شناسهٔ خبر: 19032901 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیشنهادهای یک فعال فرهنگی برای نمایشگاه کتاب

ناشران قید تخفیف نمایشگاه را بزنند/ نمایشگاه کتاب محل خریدهای هیجانی

به ناشرانی که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند توصیه می‌کنم قید تخفیف را در فروش‌های نمایشگاه کتاب امسال بزنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - گروه کتاب و ادبیات: محمد شفیعی دبیر پویش کتابخوانی «روشنا» و از فعالان عرصه کتاب در یادداشتی به چالش‌های پیش‌روی نمایشگاه کتاب اشاره کرده و در ادامه آن پیشنهاداتی به ناشران و برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب به منظور استفاده بهتر از این نمایشگاه داده‌اند.

«عمده کسانی که در حوزه صنعت نشر فعالیت می‌کنند از برگزاری نمایشگاه کتاب به شیوه جاری رضایت ندارند و عمدتا آن را نوعی آسیب جدی برای صنعت نشر می‌دادنند.

هر ساله شاهد حضور گسترده آحاد جامعه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستیم که این موضوع نشان دهنده علاقه مردم به کتاب و کتاب‌خوانی است. اما با توجه به سیاست‌های  غلطی که در این صنعت به کار گرفته شده علاقه مردم به کتاب فقط در 10 روز نمود پیدا می‌کند.

این اتفاق تنها یک دلیل دارد، آن هم دسترسی سخت مردم به کتاب. در اکثر شهرهای کشور حتی یک کتاب‌فروشی نداریم و تعداد کتابفروشی‌های سراسر کشور به نسبت جمعیت و وسعت کشور بسیار اندک است و بسیاری از آنها در استان‌های تهران، قم، مشهد و اصفهان متمرکز است.

به عبارت ساده‌تر چرخه نشر در یک سیکل معیوب قرار گرفته است: با توجه به وضعیت فعلی ناشرین علاقه پیدا می‌کنند نه تنها در نمایشگاه بین المللی تهران بلکه در نمایشگاه‌های استانی هم حضور پر قدرت و فعالی داشته باشند و به صورت مستقیم و با تخفیف 10 الی 20 درصدی کتاب را به مخاطبین عرضه کنند، در حالی که یک کتابفروشی با هزینه‌های معمول، عملا نمی‌تواند تخفیفی به مشتری بدهد و در نتیجه کتاب‌فروشی‌ها در نه‌تنها در ایام نمایشگاه بلکه در تمامی طول سال با معضلی به نام رکود دست و پنجه نرم می‌کنند و نتیجه این اقدام این می‌شود که با این شرایط کسی به فکر تاسیس یک کتابفروشی نمی‌افتد.

کرم ابریشم برای پروانه شدن پیله‌ای دور خود می‌کشد و با تحمل این وضعیت به کمال زیبایی و شکوفایی می‌رسد! صنعت نشر نیز برای رهایی از رکود، از این دور باطل که عرصه را به سمت نابودی می‌کشاند، احتیاج به یک پیله که همان حذف نمایشگاه‌های کتاب است، دارد.

اگر مدیران دل و جرات این کار داشته باشند و ناشرین که خود بهتر می‌دانند، با این اتفاق چه کمک بزرگی به صنعت نشر می‌کنند فروشگاه‌های کتابی که به اسم نمایشگاه کتاب دایر می‌شود را تعطیل کنند، شاید در کوتاه مدت متضرر شوند اما مطمئنا در دراز مدت با افزایش ویترین فروشگاه‌ها در سراسر کشور سودی مضاعف کسب خواهند کرد.

اگر این اتفاق بیفتد دیگر شاهد خرید‌های هیجانی از سوی مخاطبان در 10 روز خاص نیستم. مخاطبین نمایشگاه در این ایام سعی می‌کنند خوراک یک سال خود را تهیه کنند اما متاسفانه اکثر کتاب‌هایی که در این زمان خریداری می‌شود به مطالعه ختم نمی‌شود.

درصورتی که مخاطب بداند کتاب مد نظرش را در کوتاه‌ترین زمان و هزینه ممکن می‌تواند در محله خود تهیه کند، دیگر اقدام به خرید یکجا نمی‌کند و در طول سال بسته به نیازهای خود خرید می‌کند که احتمال مطالعه‌ آن کتاب بیشتر خواهد شد.

به ناشرانی که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند توصیه می‌کنم قید تخفیف را در فروش‌های نمایشگاه کتاب امسال بزنند و تا آنجایی که ممکن است لیستی از نمایندگی‌های خود در شهر‌های مختف تهیه کنند و به مخاطبان خود عرضه کنند.

ناشرین سعی کنند به مشتریان خود در نمایشگاه خدمات ویژه ارائه دهند تا مخاطبین با خاطره خوب نمایشگاه کتاب را ترک کنند. به عنوان مثال ناشرین می‌توانند در نمایشگاه تنها هزینه کتاب را اخذ کنند و کتاب فروش رفته را برای مخاطبین خود رایگان ارسال کنند. در این صورت ناشرین با دریافت اطلاعات از مشتریان می‌توانند اولا اطلاعات خود از نیازهای مخاطب را بالا ببرند و دوما عناوین جدید را به او اطلاع رسانی کنند.

در پایان اشاره می‌کنم هر ساله نمایشگاه کتاب با معایبی که دارد برگزار خواهد شد، به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم با ابزارهایی که در نمایشگاه کتاب دارد کتابفروشی‌های هر استان را به مخاطبانش معرفی کند و همچنین مانند پویش موفق «کتاب عیدی بدهیم» یک پویش با شعار «خرید از کتابفروشی» را در نمایشگاه کتاب راه‌اندازی کند تا شاید مرهمی باشد بر رکود کتابفروشی‌ها.»

انتهای پیام/و

نظر شما