شناسهٔ خبر: 18584197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عسگراولادي: كاهش تورم را در كالاهاي مورد نياز مردم قبول ندارم

روزنامه جوان

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد دولت در مهار گراني موفق نبوده است. اسدالله عسگر اولادي كاهش تورم را در مورد كالاهاي مورد نياز مردم قبول ندارد و مي‌گويد تورم در مرز 15 تا 20 درصد است. بخش هايي از اظهارات او در گفت و گو با فارس در ادامه آمده است.

صاحب‌خبر -
عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد دولت در مهار گراني موفق نبوده است. اسدالله عسگر اولادي كاهش تورم را در مورد كالاهاي مورد نياز مردم قبول ندارد و مي‌گويد تورم در مرز 15 تا 20 درصد است. بخش هايي از اظهارات او در گفت و گو با فارس در ادامه آمده است.
بزرگ‌ترين توفيق دولت تدبير و اميد طي اين مدت موفقيت در برجام بود، اما اين موفقيت به دليل آنكه روابط بانكي آنگونه كه مي‌خواستيم رقم نخورد، كامل نشد. با برخي كشورهاي اروپايي و آسيايي مثل چين و كره نقل و انتقالات بانكي در حال انجام است اما همچنان برخي مشكلات در اين زمينه باقي است. تجارت ما در زمان تحريم‌ها حالت عادي داشت اما با مشكل نقل و انتقال پول همراه بود. با توجه به نقل و انتقال پول از طريق واسطه‌ها، تجارت در اين زمان براي بازرگانان هزينه‌هاي زيادي داشت اما به رغم اين موضوعات شرايط طي شد.
- تجارت در سال 95 نسبت به سال 94 رشد داشت. اين رشد در بخش صادرات مواد پتروشيمي و ميعانات گازي 30 درصد و در بخش صادرات كالاهاي غيرنفتي سنتي فقط 3 درصد بود. تورم در بخش كالاهاي مصرفي و ضروري مردم كم نشده است. با توجه به ميزان توليد نفت و خودرو تورم به 8 درصد كاهش يافته است اما كاهش تورم را در كالاهاي مورد نياز مردم قبول ندارم و در مرز 15 تا 20 درصد است. در بخش‌كالاهاي اساسي و ضروري مورد نياز مردم از جمله آب، برق، گاز، تلفن بنزين، شير، پنير و... دولت موفق نشد گراني را مهار كند و قيمت اين كالاها در سال 95 نسبت به سال 94 گران شد، بنابراين اگر اين بخش از گراني‌ها كه دولت در بخش آب، برق، گاز و بنزين اعمال كرده به حساب تورم گذاشته نشود طبق آمار، تورم مهار شده است.
- ركود حل نشده و توليدات روي دست توليدكنندگان مانده است و اگر هم توليد‌كنندگان موفق به فروش توليدات و كالاهاي خود مي‌شوند، نمي‌توانند پول آن را وصول كنند و حتي برخي كارخانه‌ها هم امكان توليد ندارند. تحريك تقاضا راهكار حل معضل ركود نيست، زيرا تحريك تقاضا با پول امكانپذير است در حالي كه بانك‌ها پولي ندارند كه براي تحريك تقاضا به مردم بدهند.
- بزرگ‌ترين دغدغه پيش‌رو در سال 96 بيكاري جوانان است و اين موضوع بايد توسط دست‌اندركاران و مسئولان حل شود و براي حل آن بايد سالانه بين يك ميليون و 400 هزار تا يك ميليون و 500 هزار شغل ايجاد شود. بايد ايستگاه‌هاي بازدارنده رونق صادرات غيرنفتي از جمله ماليات بر ارزش افزوده و ماليات بر صادرات از سر راه برداشته شود. طبق قانون ماليات بر صادرات معاف است و مالياتي كه از صادركنندگان اخذ مي‌شود، بايد پس داده مي‌شود، اين در حالي است كه ماليات را از صادركنندگان مي‌گيرند و ديگر نمي‌توانند آن را پس بدهند.
- تك‌نرخي شدن ارز و ثبات نرخ ارز يكي از آيتم‌هاي مؤثر در مقوله صادرات است، در حالي كه به رغم ادعاي بانك مركزي مبني بر تك نرخي كردن ارز در سال‌هاي گذشته اين مهم هنوز محقق نشده است. يكي از نگراني‌هاي صادركنندگان عدم ثبات نرخ ارز است، چراكه نمي‌دانند طي انجام يك معامله چه تغييراتي در نرخ ارز ايجاد مي‌شود. شرايط دولت در حال حاضر به گونه‌اي نيست كه ارز را تك نرخي كند. دولت در صورت تك نرخي كردن بايد نياز متقاضيان را تأمين كند.

نظر شما