شناسهٔ خبر: 18906567 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آنتی‌بیوتیک در درمان سرفه‌ها تاثیر ندارد

- همشهری آنلاین: آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیشتر سرفه‌ها تاثیر ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرفه را به سه دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت:

معمولا سرفه‌هایی که کمتر از 4 هفته طول می‌کشد به سرفه حاد مشهور است و سرفه‌های تحت حاد بیش از 4 هفته و کمتر از 8 هفته طول می‌کشد و سرفه مزمن هم بیش از 8 هفته طول می‌کشد.

سرفه هم علامت بیماری است و هم می‌توانند مکانیزم دفاعی بدن باشند، به این معنی که اگر سرفه نباشد ممکن است فرد دچار برخی از بیماری‌های جدی و خطرناک ریوی شود.

سیدعلی جوادموسوی افزود: اکثر سرفه‌های حاد جنبه ویروسی داشته که در این صورت یا افراد بتدریج مداوا یا با ترکیبات آنتی‌هیستامین خوب می‌شوند و به همین دلیل به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز ندارند.

وی اظهار کرد: مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است عوارض بسیار خطرناکی برای افراد مبتلا به سرفه داشته باشد و که به عنوان نمونه می‌تواند به فیبروز ریه اشاره کرد.

جوادموسوی به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: مردم نیاید بی رویه از این داروها استفاده کنند و مصرف آنها باید با تجویز پزشکان انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مي‌تواند آلرژی‌های شدید و حساسیت‌هایی ایجاد کند و برخی آنها ممکن است سبب نارسایی ریه هم شود، بنابراین باید از مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنها بشدت جلوگیری کرد.

 جواد موسوي افزود: مراقب سرفه‌های طولانی همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن و خلط خونی باشید

وی اظهار کرد: سرفه‌های بیش از 8 هفته، همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن، خلط خونی یا درد سینه می‌تواند علائم سرطان ریه باشد و افراد باید مراقب این موارد باشند و با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سرفه‌های مزمن می‌تواند به بیماری سرطان بیانجامد، گفت: وقتی سرفه بیش از 8 هفته به طول کشید حتما باید رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.

وی، سیگار را شایع‌ترین علت سرفه‌های مزمن اعلام کرد و گفت: یکی از علل شایع سرفه‌های مزمن، سیگار است که معمولا چهار هفته پس از نکشیدن آن، سرفه هم از بین می‌رود.

جوادموسوی ادامه داد: آسم و آلرژی از دیگر دلایل شایع سرفه مزمن است و بازگشت اسید به معده (ریفلاکس) در بروز این عارضه نقش مهم دارد.

وی منشا دارویی را یکی دیگر از علل ایجاد سرفه‌های مزمن دانست و افزود: مصرف برخی از داروها مانند کنترل فشار خون می‌تواند ایجاد سرفه مزمن کند و اگر مصرف آنها قطع شود سرفه هم از بین مي‌رود.

جوادموسوی به افراد مبتلا به سرفه‌های مزمن توصیه کرد که برای انجام بررسی‌های دقیق و کامل به منظور شناسایی کامل مریضی و یافتن راه درمان به پزشک مراجعه کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: سرفه‌های مزمن در زنان بیشتر از مردان است. این موضوع علاوه بر ایران در سایر کشور هم صادق است و زنان بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه عفونت‌ها جزو مهمترین دلایل سرفه‌های حاد است، اظهار کرد: معمولا بیشترین عامل سرفه‌های حاد، عفونت‌ها است و عفونت‌ها شامل باکتریایی و ویروس هستند.

جوادموسوی ادامه داد: برخی مواد محرک از دیگر دلایل ایجاد سرفه‌های حاد است. ذات الریه، سرطان، آمبولی ریه هم می‌توانند سبب ایحاد سرفه‌های حاد شوند.

وی گفت: سرفه‌های حاد معمولا به تدریج خوب می‌شوند و معمولا نیازی به مراجعه پزشک نیست اما اگر این عارضه همراه با تب، خلط، درد سینه و تنگی نفس یا علائم دیگری مانند خستگی و کوفتگی باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: سرفه‌های تحت حاد پس از عفونت‌ها ایجاد می‌شود و بیشتر جنبه آلرژی دارد و معمولا با درمان‌هایی مانند ترکیبات ‌آنتی‌هیستامین‌ها مداوا می شود.

موسوی با اشاره به اینکه سرفه‌های تحت حاد به دلیل آلرژی در فصل خاصی افزایش مي‌یابند، گفت: هرچند آلرژی‌ها جنبه ژنتیک و ارثی دارند اما ممکن است به عواملی مانند شغل و محیط زندگی هم ارتباط داشته باشد.

وی سرفه را یکی از علائم مهم بیماری‌های ریوی اعلام کرد و گفت: سرفه در جامعه شایع است و در منابع معتبر بیان شده که حدود 30 تا 40 درصد مردم به سرفه مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری‌های ریه با آلودگی‌ها بیشتر می‌شود، اظهار کرد: نقش سیگار به مراتب بیشتر از آلودگی هوا در ایجاد بیماری‌های ریوی است.

جوادموسوی گفت که در صورت افزایش آلودگی هوا، شدت آلرژی‌ها هم بیشتر می‌شود و اگر افراد مبتلا به برونشیت باشند در صورت افزایش آلودگی این بیماری هم تشدید می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما