شناسهٔ خبر: 18995922 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی عنوان شد:

سینمای کیارستمی چه زمانی در اروپا فوران کرد؟/ بزرگ شدن کودکان فرانسوی با آثار کیارستمی

خبرگزاری شبستان: مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره جهانی فیلم فجر عصر روز دوم اردیبهشت ماه با حضور دبیر و مدیران جشنواره، سینماگران و مهمانان خارجی و دوستان وی در سالن یک پردیس چارسو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، رضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در این مراسم در سخنانی با اشاره به عدم حضور کیارستمی در جشنواره سال گذشته و تاسف بابت درگذشت او، گفت: سال گذشته که تدارک جشنواره امسال را می دیدیم کیارستمی در بستر بیماری بود و ما امید داشتیم کسالت او برطرف و در جشنواره امسال در کنارمان باشد که متاسفانه او از میان ما رفته است البته این فقط فقدان ظاهر اوست.

 

وی بیان کرد: ما امسال را سال کیارستمی می نامیم، حتی پوستر خودمان را هم انتخاب کردیم اما کیارستمی حالا به ظاهر در میان ما نیست. کیارستمی به ما یاد داد که معانی بزرگ چگونه خود را پشت اتفاقات ساده پنهان کرده اند.

 

اجرای این مراسم بر عهده علیرضا شجاع نوری بود و وی نیز در سخنانی گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم در چنین جایی در غیاب عباس کیارستمی بتوانم حرف بزنم. آخرین باری که کیارستمی را دیدم در بستر بیماری بود اما با این وجود فعال بود و حراج کارهای هنری را به صورت زنده می دید.

 

شجاع نوری به ترتیب از دوستان، پژوهشگران و کارشناسان خارجی و داخلی دعوت به حضور برای صحبت کردن درباره شخصیت کیارستمی می کرد. البته برخی از دوستان و همکاران عباس کیارستمی که در جشنواره حاضر نبودند به صورت تصویری سخنان ضبط شده خود را به این مراسم رسانده بودند که در بین آنها می توان به ژولیت بینوش، بازیگر مشهور فرانسوی که در فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی ایفای نقش کرده بود اشاره کرد.

 

بینوش در سخنانی نگاه فیلمسازی عباس کیارستمی را ستود و در این خصوص گفت: او عاشق قصه گفتن بود و تا آخر عمر این کار را ادامه داد.ظرافت فیلمسازی او در کارهایش مشهود بود و حتی از پشت عینک سیاهش این ظرافت در صورتش دیده می شد.

 

ویکتور اریسه، فیلمساز اسپانیایی درباره عباس کیارستمی گفت: برایم سخت است که درباره کیارستمی صحبت کنم چون ما فیلمسازان ابتدا از طریق فیلم هایمان با یکدیگر آشنا می شویم. فراموش نمی کنم وقتی برای اولین بار فیلم «کلوز آپ» کیارستمی را دیدم چه حس عجیبی در زمان خارج شدن از سالن داشتم در حالی که به شدت تحت تاثیر این فیلم قرار گرفته بودم .از آنجا بود که احساس کردم نگاه تازه ای در سینمای دنیا متولد شده است.

 

وی ادامه داد: سینمای کیارستمی جایی فوران کرد که هنر هفتم در اروپا خسته و از پا درآمده بود. این سبک، فرهنگی دارد که تمام فصل ها می تواند درآن اتفاق بیفتد و پشت سر گذاشته شود. در آثار کیارستمی احساس و مفهوم همواره موج می زند و او در واقع در آثارش نگاه ما را به جهان تربیت کرد.

 

انگستر ویکتور، پژوهشگر فرانسوی نیز که با زبان فارسی آشنایی داشت، در سخنانی در مورد کیارستمی گفت: عباس کیارستمی را ۲۴ سال پیش، در مشق شب در شهر کوچکی در فرانسه دیدم. من آن موقع چیزی از سینما و ایران نمی دانستم اما این فیلم بود که من را واداشت که سوژه دکترا را با این موضوع انتخاب کنم. این فیلم من را به سمت ایران هدایت کرد. کیارستمی ایران را دوست داشت و می دانست که چگونه این عشق را به دیگران منتقل کند.

 

وی تاکید کرد: کیارستمی تنها یک فیلمساز ساده نبود، او نابغه و مبدع فرم های بصری جدید مانند فرم روایتی و زبانی بود و به همین دلیل، وزیر آموزش فرانسه این شانس را به دانش آموزان فرانسوی داد که فیلم های او را کشف کنند و ما این کار را با کودکان مهد کودکی آغاز کردیم.

 

به گزارش شبستان، در پایان این مراسم قرار بود که فیلم کوتاه «مرا به خانه ببر» از ساخته های عباس کیارستمی روی پرده رود که به دلیل تاخیر در زمان برگزاری مراسم و تداخل با اکران فیلم های جشنواره، قرار شد در دومین روز از بزرگداشت کیارستمی و در سالن ۳ ساعت ۱۵:۳۰ به نمایش درآید.

 

نظر شما