شناسهٔ خبر: 19039248 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دو پایگاه در منطقه حفاظت شده ارسباران ایجاد می‌شود

دو پایگاه پژوهشی با پذیرش مرحله نخست پرونده نامزد ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران از سوی یونسکو و ارسال آن به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت IUCN ایجاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی محمدحسن طالبیان با اعلام این خبر در جلسه هم اندیشی با حضور قلی‌اله قلی‌زاده نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، میرهادی قره سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها و علی قمی اویلی رئیس گروه میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی گفت: این دو بنای تاریخی به منظور اجرای مدیریت یکپارچه و ضرورت ایجاد پایگاه در این منطقه  انتخاب شده است که پس از تملک  و مرمت به پایگاه‌هایی برای  انجام مطالعات پژوهشی، استقرار گروه های  پایش و نمایندگان دستگاههای مرتبط، معرفی بهینه منطقه و... تبدیل خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: منطقه حفاظت شده ارسباران دومین پرونده میراث طبیعی ایران است که به دلیل اهمیت ویژه این منطقه به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری بینظیر در جهان و رویشگاه و اکوسیستم جنگلی کشور برای ثبت در فهرست میراث جهانی انتخاب وپس از ۲ سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع تلاش کارشناسان و حمایت مسئولان ملی، استانی و محلی پیش از فوریه ۲۰۱۷ به یونسکو ارسال شد.

 وی با اشاره به اینکه پرونده ارسالی در مرحله نخست پذیرفته شده و به اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال شده است افزود:  ارزیابان این اتحادیه پس از مکاتبه، هماهنگی و با نظر گرفتن شرایط آب هوایی به منظور پرواز بر فراز بخش‌های غیر قابل دسترس این منطقه، در مرداد و یا شهریورماه سالجاری به ایران سفر خواهند کرد.

طالبیان موضوع حفاظت و مدیریت یکپارجه در این منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت:  این منطقه به دلیل حضور گردشگران،   وجود آثار تاریخی  و شهرهای واقع در این منطقه همچون شهرهای خداآفرین و کلیبر و... به مدیریت خاصی نیاز دارد که جدای از مدیریت تحت نظارت سازمان  محیط زیست است. به عبارتی موضوع اصلی ساماندهی بازدید  گردشگران زیادی است  که به لحاظ جاذبه‌های بیشمار طبیعی و تاریخی  همچون قلعه بابک و... از این منطقه بازدید می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول  به همین منظور دو ساختمان تاریخی در  روستای وینق شهرستان کلیبر و آینالو در شهرستان خداآفرین انتخاب شده که پس از تملک  و مرمت به پایگاه‌هایی برای  انجام مطالعات پژوهشی، استقرار گروه های پایش  و  نمایندگان دستگاههای مرتبط، معرفی بهینه منطقه و... تبدیل خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی کشور هدف اصلی  را اجرایی کردن مدیریت یکپارچه ای مورد نظر یونسکو دانست  که در دراز مدت ضمن حفاظت از محیط زیست می تواند به واسطه حضور گردشگران  نقش اساسی در معیشت مردم داشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ما به دنبال توسعه پایدار هستیم گفت: ثبت جهانی این منطقه  نه تنها از منظر حفاظتی بسیار اهمیت دارد  بلکه این فرصت را فراهم می‌کند تا حضور گردشگران داخلی و خارجی به شکوفایی اقتصادی جوامع بومی و محلی و زمینه ای برای ایجاد توسعه پایدار منجر شود.

 طالبیان  در پایان  از سفر ویژه هیئت عالی سازمان با حضور نمایندگان  حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی  و حوزه‌های مرتبط به این منطقه  خبر داد.

منطقه حفاظت شده ارسباران که در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ به شماره ۲۰۴ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده، نگین تنوع زیستی ایران است و یکی از برجسته ترین نقاط تنوع زیستی کشور محسوب می شود. منطقه ارسباران با وجود داشتن کمتر از پنج صدم مساحت کشور بیش از ۱۳ درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و ۲۹ درصد از پستانداران، ۴۴ درصد پرندگان ایران، ۳۲ درصد از دوزیستان، ۹ درصد آبزیان و ۲۰ درصد خزندگان کشور در آن زندگی می کنند.

منطقه ارسباران در مقیاس جهانی نیز به تنهایی معادل ۳۴ درصد پوشش گیاهی کشور ارمنستان، ۲۵ درصد از پوشش گیاهی کشور آذربایجان، ۲۵ درصد پوشش گیاهی فرانسه، ۲۵ درصد پوشش گیاهی گرجستان، و ۱۷ درصد پوشش گیاهی کشور ایتالیا است.

 این منطقه در سال ۱۹۷۷ با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان «ذخیره گاه زیست کره» در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAP) ثبت شد.

نظر شما