شناسهٔ خبر: 19090757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

برای تعالی ایران اسلامی باید کارهای مهم را به اهلش سپرد

معاون آموزش ابتدایی وزيرآموزش و پرورش گفت: باید کارهای خطیر را به اهل آن سپرد چرا که با ورود افراد نااهل به عرصه های مختلف و سپردن کارهای مهم به آنها زمینه فساد فراهم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم زاده در دومین جشنواره گلستان خوانی دانش آموزان ابتدایی فارس با تاکید بر لزوم بهره برداری از حكمت هاي ناب گلستان گفت: سعدی در باب هفتم  گلستانش در تاثیر تربیت می گوید: باید کارهای خطیر را به اهل آن سپرد و کسانی را  که با تدبیر و امید آفرینی زمینه تعالی ایران اسلامی را فراهم می نمایند به کار گماشت: ندهد هوشمند روشن رای/ به فرو مایه کارهای خطیر

وي با قدرداني از برگزاركنندگان اين جشنواره افزود: اجرای گلستان خوانی در فارس نشان از آن است که گلستان  هنوز خوش است و خوش باقی خواهد ماند: به چه کار آیدت ز گل طبقی/ از گلستان من ببر ورقی/گل همین پنج روز و شش باشد/وین گلستان همیشه خوش باشد

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود افزود: آموزش ابتدایی به عنوان یک رکن در عرصه تعلیم و تربیت نیازمند تصمیم گیری های شایسته توسط افراد توانمند است و اتخاذ  تصمیمات غلط در حوزه آموزش ابتدایی در دولت گذشته نمونه ای از حضور افراد نا آگاه در عرصه تصمیم گیری است که موجب بروز مشکلات عدیده ای در این عرصه شده است.

رضوان حكيم زاده با اشاره رشد 83 درصدی بودجه مصوب وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید گفت: در ابتدای فعالیت دولت يازدهم میزان پوشش تحصیلی پیش دبستانی 37 درصد بود که در پایان فعالیت دولت با رشد 19 درصدی این میزان  به 56 درصد افزایش یافته است.

وي خاطرنشان كرد: توسعه پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم نیز درسال های اخیراز6 میلیون وچهارصد هزار نفر به 7 میلیون و  چهارصد هزار نفر رسیده است .

معاون آموزش ابتدایی وزيرآموزش و پرورش با  اشاره به تلاش دولت برای ارتقاء سطح معیشت فرهنگیان افزود: هم اکنون آموزش و پرورش اولویت اصلی دولت تدبير و امید است و درآینده نیز این مهم تداوم خواهد داشت.

حکیم زاده  گفت: افزایش سرانه فضاهای آموزشی از 4 و 86 صدم درصد به 5 و 14 صدم درصد ، افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان از 24 صدم متر مربع به 36 صدم  و افزایش فعالیت های فرهنگی و ورزشی از دیگر اقدامات دولت در سال های اخیر و تلاش برای اولویت بخشی به آموزش و پرورش است.

وی در بخشي ديگر از سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره گلستان خوانی در فارس گفت: سعدی و حافظ از شعرای نامی کشور هستند و برای درک هر چه بهتر اشعار حافظ باید ابتدا با حکایات  سعدی  در گلستان آشنا شد ، چرا که سعدی  گام به گام عقل و احساس را پرورش داده و انسان را برای درک بهتر اشعار حافظ مهیا می کند.

این صاحب نظر حوزه آموزش ابتدایی و برنامه ریزی آموزشی با استناد به آيه شريفه و وَ يَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً خطاب به دانش آموزان گفت: امروز عصر ارتباطات و فناوری  است وشما برای موفقیت در عرصه زندگی تنها به علم نیاز ندارید، بلکه در این مسیر حکمت است که بسیار راه گشا می باشد، چرا که حکمت موهبتی الهی است و علم  محصول تلاش انسان است و بر اساس نص صريح قرآن كريم علم به تنهايي راهگشا نيست.

وی در تشريح حكمت آموزي گفت:خداوند متعال حكمت را در مرتبه بالاتر از علم قرار داده همانگونه كه در آيه شريفه مي فرمايد: يُؤْتِي الْحِکْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً کَثيراً وَ ما يَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ خدا دانش و حکمت را به هر کس بخواهد و شایسته بداند می‌دهد؛ و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، این حقایق را درک نمی‌کنند، و متذکر نمی‌گردند. درگلستان سعدی نيز زمینه لازم برای حکمت آموزی و کسب معرفت  مهیا شده است، چنانچه در هر کدام از باب های  هشت گانه گلستان سعدی  این حکمت آموزی به شیوه ای  وجود دارد .

وي با خوانش تك بيت هايي از ابواب هفتگانه گلستان سعدي و نقش اين شاعر بزرگ در تربيت اجتماعي، "دگرخواهي "را اساس دوست داشتن دانست و با اين شعر خواجه افزود: چنین خواندم که در دریای اعظم/به گردابی در افتادند باهم/همی‌گفت از میان موج و تشویر/مرا بگذار و دست یار من گیر/حدیث عشق از آن بطال منیوش/که در سختی کند یاری فراموش/که سعدی راه و رسم عشق بازی/چنان داند که در بغداد تازی/اگر مجنون لیلی زنده گشتی/حدیث عشق ازین دفتر نبشتی

حكيم زاده گفت: همان طورکه شیخ اجل می گوید غرض نقشی است که از ما باز ماند و برای این که بتوانیم این نقش را خوب ایفا کنیم شما صاحبدلان ما را خیلی دعا کنید خصوصا شما دانش آموزان عزیز

نظر شما