شناسهٔ خبر: 18991960 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برندگان دومین دوره جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد معرفی شدند

صاحب‌خبر -
 

برندگان دومین دور از جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد با نام ابن سینا دیروز با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی در محل کتابخانه مرکزی این دانشگاه و در سالن دکتر حبیبی معرفی شدند.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر عباسپور رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در این مراسم طی سخنانی گفت: افتخار می‌کنیم که دانشگاه آزاد نقش مهمی در توسعه علم و انتشارات دارد و ایران اسلامی را در توسعه علمی و فرهنگی تقویت و یاری می‌کند.
وی افزود: واحد علوم تحقیقات یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های علمی کشور را دارد.
عباسپور اضافه کرد: ما حدود ۳۲ هزار دانشجو در مقاطع لیسانس، ارشد و دکتری‌ داریم که این کتابخانه می‌تواند در زمینه نوشتن پایان نامه لیسانس و رساله دکترا، منابع معتبر را فراهم کند.
وی ادامه داد: مرکز اسناد این کتابخانه که به نام دکتر حبیبی نامگذاری شده است مجهز به پیشرفته‌ترین ابزار است و در آن ۳۰۰ هزارکتاب، ۴۰۰ هزار پایان نامه و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب دیجیتال و ۵۰ میلیون مقاله دیجیتال وجود دارد.
بنابراین گزارش دکتر دانشور دبیر این جشنواره نیز با اشاره به این که در این دوره بیش از هزار کتاب به دبیرخانه رسیده است اظهار داشت: این کتاب‌ها در سه مرحله مورد داوری قرار گرفته و در نهایت ۲۲ اثر برگزیده انتخاب شده اند.
وی سپس بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد که در فرازهایی از آن آمده است:
همگام و همراه با جهت‌گیری علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سرعت بخشیدن به روند تولید علم و انتشار آن، جایزه کتاب سال ابن‌سینا، دومین دوره خود را تجربه می‌کند و این حرکت اقدام فرهنگی شایسته و معیاری برای دانشمندان و صاحبنظرانی ‌است که به سعادت جامعه می‌اندیشند و آثار آنان گواه مجاهدت، تلاش و نوآوری و عشق به جامعه بشری و وسیله‌ای برای تبادل افکار است.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: هیأت داوران متشکل از حدود ۲۰۰ نفر از شخصیت‌های مبرز علمی و خبرگان دانشگاهی هر حوزه با دقت نظر و جهد بلیغ خود در یک دوره سه ماهه، آثار رسیده را ارزیابی و امتیازبندی کردند.
همچنین فرآیند داوری در سه مرحله غربالگری، داوری اولیه و داوری نهایی صورت گرفت و بیش از همه معیارها، نوآوری در عرصه علم، تأثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی، غنای محتوایی کتاب و تناسب با موضوع، وسعت دید مؤلف و قدرت تجزیه و تحلیل یافته‌ها، ارائه نتایج با روش علمی، ساختار پرداخت و نگاه کتاب، رعایت استانداردها در ساخت، فصل‌بندی، نگارش متناسب، وضعیت ظاهری از جمله پاکیزگی و آراستگی ظاهری، تناسب از حیث ویراستاری، صفحه آرایی، صحافی و چاپ مورد توجه بود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جایزه کتاب سال به عنوان فرهنگی ماندگار در حوزه عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد و در گام اول به کشورهای فارسی زبان و در گام‌های بعدی به سراسر جهان تعمیم یابد.
برای آثار برگزیده و قابل تقدیر این جایزه، امتیاز مناسبی در زمینه‌های شناسایی چهره‌های علمی و پژوهشی در نظر گرفته شود.
خانم دکتر اشرف بروجردی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در سخنانی با تأکید بر این‌که ماندگاری هر ملتی به آثار مکتوبش است و آنچه از گذشته ایام در اختیار داریم و به‌عنوان سابقه فرهنگی به آن می‌بالیم در شعر و نثر و آثار مکتوب در اختیار ما قرار گرفته است،افزود: کتابخانه ملی موظف است با توجه به جایگاهی که دارد این مسئولیت را به نسل بعد و جامعه ایران منتقل کند.
اشرف بروجردی گفت: دانشگاه آزاد از زمانی که با همت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت در این مسیر گام برداشت تا خدمتی به جامعه علمی، انسانیت و بشریت کند و خوشبختانه این قدم امروز به بار نشسته است.
دکتر بروجردی سپس به تشریح کتابخانه ملی پرداخت و گفت: این کتابخانه دو میلیون ۷۰۰ هزار جلد کتاب دارد و اندیشگاهی است که می‌تواند با تضارب آرا، ملجاء نویسندگان و دانشمندان و اهل کتاب باشد.
بروجردی در پایان اضافه کرد: کتابخانه ملی برای محققان و دانشمندان است که می‌خواهند مبنای تحقیق خود را بر گذشته ایام پایه‌گذاری کنند و این مسائل تحقق نمی‌‌یابد مگر این‌که فضای امن و آزاد وجود داشته باشد تا اندیشه‌ها به بار نشیند.
بنابراین گزارش سپس جوایز برندگان به این شرح داده شد:‌
۱ ـ تحلیل اشعار اسرار‌البلاغه، تألیف دکتر جلیل تجلیل، نشر دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات، برگزیده
بخش ویژه: امام‌خمینی(ره)
۲ ـ خطابات قانونیه از منظر امام خمینی(ره) تألیف دکتر عبدالرضا فرهادیان، نشر عروج، واحد میمه، برگزیده
بخش ویژه: پایان‌نامه دانشجویی
۳ ـ تصحیح انتقادی رساله عرفانی از شاه نعمت‌الله ولی، نگارش دکتر مسعود دهش، استاد راهنما دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، علوم و تحقیقات، برگزیده
۴ ـ مبانی رفتاری رس‌ها از دیدگاه مهندسی ژئوپلتیک، تألیف دکتر امیررضا گودرزی، ناشر انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، برگزیده
۵ ـ احتیاجات غذایی ماهی و میگو، ترجمه دکتر مرتضی مهری و دکتر فاطمه شیرمحمد، ناشر انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، برگزیده
۶ ـ سیستم‌‌های کنترل خطی، تألیف آقای دکتر امیرهوشنگ مزینان، ناشر انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ‌جنوب، برگزیده
۷ ـ تغییر محیطی کره‌زمین در کواترنر، تألیف دکتر رسول صمدزاده، ناشر انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، شایسته تقدیر
۸ ـ کاربردهای طیف سنجی maldi-tof، ترجمه دکتر راحله قربانی، ناشر انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، شایسته تقدیر
۹ ـ محاط در محیط، تألیف دکتر علیرضا بندرآباد، ناشر جهاد دانشگاهی، تهران مرکزی، برگزیده
۱۰ ـ ارامنه جلفای نو در عصر صفوی، تألیف: دکتر شکوه‌السادات اعرابی هاشمی، ناشر مرکز اسناد و کتابخانه ملی، نجف‌آباد، برگزیده
۱۱ ـ نواندیشان ایرانی، تألیف دکتر سیدعلی محمودی، نشر نی، دانشگاه امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، برگزیده
۱۲ ـ حکمت احکم، شرح و ترجمه دکتر رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی،‌ بوستان کتاب، نجف‌آباد، برگزیده
۱۳ ـ سیمای اولیا الله در جایگاه ولایت در عرفان و تصوف، تألیف دکتر امیر حسین همتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر کرد، برگزیده
۱۴ ـ طرح‌های تحلیل واریانس و رویکرد مفهومی و SPSSـ SAS، ترجمه دکتر علیرضا کیامنش و مژگان جعفری، نشر علم، علوم و تحقیقات، برگزیده
۱۵ ـ دوران گذار روابط بین‌المللی در جهان پساغربی، تألیف: آقایان دکتر محمد جواد ظریف، دکتر سیدکاظم سجادپورـ دکتر عبادالله مولایی، نشر وزارت امور خارجه، علوم و تحقیقات، شایسته تقدیر
۱۶ ـ برنامه‌ریزی و مدیریت شهری جدید، تألیف: دکتر رحیم سرور ـ دکتر محمدرضا توکلی ـ دکتر حمید بحیرایی، نشر سازمان جغرافیایی شهر ری، شایسته تقدیر
۱۷ ـ تاریخ دارالشفاء آستان قدس رضوی، تألیف دکتر سالم حسین‌زاد، نشر آستان قدس رضوی، مشهد، شایسته‌تقدیر
۱۸ ـ آنالوطیقای طراحی، تألیف دکتر محمود رضایی، نشر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران مرکزی، شایسته تقدیر
بخش: علوم پزشکی
۱۹ ـ عفونت‌های پری ایمپلنت، مترجمین: دکتر وحید اصفهانیان، دکتر مهرناز صدیقی شمامی، دکتر مهرنوش صدیقی شمامی، دکتر نسیم فرخانی، دکتر محمدرضا غفاری، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، برگزیده

نظر شما