شناسهٔ خبر: 19061591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«گُليست‌ها و سوسياليست‌ها» بازندگان بزرگ انتخابات فرانسه

استقبال بازارهاي جهاني از «ماكرون»

صاحب‌خبر -

احزاب سنتي براي مقابله با لوپن متحد مي‌شوند

گروه جهان| بهاره محبي|
بيشتر زمامداران جهان خرسندي خود را از راهيابي امانوئل ماكرون دولتمرد جوان و اروپاگرا به دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه ابراز كردند. احزاب بزرگ فرانسه هم كه در اين انتخابات به ‌طرز باور نكردني از نيروهاي تازه ‌نفس عقب ماندند اكنون به خود آمده‌اند و تلاش مي‌كنند از بدتر شدن اوضاع جلوگيري كنند. به نظر نيروهاي سياسي واقع‌بين به قدرت رسيدن مارين لوپن با گرايش راست افراطي براي كشور فاجعه ‌بار است.
مطابق آخرين گزارش‌ها، امانوئل ماكرون اندكي بالاتر از ۲۴درصد آرا و مارين لوپن كه اعلام كرده از رهبري حزب جبهه ملي به طور موقت كناره مي‌گيرد 21.5درصد آرا را به دست آورده است. به نظر مي‌رسد، كناره‌گيري لوپن از رهبري حزب جبهه ملي براي جذب آراي ديگر نامزدهايي باشد كه موفق به راهيابي به دور نهايي انتخابات رياست‌جمهوري نشدند.
يورونيوز درباره انتخابات فرانسه مي‌نويسد، راي مردم در اين انتخابات نوعي اعتراض به سيستم حاكم بود. مردم خشمگين به مارين لوپن راي دادند و آنها كه راضي به راي دادن به راست افراطي نبودند، امانوئل ماكرون را انتخاب كردند. به اين ترتيب در شهرهاي بزرگ و پر جنب و جوش ماكرون بهترين نتيجه را به دست آورد و در مناطق رها و فراموش شده، مارين لوپن.
در اين گزارش آمده: مارين لوپن توانست از موج پوپوليستي كه پيش از اين به دونالد ترامپ براي ورود به كاخ سفيد و به طرفداران برگزيت در بريتانيا كمك كرد، استفاده كند و با سر دادن شعارهاي ضد جهاني شدن و ميهن‌پرستي بر اين موج سوار شود. اين تلاش‌ها در كنار تبليغاتي با موضوع پايان دادن به عضويت فرانسه در اتحاديه اروپا و نيز جابه‌جايي آزاد مهاجران در منطقه شنگن نتيجه داد و كابوسي را در بازارهاي مالي به وجود آورد.
افزايش تهديدهاي امنيتي نيز بر كسب اين نتيجه تاثيرگذار بود. بنابر گزارش وزير كشور فرانسه وقوع يك حادثه تروريستي در آستانه برگزاري دور اول اين انتخابات منجر به آن شد كه ميزان مشاركت فرانسوي‌ها در اين انتخابات حدود ۸۰ درصد باشد كه بهترين سطح مشاركت طي 40سال اخير در فرانسه محسوب مي‌شود.
به اين ترتيب مبارزه براي كسب مقام رياست‌جمهوري به رويارويي انديشه‌هاي عوام‌گرايانه در مقابل انديشه‌هاي نخبگان در جامعه فرانسه تبديل شد و براي نخستين بار به جاي رقابت‌هاي سنتي در دور دوم انتخابات ماكرون با ايده‌هاي سوسيال ليبراليسم مقابل مارين لوپن و تبليغاتش با محور ملي‌گرايي افراطي قد علم كرد. دو سياست كاملا متفاوت؛ يكي خواهان ماندن در اتحاديه اروپا و يكي مصر بر خروج از اين اتحاديه.

 بازندگان اصلي انتخابات
در اين ميان پيامد اصلي اين انتخابات حذف دو حزب سنتي راست و چپ، حزب «گُليست‌ها» موسوم به جمهوري‌خواهان و حزب سوسياليست بود كه در 40سال گذشته زندگي سياسي فرانسه را در سلطه خود داشتند. راديو فرانسه مي‌نويسد: براي نخستين ‌بار در جمهوري پنجم فرانسه حزب گُليست‌ها نيز همانند حزب سوسياليست به دور دوم انتخابات راه نيافت. بررسي اين شكست تاريخي موضوع اصلي نشست‌هاي ويژه كميته سياسي و دفتر سياسي حزب جمهوري‌خواهان فرانسه بود كه دوشنبه در مقر مركزي اين حزب در پاريس برگزار شد. آلن ژوپه از رهبران حزب جمهوري‌خواهان معتقد است كه نخستين علت شكست راست در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه شخصيت نامزد رسمي اين حزب، فرانسوا فيون و علت دوم آن مشي سياسي حزب جمهوري‌خواهان بوده است. مانوئل والس، نخست‌وزير پيشين و از رهبران حزب سوسياليست نيز گفته شكست بنوآ آمون، نامزد رسمي حزب سوسياليست به منزله«پايان يك دوره تاريخي» در حيات سياسي حزب سوسياليست است. او گفته حزب سوسياليست فرانسه وارد دوره‌يي از تجزيه و تلاشي شده هر چند او اميدوار است دوره بازسازي اين حزب به سرعت آغاز شود.

 بيم و اميدهاي دور دوم
با وجود خرسندي از راهيابي ماكرون به دور دوم انتخابات، سياستمداران و كارشناسان حضور لوپن در انتخابات هفتم مه را تهديدي جدي براي فرانسه و اروپا مي‌دانند. گاردين نوشته:«پيروزي ماكرون «بهترين اميد» براي كشوري مثل فرانسه است كه عميقا به آشفتگي دچار شده اما با اين حال تهديد ناشي از پيروزي راست افراطي از ميان نرفته است.» فايننشال تايمز نيز هفتم مه يا روز برگزاري دور دوم انتخابات را روز تاج‌گذاري ماكرون ناميده اما همزمان هشدار داده كه اين رهبر جوان و ميانه‌رو در صورت پيروزي مجبور خواهد شد براي عملي كردن برنامه‌اش شديدا  به دنبال تفاهم باشد.
نشريه ديلي‌ميل هم به سهم خود، نتايج دور اول انتخابات فرانسه را «انقلاب جديد فرانسه» ناميده اما به اين انقلاب از عينك«برگزيت» نگاه كرده و نوشته است كه با رقابت ماكرون و لوپن تا دو هفته ديگر فرانسه رفراندوم خود براي ماندن يا بيرون رفتن از اروپا را برگزار خواهد كرد. اشپيگل نوشته پيروزي ماكرون سيلي محكمي به صورت نخبگان سياسي فرانسه و حداقل براي مدتي كوتاه، نهادهاي سياسي قديمي در فرانسه را جاروب كرده است.
روزنامه آلماني و محافظه‌كار فرانكفورتر آلماين زايتونگ اما نگاهي بدبينانه‌تري دارد و نوشته با پيروزي ماكرون و لوپن در دور اول فرانسه «دو پارچه» شده است. در اسپانيا، روزنامه ال پاييس پيروزي ماكرون را «پيروزي براي فرانسه و اروپا» خوانده و روزنامه استاندارد چاپ اتريش هم نوشته با اشاره به شانس بيشتر ماكرون براي پيروزي در دور دوم تاكيد كرده كه فرانسوي‌ها به‌ شدت دچار ترديد و خشمگين هستند و نمي‌توان هيچ چيزي را از قبل تضمين كرد.
فيگارو اين نتيجه را يك افتضاح بزرگ خوانده و نشريه كاتوليك لاكروا نيز آن را به زلزله‌يي تشبيه كرده كه پس‌لرزه‌هاي آن پايدار خواهند بود.
 
 نفس آسوده بازار
يورونيوز مي‌نويسد، همين كه انتخابات فرانسه به دور دوم كشيد و مارين لوپن پيروز نشد، تسلايي براي اروپا بود كه بلافاصله در بازار مالي نيز بازتاب داشت. نرخ ارز مشترك يورو پس از مدت‌ها بالا رفت و در آلمان بورس نفس راحتي كشيد.
گفته شده، ارزش سهام در بازارهاي اروپايي دوشنبه در پي راه يافتن ماكرون به دور دوم افزايش يافت. ارزش يورو نيز در برابر ديگر ارزها تقويت شد. شاخص داكس در بازار بورس آلمان 2.6درصد افزايش يافت و شاخص CAC40 فرانسه نيز ۴درصد افزايش نشان داد.
يك روز پس از اعلام نتيجه انتخابات ارزش سهام بانك‌هاي فرانسه بيش از ۸ درصد افزايش يافت. بانك‌هاي فرانسه پيروزي لوپن را به منزله پيروزي سياست‌هاي ضد اروپايي او مي‌دانستند و همين موجبات نگراني آنها را فراهم كرده بود. بازارهاي سهام بزرگ آسيا جز چين نيز با اعلام نتيجه انتخابات فرانسه به سطح بالاتري صعود كردند.
كشورهاي اروپايي نيز خوشحالي خود را از رفتن ماكرون به دور دوم پنهان نكردند. زمامداران اتحاديه اروپا نيز از ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اتحاديه گرفته تا فدريكا موگريني، سرپرست روابط خارجي، پيروزي ماكرون را تبريك گفته‌ و براي او در دور دوم آرزوي پيروزي كرده‌اند. سخنگوي وزارت خارجه آلمان صراحتا گفته كه كشورش شادي خود را از پيروزي مرحله‌يي ماكرون پنهان نمي‌كند. در بريتانيا نيروهاي موافق برگزيت از رسيدن مارين لوپن به دور دوم شادي كردند اما منتقدان برگزيت ابراز اميدواري كردند كه دور دوم انتخابات فرانسه با شكست كامل لوپن پايان يابد.
در هلند خرت ويلدرز، رهبر راست‌گرايان افراطي از نتايج انتخابات فرانسه ابراز شادماني كرده و گفته است:«انتخابات فرانسه شاهد روزي درخشان براي ميهن‌پرستان فرانسوي بود كه خواهان حاكميت بيشتر ملت خود و دخالت كمتر اتحاديه اروپا و خارجي‌ها هستند.» لارس راسموسن، نخست‌وزير دانمارك و بورگ برند، وزير خارجه نروژ از پيروزي ماكرون استقبال و براي او در دور دوم آرزوي موفقيت كردند. 

نظر شما