شب گذشته رامبد جوان میزبان مهدی یراحی خواننده پاپ کشورمان بود. صفحه نخست روزنامه های ایران امروز 14 اردیبهشت ۱۳۹۶را اینجا ببینید. چهاردهم اردیبهشت آقایان هاشمی طبا، رئیسی و میرسلیم فرصت تبلیغات رادیویی و تلویزیونی خواهند یافت. «به‌به چه نیکو» تکیه‌کلامش بود در مجموعه خاطره‌انگیز «بازم مدرسه‌ام دیر شد» آنجا که می‌خواست کودک سر به هوایش را تشویق و مجاب کند تا مگر نظمی به کارهایش بدهد و به در بسته مدرسه نخورد. سعید کوچولوی فیلم «میم مثل مادر» حالا دانشجوی رشته کارگردانی است، بازیگری را به عنوان حرفه انتخاب کرده و حسابی در این‌باره جدی است. بعد از دو سال کار سنگین در سریال «سرزمین کهن» به دلایلی که در گفت‌وگوی ما خواهید خواند، بازیگری را رها کرد و به درس و مدرسه‌اش پرداخت. تا کمتر از یک ماه دیگر فصلی جدید در تقویم سیاسی کشور رقم می‌خورد و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، سرنوشت سیاسی کشور را تعیین می‌کند. درهمین‌حال، نامزدهای انتخابات در یک بازه زمانی مشخص فرصت دارند برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی‌شان را به اطلاع شهروندان برسانند. جام جم آنلاین: آتیلا پسیانی در اینستاگرامش با انتشار عکسی از تولد 60 سالگی اش هوادارانش را در شادی خودش شریک کرد. در هفته جد

صاحب‌خبر -

مروری بر دیدگاه‌های مطرح شده در رسانه‌ها از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران نشان می‌دهد اغلب آنان بر این باورند که صداوسیما با اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری دقیق و حرفه‌ای مناظره و مهم‌تر از آن اجرا و رعایت عدالت رسانه‌ای، پیروز اول این رخداد مهم بوده است.

از دیدگاه دیگر، رسانه ملی جمعه شب موفق شد میلیون‌ها نفر از هموطنان داخل و خارج از کشور را پای تلویزیون بنشاند و آنها را بیش از سه ساعت سرگرم مشاهده مناظره‌ای کند که قرار است نتایج آن سرنوشت انتخابات 29 اردیبهشت ماه تعیین کند.

این مناظره بار دیگر تاثیر شگفت‌انگیز و خیره‌کننده رسانه ملی بر افکار عمومی را به منصه ظهور رساند و اعتماد دیرینه مردم را به عدم‌جانبداری مسئولان این رسانه در بزنگاه‌های موثر تاریخی همچون ایام تبلیغات انتخاباتی بویژه در برگزاری مناظره‌های شفاف و راهگشا بین نامزدها، بیش از پیش تحکیم و تقویت کرد.

در واقع کارویژه رسانه ملی در این مناظره‌ها دعوت از نامزدها برای ارائه شفاف و صریح دیدگاه‌های خود به پیشگاه مردم است تا آنان را نسبت به انتخاب آسان و بی‌دغدغه نامزد دلخواه خود یاری کند. از این منظر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر و پویا ـ که بخش تفکیک‌ناپذیر از رسالت رسانه ملی محسوب می‌شود ـ در برگزاری مناظره میان نامزدهای ریاست‌جمهوری به‌طور واضح و روشن متجلی شد و رسانه ملی به عنوان امین و یار مورد اعتماد مردم در بحبوبه تبلیغات ظاهر گردید.

نباید از نظر دور داشت تلاش‌های فراوان مخالفان و معاندان در سال‌های گذشته تا به حال درخصوص خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به رسانه ملی متمرکز شده بود.

اما این تلاش‌ها که با سرمایه‌گذاری فکری و مادی بویژه دشمنان خارجی صورت گرفت، هرگز نتوانست از میزان اعتماد و تکیه مردم بر رسانه ملی به عنوان منبعی موثق و قابل اعتماد برای دریافت اخبار روزانه و تشخیص مسیر صحیح وقایع و اتخاذ موضع دقیق و مبتنی بر منافع ملی بویژه در ایام برگزاری انتخابات مهم از جمله انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، بکاهد.

از طرفی مناظره نامزدها نشان داد رسانه ملی در میدان اول اطلاع‌رسانی قرار دارد و حتی فضای مجازی متکثر و آشفته کنونی به‌رغم دسترسی آسان مخاطبان، به حاشیه رانده شد و محتوای فضای مجازی در واقع متاثر از کنش و واکنش‌های مخالفان و موافقان نامزدها بوده و از این حیث این مناظره خوراک اصلی فضاهای مجازی را تامین کرد و به همین دلیل کوشش معاندان برای عقب راندن رسانه ملی از کانون توجه مردم ناکام ماند و به این ترتیب در تحلیل‌ها و تفسیرهای پخش شده از شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی همچنان در صدر توجه مخاطبان قرار دارد و رویکرد شفاف و غیرجانبدارانه رسانه ملی اعتماد قبلی مخاطبان را تقویت کرده است.

در این میان بی‌شک مدیریت ارشد رسانه ملی با همراهی شاکله کلی این رسانه اعم از معاونان و مدیران با رصد دقیق تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و فراهم کردن تمهیدات حرفه‌ای، موجبات برگزاری موفق و بی‌کم و کاست این مناظره را رقم زده و درباره سیر اجرای این رویداد مهم ملی، پیش‌بینی‌هایی دقیق کرده بودند که خروجی آن ارائه برگزاری هیجان‌انگیز، منطقی و متمدنانه مناظره بود.

دکتر غلامرضا کاتب - عضو هیات نظارت بر صداوسیما

نظر شما