شناسهٔ خبر: 19078563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان کاهش یافته است

سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده که آمار تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال جاری در افغانستان کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سه ماه نخست سال 2017 بیش از 2هزار تن از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند که نشان از کاهش 4 درصدی تلفات غیر‌نظامیان دارد.

در این گزارش آمده است: در سه ماه نخست سال 2017 ، 2181 مورد از تلفات افراد غیرنظامی (715 کشته و 1466 زخمی) را ثبت نموده است که چهار درصد کاهش را در مقایسه به مدت مشابه در سال 2016 نشان می‌دهد. آمار مرگ افراد غیرنظامی 2 درصد و میزان جراحات در بین غیر نظامیان 5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

یوناما با تاکید بر این که ارقام اخیر از تلفات غیرنظامیان بازتاب دهنده افزایش تلفات روز افزون غیرنظامی است، از همه جناح‌های درگیر در منازعات مسلحانه می‌خواهد تا اقدامات فوری و نیرومند را در زمینه حفاظت بهتر افراد غیر نظامی انجام دهند.

«تادامیچی یاماموتو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان گفت:«با در نظر گرفتن تلفات رو به افزایش زنان و اطفال، افراد غیرنظامی اکثراً متحمل زیان‌های ناشی از جنگ می‌شوند.

وی افزود: با فرا رسیدن به اصطلاح فصل جنگ، من ازتمام جناح‌های درگیر تقاضا می‌کنم تا هرگونه اقدام ممکن را برای جلوگیری از آسیب‌های غیر ضروری و غیر قابل پذیرش به غیرنظامیان افغان انجام دهند.

در ادامه گزارش آمده است: درگیری‌های زمینی سبب 35 درصد تمام تلفات غیرنظامی گردیده و هنوز هم یکی از عامل عمده تلفات غیرنظامیان به حساب می‌آید.

سازمان ملل گزارش داد: از نظر موقیعت جغرافیایی، کابل بیشترین تلفات افرادی غیرنظامی را از ناحیه حملات انتحاری و گروهی شاهد بوده و پس از آن هلمند، قندهار، ننگرهار و ارزگان به ترتیب شاهد تلفات غیرنظامیان بودند.

یوناما می‌گوید که گروه‌های مسلح مخالف دولت به هدف قرار دادن عمدی افراد غیرنظامی ادامه دادند که این اقدام نقض آشکار  قانون بشردوستانه بین‌المللی است.

انتهای پیام

نظر شما