شناسهٔ خبر: 19042925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ورزش، کجاي برنامه‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري قرار دارد؟

روزنامه جوان

تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري چند روزي است آغاز شده...

صاحب‌خبر -
نویسنده: سعيد احمديان
 
تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري چند روزي است آغاز شده و شش کانديدايي که توانسته‌اند از سوي شوراي نگهبان احراز صلاحيت شوند، سفرها و برنامه‌هاي تبليغاتي‌شان را آغاز کرده‌اند و در سخنراني‌هاي مختلف با بيان مواضع‌شان درباره وضعيت فعلي کشور، برنامه‌هايشان را براي اداره کشور به گوش مردم مي‌رسانند. هرچند مسائل اقتصادي و مشکلاتي که گريبانگير مردم است يکي از چالش‌هاي اصلي است که مورد توجه نامزدهاي رياست جمهوري قرار گرفته است، با اين حال به نظر مي‌رسد کانديداها نبايد از حوزه‌هاي ديگر هم غافل شوند و در برنامه‌هاي تبليغاتي‌شان، براي مردم روشن کنند که در حوزه‌هاي مختلف چه برنامه‌هايي براي اصلاح وضعيتي که در کشور حاکم است، دارند. يکي از حوزه‌هاي مهمي که بايد مورد توجه شش نامزد رياست جمهوري قرار بگيرد، ورزش است. با توجه به اينکه بخش اعظمي از جمعيت کشور را جوانان تشکيل مي‌دهند، توجه به اين بخش اهميت دوچنداني پيدا کرده است. البته در دوره‌هاي گذشته همواره رؤساي جمهور با بي‌توجهي به حوزه ورزش از نيروهاي دست‌چندم و ضعيف‌شان براي پست وزارت ورزش استفاده کرده‌اند و هيچ‌گاه ورزش در اولويت‌هاي دولت‌ها نبوده و همواره نسبت به ساير بخش‌ها، در حاشيه قرار گرفته و به آن کم‌توجهي شده است.
 
اين در حالي است که در دوره‌هاي مختلف انتخابات، استفاده ابزاري از قهرمانان و چهره‌هاي مشهور ورزشي در چارچوب برنامه‌هاي ستادهاي تبليغاتي حاميان کانديداهاي رياست جمهوري قرار مي‌گيرد، اما پس از پايان انتخابات، اين قهرمانان فراموش مي‌شوند و خواسته‌هايشان براي ادامه مسير قهرماني مورد توجه قرار نمي‌گيرد.
 
اين در حالي است که سرمايه‌گذاري و توجه به ورزش با توجه به جذابيت و فراگيري که در بين جوانان دارد، به عنوان يکي از شاخص‌هاي توسعه کشور در حوزه سلامت و همچنين افتخارآفريني در ميادين بين‌المللي شناخته مي‌شود. بديهي است که ورزش نقش زيادي در سلامت جامعه دارد و ورزش همگاني به عنوان مسئله‌اي که مي‌تواند در اين راستا به کاهش هزينه‌هاي درمان و بالا بردن شاخص‌هاي سلامتي جامعه بيانجامد، همواره از سوي دولت‌ها مورد توجه قرار نگرفته  و اين در شرايطي است که ورزش همگاني همواره يکي از توصيه‌هاي اکيد مقام معظم رهبري به مسئولان بوده، اما بررسي ميزان گرايش مردم به ورزش و برنامه‌هايي که نهادهاي مختلف از جمله وزارت ورزش براي اين حوزه در نظر گرفته‌اند، نشان مي‌دهد که کشورمان در اين زمينه فاصله زيادي با ميانگين جهاني دارد. علاوه بر اين ورزش قهرماني به عنوان حوزه‌اي که غرور ملي را در رقابت‌هاي آسيايي، جهاني و المپيک زنده مي‌کند، يکي ديگر از بخش‌هاي مهم حوزه ورزش است، برخلاف خيلي از کشورها که از قهرمانان‌شان حمايت‌هاي مادي و معنوي زيادي مي‌کنند تا ورزشکارشان در آرامش و بدون اينکه دغدغه معيشت و شغلي داشته باشد، آماده مسابقات شود، اما در ايران يک قهرمان با وجود کسب بالاترين افتخارات ورزشي دنيا، همچنان مشکل مالي دارد و با سختي و مصائب زيادي آماده مسابقات مي‌شود، طوري که در آخرين انتقاد، ديروز امير مهديزاده، قهرمان کاراته جهان از اينکه مسئولان توجهي نمي‌کنند و مظلوم هستند، گلايه کرد. در اين شرايط درصد زيادي از موفقيت‌هايي که به دست مي‌آيد نه به خاطر حمايت مسئولان، بلکه نتيجه تلاش و پشتکار و غيرت قهرمانان کشورمان است.
 
با توجه به وضعيت نامناسب ورزش و مشکلات عديده‌اي که در بخش‌هاي مختلف آن وجود دارد، اين حوزه مهم بايد مورد توجه بيشتر از گذشته دولت قرار بگيرد. در همين راستا از شش نامزد انتخابات رياست جمهوري که تبليغاتشان را آغاز کرده‌اند، انتظار مي‌رود تا در کنار نسخه‌هايي که براي ساير بخش‌ها مي‌پيچند، از ورزش نيز غافل نشوند و به عنوان حوزه‌اي که تأثير زيادي در توسعه کشور دارد، به آن توجه کنند و برنامه‌هايشان را براي سر و سامان دادن به وضعيتي که ورزش گرفتار آن است، اعلام کنند.

نظر شما