شناسهٔ خبر: 18973789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

«گاردين» دلايل تاخير در آزادي
۲۶ قطري ربوده شده را اعلام كرد
روزنامه انگليسي گاردين گزارش داد كه آزادسازي ۲۶ قطري ربوده شده در عراق به نحوي با عمليات خارج كردن ساكنان فوعه و كفريا و مضايا و زبداني در سوريه مرتبط شده است.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه نوشت: يك هواپيماي قطري چندين روز است كه در بغداد منتظر جابه‌جايي ۲۶ فرد ربوده شده قطري است.
گاردين نوشت: اين هواپيما كه گمان مي‌رود در آن ميليون‌ها دلار وجود داشته باشد روز شنبه ۱۵ آوريل وارد بغداد شد تا ربوده‌شدگاني را كه از خاندان حاكم در قطر هستند از عراق خارج كند اما به دليل انفجاري كه در همان روز در حلب صورت گرفت و كاروان اتوبوس‌هاي ساكنان فوعه و كفريا را هدف قرار داد، آزادسازي قطري‌ها نيز به تعويق افتاد. انفجاري كه در حلب به كشته شدن ۱۲۶ تن و زخمي شدن بيش از ۳۰۰ تن انجاميد پيچيدگي مذاكرات براي آزادسازي قطري‌ها را نيز به دنبال داشت. اين مذاكرات از ۱۶ ماه قبل ميان قطر با چندين گروه در منطقه در جريان است. گاردين گزارش داد: مسوولان قطري با كيسه‌هاي بزرگي وارد بغداد شدند كه اجازه تفتيش و بازرسي اين كيسه‌ها را ندادند. مسوولان عراقي گفته‌اند كه بر اين باورند در اين كيسه‌ها پول‌هايي وجود دارد كه قرار است به عنوان «فديه» به «حزب‌الله عراق» داده شود كه اين قطري‌ها را گروگان گرفته است. در همين حال يك روزنامه بحريني روز پنجشنبه از نزديك بودن زمان آزادي اين شكارچيان قطري (كه براي شكار به عراق رفته بودند) خبر داد كه بيش از يك سال و نيم از ربوده شدن آنها در عراق مي‌گذرد و آنها قرار است در مقابل توافقي بزرگ ميان ربايندگان و مسوولان قطري آزاد شوند. اين روزنامه به نقل از منابع امنيتي عراق گزارش داد كه شكارچيان قطري به منطقه‌يي در نزديكي فرودگاه بغداد انتقال داده شدند تا با يك هواپيماي قطري راهي دوحه شوند. اين روزنامه نوشت: حيدر العبادي، نخست وزير عراق از سوي مشاوران امنيت ملي خود در جريان جزييات اين مذاكرات قرار گرفت كه ظرف هفته‌هاي گذشته ميان نمايندگاني از حزب‌الله و نيروهاي مسلح عراقي با مسوولان قطري صورت گرفته است. طبق گزارش اين روزنامه اين توافق شامل دو امر مي‌شود: نخست اينكه، دوحه فديه‌يي بپردازد كه از ۱۰۰ به ۹۰ ميليون دلار كاهش يافته است. دوم اينكه، دوحه متعهد شود بر گروه‌هاي مسلح مخالف در سوريه براي آزاد كردن اسيراني از حزب‌الله و اسيراني از گروه‌هاي مسلح عراقي در سوريه اعمال فشار كند اما مسوولان قطري ضمانت‌هاي قطعي پيرامون پاسخ مثبت گروه‌هاي مسلح سوري براي آزاد كردن اين اسيران نداده‌اند. منابع گفته‌اند كه افراد ربوده شده در وضعيت خوبي قرار دارند.

پيروزي «مارين لوپن» به معناي بي‌نظمي بزرگ است
رييس صندوق بين‌المللي پول گفت، پيروزي كانديداي راست افراطي فرانسه در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور به معناي بي‌نظمي و آشفتگي‌هاي اقتصادي و سياسي خواهد بود.
كريستين لاگارد، رييس صندوق بين‌المللي پول در مصاحبه‌يي با شبكه خبري CNBS در واشنگتن گفت: پيروزي مارين لوپن، كانديداي راست افراطي در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه مي‌تواند باعث بروز ناآرامي‌ها و بي‌نظمي‌هاي گسترده و به وجود آمدن خطر آشفتگي شود. لوپن قول داده كه در صورت پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه، اين كشور را از ناحيه يورو خارج كند و رفراندومي را همانند بريگزيت ترتيب دهد كه فرانسه هم از اتحاديه اروپا خارج شود. دور نخست انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه قرار است در روز يكشنبه برگزار شود؛ اگرچه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه لوپن شانس كمي در پيروزي در اين انتخابات دارد. رييس صندوق بين‌المللي پول ادامه داد، اتحاديه اروپا و هماهنگ‌سازي در اروپا از مسائل بسيار مهم در نظم سياسي پس از جنگ دوم جهاني به شمار مي‌روند. وي در ادامه گفت: اينها ما را از ترس جنگ‌ها حفاظت مي‌كنند و ما نياز داريم تا اينها را نگه داريم.

قول نوبخت براي حذف عوارض گندله و سنگ‌آهن
نايب‌رييس انجمن سنگ‌آهن از مذاكرات اين انجمن با رييس سازمان برنامه و بودجه جهت حل مشكل عوارض سنگ‌آهن و گندله خبر داد كه با قول مساعد رييس اين سازمان همراه بود.
بهرام شكوري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت سنگ‌آهن در ماه‌هاي اخير گفت: همانطور كه از آمار مشخص است در چند سال گذشته قيمت كاموديتي كاهش يافته كه در تمام حوزه‌هاي معدني بوده، اما از اوايل سال گذشته شاهد رشد آرام قيمت سنگ‌آهن و كنسانتره بوديم كه به نظر مي‌رسد اين روند در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ ادامه داشته باشد و ما را نسبت به آينده اميدوار نگه دارد.
وي ادامه داد: شايد در برخي مواقع موضوع كاهش قيمت‌هايي را داشته باشيم، ولي در كل چشم‌اندازي كه از آينده سنگ‌آهن به دست آمده، چشم‌انداز روشني است.
نايب‌رييس انجمن سنگ‌آهن در ادامه با اشاره به برخي زمانبندي‌هاي اشتباه در توليد و توسعه واحدهاي معدني گفت: متاسفانه ما در ايران افرادي هستيم كه عادت داريم در زمان ركود توليد را متوقف كنيم و در زمان رونق كلنگ‌زني كنيم كه اين عموما به سود منجر نمي‌شود، ولي در حوزه سنگ‌آهن مجموعه ما از جمله مجموعه‌هايي بود كه كلنگ‌هاي خود را در ركود زد و سرمايه‌هاي لازم را تزريق كرد كه در نهايت امروز در حال بهره‌مندي از سود آن هستيم و اين نكته بايد روشن شود كه به هر حال آينده دنيا، آينده مواد معدني است و بايد زمانبندي و سرمايه‌گذاري درست روي آن انجام شود.
شكوري در ادامه با اشاره به موضوع حذف افزايش تعرفه‌ها در سال ۱۳۹۶ اظهار كرد: به هر حال حذف تعرفه‌ها مي‌تواند به نفع مواد معدني باشد، اما در حوزه ديگر در موضوع عوارض هفته گذشته با محمدباقر نوبخت – رييس سازمان برنامه و بودجه - جلسه‌يي داشتيم كه بسيار خوب و كارشناسي برگزار شد و از ايشان خواستيم تا از عوارض روي برخي محصولات معدني را كاهش يا حذف كند، چرا كه مي‌تواند به حوزه توليد صدمه وارد كند.
وي افزود: بعد از استدلال‌هايي كه انجام شد و مشكلات به شكل منطقي مطرح شد، ايشان نيز قانع شدند و قول دادند كه موضوع حذف عوارض سنگ‌آهن و كنسانتره را به شوراي اقتصاد دولت ببرد و تاييد آن را دريافت كند.

برچسب‌ها:

نظر شما