شناسهٔ خبر: 18613712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

بازتاب سفر دکتر روحانی به روسیه در رسانه های عراق

ایرنا

صاحب‌خبر -

روزنامه بین المللی 'الزمان' چاپ بغداد، امروز (چهارشنبه) در گزارشی درباره این سفر نوشته است که رییس جمهور روسیه بعد از پایان گفت وگوهایش با 'حسن روحانی' درباره پرونده سوریه در مسکو تاکید کرد که 'تهران شریک مورد اطمینان روسیه است.'
این روزنامه با اشاره به اینکه مسکو و تهران حامیان اصلی دولت سوریه در منطقه به شمار می روند، در ادامه افزوده است که سران دو کشور ایران و روسیه درباره همکاری های اقتصادی و بررسی پرونده سوریه بحث و گفت وگو کردند.
خبرگزاری عراقی 'نینا' نیز در همین خصوص در خبری نوشته است که حسن روحانی و ولادیمیر پوتین بر ضرورت مبارزه با تروریسم از طریق مهار خشونت ها در سطح بین الملل تاکید کردند.
این خبرگزاری عراقی اضافه کرده که روسای جمهور ایران و روسیه بر ضرورت مبارزه با تفکر تکفیری که عامل اصلی جذب جوانان به گروه های تروریستی در منطقه است، تاکید کردند.
سایت خبری 'الاتجاه' وابسته به تلویزیون الاتجاه ارگان خبری گروه مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق نیز در خصوص دستاوردهای سفر روحانی به مسکو، به نقل از رییس جمهور کشورمان آورده است که 'همکاری ها با روسیه وارد مرحله جدیدی شده است.'
این سایت خبری به نقل از حسن روحانی آورده است که مسکو و تهران برای گسترش روابط بین دو کشور تمایل جدی دارند.
اغلب رسانه های وابسته به گروه های مقاومت اسلامی در عراق در طول دو روز گذشته جزییات این سفر و گفت وگوها و اظهارنظرهای صورت گرفته مسوولان دو کشور ایران و روسیه درباره توافق های حاصل شده را بازتاب داده اند.
از جمله اظهاراتی که در رسانه های عراقی نیز بازتاب گسترده ای داشت، سخنان وزیر امور خارجه ایران در خصوص موافقت تهران با استفاده جنگنده - بمب افکن های روسیه از پایگاه های نظامی ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه است.
تلویزیون دولتی 'العراقیه' در این راستا به نقل از 'محمد جواد ظریف' آورده است که ایران با استفاده مورد به مورد جنگنده - بمب افکن های روسیه از پایگاه های هوایی اش در جنگ علیه تروریسم در سوریه موافقت کرد.
خبرگزاری عراقی 'المعلومه' در واکنش به این سخنان وزیر خارجه ایران، تیتر 'ایران پایگاه های نظامی خود را به روی جنگنده های روسیه باز کرد' انتخاب کرده است.
به اعتقاد رسانه های عراقی که در روزهای گذشته این سفر را پوشش داده اند، همکاری های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه می تواند در مهار تروریسم در منطقه کمک کند.
این در حالیست که برخی رسانه ها و کارشناسان، بین همکاری های جدی تهران و مسکو در جنگ با تروریسم و ائتلاف 60 گانه بین المللی آمریکا برای مبارزه با تروریسم مقایسه هایی قایل شدند و از عملکرد ائتلاف آمریکایی در این خصوص انتقاد کردند.
رییس جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات بلندپایه از جمله محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد عصر دوشنبه گذشته وارد مسکو شدند.
در این سفر 14 سند همکاری با حضور رئیسان جمهوری دو کشور امضا شد که شامل بخش های گوناگون از جمله سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی، حمل و نقل، شهرسازی، فناوری ارتباطات، نیرو، انرژی، استاندارد، حقوقی و قضایی می شود و می تواند شتاب گسترش روابط در بخش های مختلف را بیشتر کند.
روسای جمهور ایران و روسیه همچنین بیانیه مشترک «پیش به سوی همکاری های جامع راهبردی» را در 16 صفحه منتشر کردند که در برگیرنده افق و راهکارهای پیش بینی شده برای افزایش روابط در عرصه مختلف از جمله دوجانبه و منطقه ای است و می تواند ساختار نقشه کلان توسعه مناسبات دو کشور باشد.
خاورم *4*353*1770*1275

برچسب‌ها:

نظر شما