شناسهٔ خبر: 19062128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در دیدار استاندار اصفهان و قائم‌مقام وزیر فرهنگ آذربایجان مطرح شد

سفر سالانه 127 هزار ایرانی به آذربایجان/ اعلام آمادگی مبادلات دانشگاهی و بازرگانی باکو و اصفهان

سالانه 127 هزار ایرانی به آذربایجان مسافرت می‌کنند و سفارت این کشور در ایام عید نوروز امسال برای 46 هزار ایرانی ویزا صادر کرده و این نشان‌دهنده‌ رشد فزاینده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در دیدار قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان اظهار داشت: اصفهان با پیشینه 10 هزار ساله، چهار دوره پایتخت سیاسی ایران بوده است و اکنون نیز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از 10 شهر دیدنی جهان است، افزود: اصفهان دارای بیش از 20 هزار جاذبه طبیعی، میراثی و فرهنگی است که بیش از یک هزار و 700 جاذبه آن ثبت ملی و هفت اثر نیز دارای ثبت جهانی یونسکو بوده و تعداد زیادی از آثار ناملموس استان نیز به ثبت رسیده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پس از برجام ورود گردشگران خارجی 4 برابر افزایش یافته است، گفت: در ایام نوروز امسال بیش از 3 میلیون نفر گردشگر داخلی از اصفهان بازدید کردند.

زرگرپور اضافه کرد: برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته است تا در 5 سال آینده میزان گردشگران خارجی در سال به یک میلیون نفر و گردشگران داخلی به 10 میلیون نفر برسد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس برنامه‌ریزی برای ساخت هتل، رستوران و دیگر زیرساخت‌های گردشگری در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر 40 هتل در اصفهان در حال ساخت است.

استاندار اصفهان در ادامه به بیان ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و علمی اصفهان پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر330 هزار دانشجو در اصفهان مشغول تحصیل هستند و شش دانشگاه مادر اصفهان دارای رنکینگ بین‌المللی است.

زرگرپور ادامه داد: در بُعد صنعتی نیز اصفهان دارای رتبه اول کشوری است و 15 درصد از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را به خود اختصاص داده و بسیاری از تولیدات نظامی، هسته‌ای، فولاد و شیمیایی را در خود جای داده است.

وی به جایگاه این استان در تولید محصولات کشاورزی و دامداری اشاره و عنوان کرد: امروز بسیاری از محصولات لبنی اصفهان به روسیه صادر می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به استقبال رؤسای کشورهای مختلف برای بازدید از اصفهان بیان داشت: هر هفته چندین هیأت سیاسی از کشورهای مختلف در اصفهان حضور پیدا می‌کنند.

زرگرپور با اشاره به مشترکات دینی، فرهنگی، تاریخی و عزم مقامات عالی‌رتبه دو کشور بر گسترش روابط و تعمیق مناسبات، آمادگی استان اصفهان را برای شرکت در فستیوال‌های فرهنگی و هنری و برگزاری هفته اصفهان در باکو و مبادلات دانشگاهی و بازرگانی اعلام کرد.

وی با اشاره به ظرفیت اصفهان برای جذب سرمایه‌های خارجی گفت: پیشنهاد می‌کنم هیأتی از اتاق بازرگانی آذربایجان با حضور در اتاق بازرگانی اصفهان، زمینه‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی را بررسی کنند.

*مشترکات فرهنگی، هنری و گردشگری بسیاری بین اصفهان و آذربایجان وجود دارد

عدالت ولی‌اف نیز در این دیدار اظهار داشت: با حضور در اصفهان احساس غربت نمی‌کنم و همانند این است که در باکو قدم می‌زنم زیرا مشترکات فرهنگی، هنری و گردشگری بسیاری بین اصفهان و آذربایجان وجود دارد.

وی به بیان ویژگی‌های کشورش پرداخت و افزود: وزارت فرهنگ و گردشگری آذربایجان 70 هزار هنرمند و فرهنگی را در حوزه‌های تئاتر، سینما، موسیقی و گردشگری تحت پوشش قرار داده و این کشور دارای 240 مکتب موسیقی، و ده‌ها مکتب تئاتر از جمله 26 مکتب تئاتر دولتی است.

 قائم‌ مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ادامه داد: آذربایجان دارای شش هزار و 530 اثر تاریخی و جاذبه گردشگری است که چهار اثر در یونسکو به ثبت رسیده است.

ولی‌اف گفت: سالانه 127 هزار ایرانی به آذربایجان مسافرت می‌کنند و سفارت این کشور در ایام عید نوروز امسال برای 46 هزار ایرانی ویزا صادر کرده و این نشان‌دهنده‌ رشد فزاینده است.

وی اضافه کرد: فرهنگ دو کشور در حوزه آشپزی و موسیقی نزدیکی بسیاری دارد و مشکل خاصی از لحاظ زبانی هم وجود ندارد که این امر می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فعالیت‌ها در حوزه گردشگری باشد.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان همچنین مطرح کرد: همجواری و کاهش هزینه‌های رفت و برگشت از دیگر مزیت‌های گردشگری متقابل ایران و آذربایجان است و ما آماده‌ برقراری سطح بالاتری از روابط هستیم.

ولی اف با اشاره به نام‌گذاری سال جدید در کشورش به ‌عنوان «سال همگرایی اسلامی» یادآور شد: مذهب مشترک ایران و آذربایجان به ‌عنوان فرصتی می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری متقابل را گسترش دهد.

وی ضمن استقبال از پیشنهادات استاندار اصفهان با اشاره به برگزاری روز تمدن ایران در سال 2018 در آذربایجان، خواستار حضور فعال و قدرتمند اصفهان در این رویداد فرهنگی و افزایش ارتباطات و تعمیق مناسبات شد.

انتهای پیام/ی

نظر شما