نقش نماز در تربیت
صاحبخبر - - قسمت چهارم وپایانی - * قبله و استقبال نمازگزار، باید برای انجام نماز، رو به قبله بایستد، قبله همان کعبه (خانه خدا) و کانون توحید و مقدسترین و گرامیترین مکان است . توجه به کعبه در نماز، در حقیقت توجه به توحید و آرمان مقدس پیامبران، و بنیانگذار کعبه حضرت ابراهیم (ع) است . رویکرد به سوی کعبه، علاوه براین که بیانگر وحدت، انسجام، هماهنگی و نظم مسلمانان در عبادت است، و آنها را از پراکندگی و ناهمگونی و تفرق برحذر میدارد، توجه دادن دل به نقطهای مقدس است، نقطهای که یادگار حضرت آدم (ع) و پیامبران دیگر، و حضرت ابراهیم (ع) و پیامبراسلام (ص) است، همان نقطهای که آغاز اسلام در کنار آن شروع شد، و حرکت انقلابی هجرت پیامبر (ص) از آنجا جرقه زد، و هم چنین حرکت عاشورایی امام حسین (ع) از آن جا برپاشد، و قیام جهانی حضرت قائم (عج) از آنجا شروع میشود . نمازگزار با توجه به کعبه، همه این معانی و مبانی را به ذهن خود میسپرد، و با جهان بینی توحیدی و عمیق به عبادت خدا میپردازد، که قطعاً چنین توجهی موجب پیوستگی بیشتر او به توحید و آرمانهای مقدس پیامبران (ع) میگردد، و به همین نسبت، او را از انحرافات عقیدتی و عملی باز میدارد . پیامبر (ص) و مسلمانان در آغاز اسلام تا سیزدهسال در مکه، و هفده ماه پس از هجرت در مدینه به طرف مسجد اقصی واقع در بیت المقدس، که قبله یهودیان نیز بود، نماز میخواندند، همین موضوع باعثشده بود که یهودیان زخم زبان میزدند، و میگفتند: مسلمانان وابسته به ما هستند، برای خود قبله مستقل ندارند، سرانجام در سال دوم هجرت، به فرمان الهی، مسلمانان مامور شدند که به جانب کعبه نماز بخوانند . (16) به این ترتیب، نمازگزار در جهتگیری خود به سوی کعبه، احساس استقلال میکند، و این درس را از مکتب نماز میآموزد که به خود متکی و مستقل باشد، و این استقلال و روحیه اتکای به نفس و عدم وابستگی را که پایه عزت و عظمت است، در زندگی حفظ نماید . البته نباید به استقبال ظاهری قناعت کرد، مهمتر و عمیقترین مسئله برای نمازگزار این است که قلب خود را متوجه کعبه، آن کانون توحید و خداپرستی کند، و دلش را کانون همسویی به خانه خدا، و صاحب خانه، یعنی خدای متعال قرار دهد. حضرت امام خمینی - قدس سره - پس از ذکر مطالبی در این راستا، ما را به سخن امام صادق (ع) متوجه میسازد که فرمود: «اذا استقبلت القبلة فآیس من الدنیا و ما فیها، و الخلق و ما هم فیه، واستفرغ قلبک عن کل شاغل یشغلک عن الله تعالی و عاین بسرک عظمةاللّه تعالی و اذکر وقوفک بین یدیه یوم تبلوا کل نفس ما اسلفت، و ردوا الی اللّه مولاهم الحق، وقف علی قدم الخوف و الرجاء; (17) هنگامی که رو به قبله نمودی، از دنیا و آنچه در دنیاست، مایوس شو، و طمع خود را از خلق و شئون آن قطع کن و قلبت را از هر چیزی که آن را از خدا غافل میسازد و به غیر خدا متوجه میکند، تهی ساز، و عظمتخداوند را در نهان خود بیازمای، و به یادآور آن روزی را که هرکس هر عملی را که قبلاً انجام داده، میآزماید، و همه به سوی «اللّه» مولا و سرپرستحقیقی خود بازگردانده میشوند [چنان که آیه 30 سوره یونس، به این مطلب دلالت دارد] . همچنین در نماز رو به قبله بر گام خوف و رجاء بایست، به گونهای که هم از خدا بترسی، و هم به او امیدوار باشی» . * پی نوشت 16) امام خمینی، آداب الصلوة، ص 131 و 132 .∎
نظر شما