شناسهٔ خبر: 18617544 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«حكایت فرهنگ شهر» شیراز در یك نگاه/ تقویت اقتصاد گردشگری در حمایت از هنرهای بومی

گروه اجتماعی: نمایشگاه و جشنواره «حكایت فرهنگ شهر» یكی از مجموعه اقدامات شهرداری شیراز در طول ایام نوروز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و وزرشی شهرداری شیراز، همزمان با فرا رسیدن ایام نوروز، جشنواره و نمایشگاه «حكایت فرهنگ شهر» به‌همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز طی این ایام در باغ ملی شیراز در حال برگزاری است.

احمد همتی بوشهری، رئیس این سازمان در این رابطه گفت: برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر باغ ملی می‌تواند در بحث تقویت اقتصاد مقاومتی و توجه به استفاده از محصولات داخلی، بومی و محلی بیشتر رغبت ایجاد کند و فاصله مردم را برای استفاده از محصولات خارجی بیشتر کند.

به گفته وی، این اقدام باعث شده است تا هم هنرهای بومی و آیینی شیراز دیده و شناسانیده شوند و هم با نمایش و فروش این هنرها به گردشگران اقتصاد گردشگری به جریان افتاده و اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: موضوعی که در شیراز، بیشتر به چشم می‌خورد، گردشگری طبیعی و تاریخی و ادبی و زیارتی آن است و باید از این ظرفیت به نفع این کلان‌شهر و استان استفاده کرد تا گردشگری را به اقتصادی شکوفا تبدیل کرد که شهرداری در این مسئله گام اساسی برداشته است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی این است که به توانمندی‌ها و تولیدات خود اتکا پیدا و از آن‌ها حمایت کنیم؛ بنابراین برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها می‌تواند در بحث تقویت اقتصاد مقاومتی و توجه به استفاده از محصولات داخلی، بومی و محلی بیشتر رغبت ایجاد کند و فاصله مردم را برای استفاده از محصولات خارجی بیشتر کند.

بنا بر این گزارش، صاحبان غرفه‌های نمایشگاه باغ ملی شیراز با تأکید بر حمایت از مشاغل خرد و فراموش‌شده از تقویت اقتصاد گردشگری و مقاومتی توسط شهرداری شیراز سخن گفتند.

صنایع‌دستی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کلان‌شهر شیراز یکی از صنایع مهم در تولید، اشتغال و جذب گردشگر و اقتصاد گردشگری به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصاد گردشگری دارد.

صنایع‌دستی شیراز که تقریباً ازنظر کمی یک‌چهارم صنایع‌دستی ایران را تشکیل می‌دهند، از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است که مورد اقبال نیز قرار دارند و تنها با یک نگاه جامع می‌توان در تولید و معرفیان و درنهایت جذب گردشگر گام اساسی برداریم.

درواقع صنایع‌دستی را می‌توانیم به‌عنوان پلی میان فرهنگ و اقتصاد تعریف کنیم که علاوه بر اشتغال‌زایی، گام مهمی نیز در معرفی فرهنگ اصیل شیراز برداشته‌ایم.

در این راستا شهرداری شیراز چند سالی است با ایجاد جشنواره فرهنگِ شهر و ایجاد نمایشگاه هنرها و صنایع‌دستی در نوروز گام مهمی برای معرفی هنرهای اصیل شیراز و تقویت اقتصاد گردشگری و به‌تبع آن اقتصاد مقاومتی برداشته است.

ازاین‌رو در حاشیه جشنواره فرهنگ شهر و نمایشگاه صنایع‌دستی که شهرداری شیراز در باغ ملی راه‌اندازی کرده است به سراغ تنی چند از صاحبان این غرفه‌ها رفتیم.

صاحبان غرفه‌های نمایشگاه باغ ملی شیراز با تأکید بر حمایت از مشاغل خرد و فراموش‌شده از تقویت اقتصاد گردشگری و مقاومتی توسط شهرداری شیراز سخن گفتند.

این نمایشگاه بستر مناسبی برای حمایت از صنایع‌دستی به‌عنوان نماد اقتصاد مقاومتی است

نماینده شرکت تولیدی زیورآلات دست ساز با اشاره به حضور پنجمین بار شرکت متبوع خود در این نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی مناسب را در اختیار غرفه داران قرار داده ست تا بتوانند هنرها و دستاوردهای خود را به معرض نمایش و فروش گذاشته تا هم بتوانند هنر بومی و اصیل شیراز را معرفی کنند و هم از این طریق آورده مالی را به درآمد شهری اضافه کنند.

به گفته وی، این نمایشگاه فرصت و بستر مناسبی است تا با حمایت از صنایع‌دستی به‌عنوان نماد اقتصاد مقاومتی، این مشاغل هنری بهتر در جامعه جا انداخته شود و از این طریق به اقتصاد شهر و کسب درآمد از طریق گردشگر کمک کرد.

نماینده غرفه محصولات و کارهای روی شیشه نیز بابیان اینکه هنر شیشه‌گری سنتی تقریباً رو به انقراض است، گفت: اصالت شیشه‌گری مربوط به شیراز است و این نمایشگاه فرصت خوبی است تا آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت خوبی را ایجاد کرده است تا این هنر هم دیده شود و هم نگاه حمایتی به آن دوخته شود و در این مسیر افراد بیشتری جذب این صنعت شوند؛ چراکه شیشه شیراز به‌عنوان یکی از پارامترهای هنر شناخته می‌شود.

فروشنده غرفه محصولات خاتم نیز گفت: خاتم شیراز از دیرباز هنری مطرح بوده است و این نمایشگاه تبلیغ خوبی برای هنر شیراز است.

باید با حمایت از هنرهای بومی و اصیل زمینه اشتغال را ایجاد کرد

نماینده غرفه نمد نیز این نمایشگاه را فرصت خوبی برای حمایت از تولید ملی و اشتغال دانست و گفت: بر این باور هستیم که حمایت از تولید داخلی یعنی قطع وابستگی و اشتغال و کسب درآمد و باید با حمایت از هنرهای بومی و اصیل زمینه اشتغال را ایجاد کرد و ضمن آن با معرفی این هنرهای اصیل به گردشگر، به کسب درآمد از این طریق بیشتر اندیشید.

این گزارش می‌افزاید، آنچه مهم است استفاده از تمام ظرفیت‌های تولیدی در اقتصاد است و توجه به صنایع‌دستی به‌عنوان هنری اشتغالی بومی و درون‌زا می‌تواند گام مهمی در راستای شعار سال و رسیدن به شکوفایی اقتصادی باشد.

نظر شما