شناسهٔ خبر: 18974249 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

موناکو به یووه رسید، اتلتیکو به رئال

نیمه‌نهایی با طعم نفرت

صاحب‌خبر -

قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی لیگ ‌قهرمانان اروپا در شرایطی روز گذشته برگزار شد که فرصت بسیار مناسبی در اختیار موناکو و اتلتیکو قرار گرفت تا انتقام ناکامی فصول گذشته‌شان را بگیرند. موناکو در نیمه‌نهایی باید به مصاف یوونتوسی برود که سال 2015 از گردونه لیگ ‌قهرمانان اروپا توسط همین «بیانکونر»‌ها حذف شد و اتلتیکو هم باید در دربی مادرید مقابل رئالی حاضر شود که دو فینال پی‌درپی در سال‌های 2014 و 2016 را به آنها باخته است. 
امباپه مقابل «بی‌بی‌سی» یوونتوس! 
موناکو، تیمی که در یک‌چهارم نهایی لیگ ‌قهرمانان اروپا توانست از سد دورتموند بگذرد، می‌دانست در نیمه‌نهایی به هر رقیبی بخورد کارش دشوار است. بااین‌حال زمانی که نام یوونتوس در قرعه آنها مشخص شد، لبخند پهنی روی لبان وادیم واسیلیف، ‌میلیاردر روس و مالک باشگاه موناکو نقش بست. او می‌دانست تیمش فرصتی دوباره به دست آورده تا انتقام دو سال پیش را از رقیب بگیرد. البته موناکویی‌ها یک مشکل کوچک دارند و آن‌هم اینکه باید بازی برگشت را در ورزشگاه یوونتوس برگزار کنند؛ اما برای تیمی که چیزی برای ازدست‌دادن ندارد، این مشکل نمی‌تواند یک معضل باشد. یوونتوسی‌ها، «بانوی پیر» که این روزها بیش از هر زمان دیگری به «بانوی آهنی» مشهور هستند، هرچه دارند از برکت خط دفاعی‌شان است. آنها با همین خط دفاعی در یک‌چهارم نهایی مقابل بارسا و خط حمله زهرآگینش مقاومت کردند و در نهایت هم با برتری 3 بر صفر در مجموع دو بازی راهی نیمه‌نهایی شدند. البته موناکویی‌ها یک مهاجم جوان 18ساله به نام کیلیان امباپه دارند که فعلا کل اروپا را اغوا کرده؛ امپابه که تنها بازیکن تاریخ لیگ ‌قهرمانان اروپاست که توانسته در چهار بازی پی‌درپی مرحله حذفی لیگ ‌قهرمانان اروپا گل‌زنی کند، در کنار رادامل فالکائو، امید تیم موناکو برای عبور از سد دفاعی یوونتوس است. «با توجه به سبک بازی یوونتوس، آنها تیم بسیار قابل احترامی هستند». این بخشی از صحبت‌های واسیلیف، با شبکه تلویزیونی «بی‌این‌اسپرتس» بود. مالک موناکو برای این ادعایش دلیل دارد: «یووه هم برای خودش «BBC» دارد؛ بوفون، بونوچی و کیلینی». اتفاقا همکاری همین مثلث طلایی بود که هرگز به بارسایی‌ها اجازه ندادند در بازی برگشت یک‌چهارم نهایی در نیوکمپ دروازه تیم‌شان را باز کند. بااین‌حال موردی که این تقابل را برای هواداران موناکو جذاب می‌کند این است که آنها فرصت انتقام‌گیری اتفاقی را که فصل 2014 - 2015 افتاد دارند؛ در آن سال، یوونتوس در همان مرحله یک‌هشتم نهایی در شرایطی که بازی رفت را یک بر صفر برد و بازی برگشت بدون گل مساوی شد، توانست از سد موناکو بگذرد. هرچند همین یوونتوس در همان سال در فینال لیگ ‌قهرمانان اروپا مقابل بارسا 3 بر یک شکست خورد و دستش از رسیدن به جام کوتاه ماند. 
از تو متنفرم! 
دیگر بازی مرحله نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان اروپا هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ رئال و اتلتیکو در شرایطی باید دربی مادرید را برگزار کنند که این‌بار این جدال آشنا در نیمه‌نهایی لیگ‌ قهرمانان اروپا رقم می‌خورد. اتلتیکو تا‌به‌حال دو بار خودش را به فینال این رقابت‌ها در سال‌های گذشته رسانده که هر دو بار را مغلوب همین رئال ‌مادرید شده است؛ یک بار در سال 2014 و بار دیگر در سال 2016. زین‌الدین زیدان فصل پیش در اولین سال حضورش در رئال ‌مادرید توانست یازدهمین عنوان قهرمانی را برای مادریدی‌ها در لیگ‌ قهرمانان اروپا به دست بیاورد و نامش را جاودانه کند. زیدان البته برای تقابل با همسایه‌های مادریدی انگیزه شخصی هم دارد؛ او می‌خواهد بعد از آریگو ساکی که دو بار پی‌درپی میلان را فاتح رقابت‌های اروپایی کرد، اولین مربی‌ای باشد که توانسته از عنوان قهرمانی تیمش در این رقابت‌ها دفاع کند؛ هرچند در زمان ساکی، رقابت‌های لیگ ‌قهرمانان به شکل امروزی‌اش برگزار نمی‌شد. بااین‌حال «زیزو» برای رسیدن به هدفش ابتدا باید از سد اتلتیکو بگذرد؛ رقیبی که در چند فصل گذشته نه‌تنها نشان داده راه خوب رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ‌ قهرمانان را بلد است، بلکه راه رسیدن به فینال این رقابت‌ها را هم خوب یاد گرفته است؛ اما اتلتیکو هم این‌بار با دیگو سیمئونه به این راحتی‌ها حاضر نیست مقابل رئال ‌مادرید در این جام کم بیاورد؛ تیمی که یک بار در وقت‌های اضافی قهرمانی را به رئال‌ مادرید داده، این‌بار به لطف بازی رفت و برگشت می‌تواند به حضورش در فینال این رقابت‌ها امیدوار باشد. در این بین البته نباید از تقابل آنتوان گریزمن و کریس رونالدو هم گذشت؛ دو بازیکنی که در دو، سه فصل اخیر تقابل‌های زیادی با هم داشته‌اند. کریس ابتدا سال گذشته فینال لیگ‌ قهرمانان اروپا را از او برد و بعد هم که در فینال جام ملت‌های اروپا توانست همراه پرتغال، تیم فرانسه و گریزمن را شکست دهد و جامش را به دست بیاورد. رونالدو در گفت‌وگو با «فرانس‌فوتبال» خاطره خوبی از همین تابستان از گریزمن تعریف می‌کند و می‌گوید: «در آمریکا در رستورانی نشسته بودیم که آنتوان گریزمن چند میز آن‌طرف‌تر از من بود؛ او بلند شد و با لبخند مرموزی که بر لب داشت به سمتم آمد و در گوشم آهسته گفت: از تو متنفرم!». تنفر گزیزمن طبیعتا به‌خاطر جام‌هایی است که کریس از دست او درآورده؛ اما آیا این‌بار هم رونالدو می‌تواند از سد گریزمن و تیمش بگذرد؟ 
منچستریونایتد، حریف سلتاویگو شد
قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی مسابقات فوتبال لیگ اروپا، از ساعت 15:30 روز گذشته به وقت تهران در مراسمی در شهر نیون سوئیس و با حضور نمایندگان چهار تیم راه‌یافته به این مرحله یعنی منچستر یونایتد، سلتاویگو، آژاکس و لیون برگزار شد. براساس قرعه‌کشی انجام‌شده، تیم‌ها در مرحله نیمه‌نهایی به شرح زیر به مصاف هم می‌روند: 
آژاکس (هلند) - لیون (فرانسه) 
سلتاویگو (اسپانیا) - منچستریونایتد (انگلیس) 
* تیم‌های اول هر بازی در دیدار رفت میزبان هستند. بازی‌های دور رفت در تاریخ چهارم می ‌(14 خرداد) و بازی‌های دور برگشت نیز 11 می‌ (21 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

--------------------------------

آیا تقلب شده؟
این‌بار هم پس از قرعه‌کشی شایعه وجود تقلب در این  قرعه‌کشی منتشر شد. یان راش که برای انجام قرعه‌کشی به این مراسم دعوت شده بود، نخستین گوی را برداشت و نام رئال مادرید از آن درآمد. او برای برداشتن گوی، همه آنها را در ظرف چرخاند و سپس یکی را انتخاب کرد، تا اینجا همه چیز عادی به نظر می‌رسید؛ اما هنگامی که خواست گوی دوم یعنی اتلتیکو را بردارد، گوی‌ها را نچرخاند و بلافاصله یکی از آنها را برداشت. این حرکت باعث شد باز هم وجود گوی‌های گرم مطرح شود. در فصل گذشته گفته می‌شد از گوی‌ها گرم برای قرعه مورد نظر استفاده می‌کردند.

نظر شما