شناسهٔ خبر: 19099157 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

شورای قضات دادگاه عالی خواستار پایان خشونت و ناآرامی در کشمیر شد

ایرنا

صاحب‌خبر -

این شورا همچنین خواهان توقف استفاده ارتش و نیروهای امنیتی از اسلحه های ساچمه ای برای کنترل اعتراض ها در این ایالت جامو وکشمیر شده است .
دولت هند روز شنبه در پاسخ به درخواست دادگاه عالی در خصوص گفت وگو با مردم کشمیر اعلام کرد با با رهبران جدایی طلب کشمیر و افراد که شعار آزادی این منطقه را سر می دهند مذاکراه نمی کند.
'موکول روهت گی' وکیل رسمی دولت هند در دادگاه عالی گفت که دولت هند تنها زمانی در مذاکرات شرکت می کند که طرف های قانونی در آن شرکت کنند.
دادگاه عالی هند نیز با تائید بیانیه دولت اعلام کرد دولت هند از تمام افرادی که برای گفت وگو منعی ندارند می خواهد که برای پایان دادن به ناآرامی های کشمیر پیشقدم شوند.
'جاگدیش سینگ کهار' قاضی دادگاه عالی هند گفت که تمام قضات ارشد دادگاه جامو و کشمیر باید برای اتمام خشونت های کشمیر پیشنهاد ارائه کنند.
وی افزود: در صورتی که خشونت ها پایان یابد و دانش آموزان و دانشجویان به کلاس های خود بازگردند دادگاه عالی از دولت هند درخواست می کند استفاده از اسلحه های ساچمه ای را در این ایالت متوقف کند.
خشونت و ناآرامی ها در کشمیر از 9 آوریل پس از برگزاری انتخابات محلی افزایش یافته است.
اعتراض دانشجویان به کشته شدن یک دانشجو در درگیری با پلیس در چهارشنبه هفته قبل منجر به مجروح شدن 12 نفر دیگر شد.
درگیری ها در هفته گذشته بین پلیس و معترضان نیز باعث مجروح شدن 100 دانشجو، چند مامور پلیس و تعطیلی تعطیلی موقت مدارس و دانشگاههای کشمیر شد.
دولت جامو و کشمیر روز چهارشنبه هفته گذشته پس از ادامه اعتراض دانشجویان دانشگاه کشمیر به خشونت نیروهای امنیتی هند، دستور تعطیلی دانشگاههای کشمیر را صادر کرد.
دهها نفر از مردم سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو وکشمیر نیز بعد ازظهر جمعه هفته گذشته با شرکت در راهپیمایی ،خشونت نیروهای امنیتی و پلیس با مردم را محکوم کردند.
این راهپیمایی در اعتراض به کشته شدن هشت نفر توسط پلیس و نیروهای امنیتی در درگیری هفته گذشته در کشمیر آغاز شد.
'محبوبه مفتی' سروزیر ایالت جامو و کشمیر نیز هفته گذشته با انتقاد از خشونت نیروهای امنیتی و پلیس خواستار بردباری بیشتر نیروهای امنیتی در برخورد با معترضان شد.
دور جدید درگیری میان پلیس و معترضان در کشمیر هشتم جولای(18 تیر) با دریافت اطلاعاتی در خصوص 'وانی' در نماز جمعه منطقه 'انانتاگ' در ایالت جامو وکشمیر با حضور در منطقه ، وی و دو همراهش را به قتل رساندند.
به گفته مقامات محلی ،اعتراض های کشمیر در 10 ماه گذشته حدود یکصد کشته و بیش از یک هزار و 200 مجروح برجای گذاشته است.
استفاده از سلاح های ساچمه ای در جریان ناآرامی ها دلیل اصلی افزایش مجروحان عنوان شده است .
کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 میلادی بیش از 68 هزار کشته برجای گذاشته است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

برچسب‌ها:

نظر شما