شناسهٔ خبر: 18994888 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ارتقای ارزش محصولات پارس جنوبی

خبرگزاری شبستان: توسعه و بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد و توسعه این میدان گازی به اندازه ای است که پنج میلیارد و٨٤٧ میلیون دلاری به ارزش محصولات پارس جنوبی درسال ۹۵ اضافه شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: میدان گازی پارس جنوبی (در قطر: گنبد شمالی) بزرگترین میدان گازی جهان است که در صورت برداشت کامل گاز این میدان، انرژی ۱۰ سال کل ساکنان کره زمین تأمین می‌شد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد. حجم گاز برداشت‌شدنی میدان به همراه میعانات گازی، معادل ۲۳۰ میلیارد بشکه نفت خام است.

 

ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۳٫۳ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی (۹ میلیارد بشکه قابل برداشت) است که ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. گاز خشک قابل استحصال در بخش ایرانی میدان ۸٫۱ تریلیون مترمکعب با ضریب بازیافت ۰٫۶۱ می‌باشد. ذخیره بخش قطری میدان ۳۷ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۲۶ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۳۰ میلیارد بشکه میعانات گازی (۱۰ بیلیون بشکه قابل برداشت) است که معادل ۹۹٫۹ درصد ذخایر گازی قطر و ۲۱ درصد ذخایر گازی جهان است. بهره‌برداری از مجتمع بندری پارس، از تیرماه ۱۳۸۹ به شرکت ملی نفت‌کش ایران، واگذار شد.

 

بنابراین گزارش، توسعه و بهره برداری از این میدان گازی در دستور کار است و در این مسیر اقدامات بسیاری انجام شده است و به تازگی نیز چند فاز این مجتمع گازی افتتاح شده است. توسعه این میدان گازی به اندازه ای است که پنج میلیارد و٨٤٧ میلیون دلاری به ارزش محصولات پارس جنوبی درسال 95 اضافه شده است.

 

این گزارش می افزاید: روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در این زمینه به نقل از مسعود حسنی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نوشته است: "ارزش تولیدات این مجتمع در سال گذشته در مقایسه با سال 94 بیش از پنج میلیارد و ٨٤٧ میلیون دلار معادل 220 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. با راه‌اندازی فازهای جدید در سال ٩٥ تحولی عظیم در پارس جنوبی ایجاد شد و برداشت از این مخزن از ١٢٣ هزار و ٥٥٢ میلیون متر مکعب در سال ١٣٩٤ به ١٤٦ هزار و ٧٤٠ میلیون متر مکعب در سال گذشته رسید که ٢٠ درصد رشد نشان می‌دهد. میزان تولید همه محصولات پالایشگاههای گاز پارس جنوبی در سال ٩٥ افزایش داشته است، طوریکه حجم گاز شیرین تولید شده از ١٠٢ هزار و ٥٢٤ میلیون متر مکعب در سال ١٣٩٤ به ١٢٤ هزار و ٥١٧ میلیون متر مکعب در سال ١٣٩٥ رسیده است."

 

یادآور می شود: تولید میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی از ١٦٨ هزار و ٩٠٨ هزار بشکه در سال ١٣٩٤ به ١٩٣ هزار و ٩٧٤ هزار بشکه در سال ١٣٩٥ رسید.

نظر شما