شناسهٔ خبر: 18973808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وزير بهداشت عنوان كرد

10ميليون حاشيه‌نشين داريم

صاحب‌خبر -

وزيربهداشت از وجود 10ميليون نفر حاشيه‌نشين در كشور خبر داد. حسن قاضي‌زاده‌هاشمي در سخنان پيش از خطبه نماز جمعه درباره ‌آغاز هفته سلامت و سلامت روان اظهار داشت: همه ساله در همچنين روزهايي در سراسر كشور بر اساس سازمان بهداشت جهاني روز جهاني سلامت اعلام مي‌شود.
وي ضمن اشاره به ابتلاي 50درصد مردم به اضافه وزن، كبدچرب، ديابت و فشار خون، درمان اصلي اين بيماري‌ها را پياده‌روي و ورزش دانست. به گزارش ايسنا، حسن هاشمي همزمان با نخستين روز از هفته سلامت و در حاشيه مراسم پياده‌روي خانوادگي با اشاره به ضرورت توجه به حوزه سلامت روان اظهار كرد: سازمان‌جهاني بهداشت موضوع شعار امسال روز جهاني بهداشت را سلامت روان اعلام كرده است كه با ورزش و فعاليت فيزيكي مي‌توان علاوه بر تامين سلامت جسم به سلامت روح و روان ‌نيز كمك كرد.
وي افزود: بايد به پيشگيري اهميت زيادي داد و مردم نبايد فكر كنند كه ابتلا به بيماري فقط براي ديگران اتفاق مي‌افتد. در عين حال بايد توجه داشت افرادي كه به پيشگيري اهميت مي‌دهند كمتر و ديرتر به بيماري مبتلا مي‌شوند.
هاشمي با بيان اينكه طول عمر ايرانيان به‌طور ميانگين ۷۶ تا ۷۷سال است، گفت: متاسفانه ايرانيان ۱۰ تا ۱۲سال پاياني عمر خود را همراه با دردهاي استخواني، كمر درد، زانو درد و به نوعي با معلوليت سپري مي‌كنند. براي داشتن طول عمر بيشتر و زندگي سالم‌تر نياز به تحرك فيزيكي و ورزش است. نزديك به ۵۰‌درصد مردم نيز اضافه وزن، كبد چرب، ديابت و فشار خون دارند كه درمان اصلي همه آنها از پياده‌روي و ورزش است. معمولا سالي يك‌بار قند خون‌خود را اندازه‌گيري مي‌كنم.
هاشمي با تاكيد بر اينكه دانش‌آموزان بايد روزانه ۲۰ دقيقه ورزش كنند، افزود: البته كودكان در اين‌سنين جنب و جوش خوبي دارند كه اين به سلامت آنها نيز كمك مي‌كند. ورزش بايد از سوي والدين دانش‌آموزان به عنوان يك فرهنگ نهادينه شود و كودكان‌ بايد ورزش را به عنوان بخشي از سبك زندگي خود بياموزند.
 وي افزود: از دولت فعلي حدود 3 سال و 8 ماه مي‌گذرد و يكي از اولويت‌هاي اين دولت توجه به خدمات سلامت بوده است كه در مرحله نخست آن كاهش پرداخت از جيب مردم عملي شد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه 11ميليون نفر در دولت يازدهم تحت پوشش بيمه قرار گرفتند، گفت: طرح تحول سلامت 20سال قبل تصويب شده بود و در دولت فعلي اجرايي شد.
هاشمي گفت: عده‌يي با اينكه تحت پوشش بيمه قرار گرفته بودند باز توان مالي مراجعه به بيمارستان‌ها را نداشتند و از سوي ديگر نيز توان پرداخت حق بيمه نيز برايشان ميسر نبود.
وي گفت: هزاران هزار ميليارد تومان دولت پرداخت كرد تا پرداخت از جيب مردم كمتر شود. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، افزود: بر اساس طرح تحول نظام سلامت پرداخت از جيب مردم در روستاها به 3‌درصد و در شهرها به 6‌درصد كاهش يافت.
هاشمي افزود: در سفر اخيري كه به استان فارس داشتم هزارميليارد تومان براي سلامت اين استان هزينه شده بود. وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 10ميليون نفر حاشيه‌نشين داريم كه به مراتب خدمات بهداشتي آنها كمتر از روستاها است. اين حاشيه‌نشين‌ها سرشماري شده‌اند و به ازاي هر 3 هزار نفر پزشك براي آنها معرفي شد تا به موقع مشكلات بهداشتي آنها حل شود.
قاضي‌زاده‌هاشمي درباره تجهيزات بيمارستاني نيز اظهار داشت: به اندازه 20سال گذشته تخت بيمارستاني ساخته و تحويل بيمارستان‌ها داده شده است.  وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: 2هزار ميليارد تومان تجهيزات بيمارستاني از شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي خريداري و به بيمارستان‌ها تحويل داده شده است. وي، افزود: 7 هزار پايگاه مركز جامع خدمات بهداشتي ايجاد شده و به توليد داروهاي داخلي نيز اهتمام ويژه‌يي صورت گرفته است به‌طوري كه هر ماه داروي جديد توليد داخل رونمايي مي‌شود.
قاضي‌زاده‌هاشمي به كاهش واردات دارو و افزايش توليد داخلي به 70‌درصد اشاره كرد و گفت: با توجه به افزايش بيمه‌شدگان 350ميليون دلار كاهش واردات دارويي را داشته‌ايم كه از سوي ديگر افزايش صادرات نيز بوده است. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به سلامت روان در جامعه نيز اشاره كرد و گفت: سلامتي امروز فقط مختص به جسم نيست بلكه روح و روان فرد نيز بايد سالم باشد كه جامعه‌يي سالم نقش بسزايي در سلامت روان دارد.
وي با اشاره به اينكه سلامت روان در دنيا امروز به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ما در كشوري زندگي مي‌كنيم در منطقه‌يي كه آشوب‌زده است بنابراين با وجود مشكلاتي كه در داخل كشور است ولي در يك كشور امن زندگي مي‌كنيم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله كه در يك ماه گذشته شاهد آن بوديم تلفات و مشكلات روحي و رواني براي بازماندگان به وجود آمده است. قاضي‌زاده‌هاشمي افزود: سالانه بالغ بر 18هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند و ده‌ها برابر از اين تعداد معلول، مجروح و يتيم مي‌شوند. وي با اشاره به اينكه ميزان افسردگي در جامعه افزايش يافته است، گفت: 16‌درصد خانم‌ها و 10‌درصد آقايان دچار افسردگي هستند. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: دليل افسردگي مشكلات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي است. اضطراب از دروغ ناشي مي‌شود و در جامعه‌يي كه دروغ گسترش پيدا كند استرس و اضطراب نيز افزايش خواهد يافت و به‌تبع آن افسردگي نيز گسترش مي‌يابد.
قاضي‌زاده‌هاشمي با اشاره به اينكه ياس و نااميدي از مشكلاتي است كه در جامعه تبليغ مي‌شود، گفت: در جامعه‌يي كه ياس نهادينه شده باشد اميد و شكوفايي نيست و بايد اقداماتي صورت گيرد تا از نااميدي پرهيز شود. وي گفت: كساني كه ياس را تبليغ مي‌كنند مسير غلط و اشتباهي را دنبال مي‌كند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: عدم توجه به قناعت و چشم و هم‌چشمي كه مردم دارند موجب ايجاد مشكلات اعصاب و روان مي‌شوند كه بايد در حوزه فرهنگ‌سازي اين موارد نيز مورد توجه قرار بگيرد. قاضي‌زاده‌هاشمي خاطرنشان كرد: تا موضوعات اعصاب و روان مطرح مي‌شود، احساس مي‌كنند طرف ديوانه است در صورتي كه اين طور نيست در دنيا بسياري از افراد موثر داراي روانپزشك هستند و بايد به اين موضوع توجه شود.
وي افزود: رو آوردن به اعتياد از دلايل افسردگي و مشكلات روحي و رواني است. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: در 26سال گذشته آمار افسردگي در كشور دوبرابر شده كه البته در تمام دنيا اين آمار رو به افزايش است ولي ما در جامعه‌يي زندگي مي‌كنيم كه مباحث ديني در آن مطرح است و در اين جامعه تهمت، غيبت و دروغگويي نبايد باب شود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما