شناسهٔ خبر: 19062707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امضای تفاهم نامه برای توسعه فناوری نفت و گاز در آذربایجان شرقی

تفاهم نامه همکاری مشترک علمی و فناوری بین ستاد توسعه فناوری نفت ، گاز و زغال سنگ کشور با استانداری آذربایجان شرقی امضا شد.

صاحب‌خبر -
امضای تفاهم نامه برای توسعه فناوری نفت و گاز در آذربایجان شرقی به گزارش خبرنگار   گروه استان های   باشگاه خبرنگاران جوان  از  تبریز ؛در این تفاهم نامه که امروز به منظور همکاری مشترک در زمینه بسط و توسعه علمی، فناوری و صنعتی موجود در حوزه نفت و گاز استان و ارتقای آن در مقیاس کشوری و بین‌المللی، امضا شد بر تقویت تشکل‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توسعه خوشه صنعتی تجهیزات صنایع نفت و گاز در استان تاکید شده است.
همگرایی سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به منظور بهبود فضای کسب و کار، تسهیل ورود بنگاه‌های منطقه به زنجیره تامین شرکت‌های مادرصنعت نفت و گاز و انتقال تجارب شرکت‌های فنی و مهندسی صنعت نفت و گاز به خوشه صنعتی نفت و گاز استان از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.
در این تفاهم‌نامه همچنین ضرورت انسجام‌بخشی به فعالان بخش مهندسی و صنایع نفت و گاز استان و توسعه خوشه صنعتی مربوطه به‌عنوان ظرفیت بزرگ ارزش اقتصادی و بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌های داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و زغال سنگ کشور در حاشیه امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه بیشترین ارزش افزوده نفت و گاز در دست کسانی است که تجهیزات لازم برای بهره برداری و فرآوری این محصولات را دارند گفت: دانشگاههای متعدد، افراد خلاق، رشته‌های درسی متنوع، شرکتهای خصوصی توانمند با زیرساختهای بالا و علاقه‌مند زمینه‌های توسعه فناوری در این حوزه را دور از ذهن نمی‌کند.
جعفر توفیقی ادامه داد: سعی داریم توان علمی کشور را با صنعت نفت گره بزنیم و در این راستا بدون شک استفاده از ظرفیتهای شرکت‌های دانش بنیان نتیجه مطلوبی خواهد داد.
وی با اشاره به توان زیربنایی، صنعتی، نیروی انسانی و نیروی صنعتگر آذربایجان شرقی گفت: این استان می‌تواند بازیگر فعالی در توسعه فناوری نفت و گاز باشد.
توفیقی همچنین به حمایت همه جانبه این ستاد از صنعتگران و توانمندی‌های شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۰۰ شرکت دانش بنیان تجهیزات نفت و گاز را تولید می‌کنند که در راستای حمایت از تولید داخلی سازوکارهای لازم برای تسریع در همکاری‌های این شرکت‌ها با صنعت نفت و گاز فراهم می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکتهای دانش بنیان استان در زمینه نفت و گاز گفت: آماده ایم تا براساس اعلام نیاز صنایع نفت و گاز همکاری‌های جدی خود را در حوزه تامین تجهیزات نفت و گاز آغاز کنیم.امضای تفاهم نامه برای توسعه فناوری نفت و گاز در آذربایجان شرقی
اسماعیل جبارزاده با اشاره به اینکه طبق برآورد‌ها سالیانه ۲۰ میلیارد دلار برای تعمیر، تجهیز و نگهداری تجهیزات نفتی در کشور هزینه می‌شود گفت: صنعتگران آذربایجان شرقی می‌توانند نقش قابل توجهی در کاهش این هزینه‌های تحمیلی بر دولت داشته باشند 
وی از علاقه مندی و توان شرکتهای خصوصی و دانش بنیان فعال در استان در زمینه تولید تجهیزات نفتی خبر داد و افزود: اگر بخش خصوصی ما در جریان سازوکارهای لازم برای تنظیم قرار داد با شرکت نفت قرار گیرند مسلما کمک شایانی به این بخش خواهد کرد.
جبارزاده گفت: بیش از صد شرکت بصورت انفرادی و جزئی در آذربایجان شرقی در زمینه نفت و گاز فعالیت می‌کنند که اگر مقدمات ایجاد مجموعه هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی با شرکت نفت فراهم شود، نتایج مطلوبی خواهد داشت.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی توان و باور لازم برای ایجاد مجموعه هلدینگ را دارد، اما زبان نفت، یک زبان خاص است که نیازمند مشاوره و راهنمایی هستیم.
جبارزاده گفت: اگر صنعتگران استان آذربایجان شرقی در جریان برنامه‌های ۵ ساله و ۱۰ ساله و افق برنامه‌های وزارت نفت قرار گیرند، می‌توانند بخش مهمی از نیاز این صنعت را تامین کنند.
انتهای پیام/خ

نظر شما