شناسهٔ خبر: 18582135 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مشهد اومدیم کجا بریم؟-1؛

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد

شهر مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و با توجه به این‌که در ایام تعطیلات نوروز به سر می‌بریم تلاش کردیم بخشی از این نقاط را معرفی کنیم تا گردشگران با مناطق گردشگری مشهد آشنا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهد پیام؛ شهر مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و با توجه به این‌که در ایام تعطیلات نوروز به سر می‌بریم و در این ایام میلیون‌ها زائر مشهد را برای گذران تعطیلات خود انتخاب می‌کنند تلاش کردیم تا در گزارش پیشرو بخشی از این نقاط معرفی کنیم تا گردشگران و علاقمندان به سفر بهتر با مناطق گردشگری مشهد آشنا شوند.

 

حرم امام رضا(ع)؛

 

حرم علی بن موسی الرضا، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، دربرگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، ایران است. این مجموعه در سال ۱۳۹۲ خورشیدی ۷۰ هکتار مساحت داشته و دارای ۲۶ رواق (بنای سرپوشیده) و ۹ صحن (فضای باز) و شش مدخل ورودی به نام بست است.

 

علی بن موسی الرضا در ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ قمری در مدینه متولد شد و در سن ۵۵ سالگی به دست مامون عباسی کشته شد. در ادب فارسی روضه به معنی باغ و گلستان و گلزار است و محل مضجع و در برگیرنده پیکر علی بن موسی‌الرضا را روضه منوره می‌خوانند. این مکان شامل فضایی مربع شکل که مساحت آن ۱۸۹٫۰۳ متر مربع بوده که از این فضا ۱۷٫۱۵ متر مربع آن مساحت ضریح می‌باشد. روضه منوره از طریق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط می‌شود.

 

تخت امام و چشمه امام مشهد؛

 

تخت امام و چشمه امام مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهر مشهد است که زائران امام هشتم می‌توانند در کنار زیارت امام هشتم(ع) سری به این مکان دیدنی نیز بزنند.

 

تخت امام مکانی بوده که امام رضا (ع) با یاران خود در آنجا نماز خوانده و چشمه آن نیز با کنده شدن زمین توسط دستان مبارک آن حضرت برای وضو بوجود آمده. تخت امام و چشمه امام هر دو مکان در ۲۴ کیلومتری جنوب غربی مشهد در ده سرخ است و مردم ده سرخ بر این باور هستند که آب چشمه شفابخش می‌باشد.

 

باغ پرندگان؛

 

باغ پرندگان موجود در منطقه گردشگری تجاری سپاد در شهر مشهد تنها و اولین باغ پرندگان منطقه شرق کشوراست که با هزینه بالغ بر 900 میلیون در شهر مشهد ساخته شده است.

 

در باغ پرندگان مشهد در حال حاضر بیش از ۷۰۰ پرنده با گونه‌های کمیاب ایرانی، آسیایی و آفریقایی موجود است که برای تامین سلامتی بازدیدکنندگان و پرندگان تیم‌های پزشکی به صورت شبانه روزی در باغ پرندگان مشهد حضور دارند.

 

این باغ واقع در میدان خیام، منطقه گردشگری سپاد می‌باشد.

 

باغ گل‌ها؛

 

باغ گل‌های مشهد یکی از زیبا ترین باغ‌ها و پارک‌های گل در سطح کشور می‌باشد. طراحی فیزیکی باغ گل‌های مشهد بر پایه گل بنفشه بوده به گونه‌ای که چنانچه دقت کنید گل بنفشه از هشت گلبرگ تشکیل شده و باغ گل‌ها نیز مانند بنفشه‌ای است که هر گلبرگ آن یک مجموعه گل را در خود دارد، مانند باغ گل‌های صخره‌ای، باغ رز، باغ گیاهان پوششی، باغ گل‌های پیازی، گل‌های فصلی، گل‌های دارویی، گل‌های برکه‌ای.

 

در باغ گل‌های مشهد در هر فصل از سال، گل‌ها و گیاهان متناسب با همان فصل نیز کاشته می‌شود. وسعت این باغ حدود سه هکتار است و علاوه بر فضای گل کاری شده، امکانات دیگری از قبیل آبنما، آمفی تئاتر روباز، محوطه مخصوص بازی کودکان، گلخانه آموزشی برای دانشجویان و دانش پژوهان و یک برکه یا استخر که در آن انواع نیلوفر آبی کشت می‌شود فراهم است.

 

انواع گل‌های این برکه شامل نیلوفر آبی سفید که گل‌های سفید آن در مرداد و شهریور باز می‌شود، نیلوفر آبی و زرد که برگ‌های آن بشکل قلب و گل های زردی دارد، نیلوفر آبی پیگمه که گل‌های متعدد سفید دارد، نیلوفر آبی معطر که گل‌های سفید و یا صورتی رنگ دارد و اصالتا برای آمریکای شمالی می‌باشد، نیلوفر آبی صورتی سوئدی و نیلوفر آبی روشن می‌باشند که تمامی این نیلوفر‌ها گل‌هایشان در اواخر بهار تا اوایل پائیز ظاهر می‌شوند و بویی ملایم و مطبوع در فضا ایجاد می‌کنند. علاوه بر نیلوفر آبی در برکه باغ گل‌ها سنبل آبی نیز وجود دارد که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آمریکاست. همچنین در برکه آن ماهی کوی نیز زیست می کند. باغ گل‌ها همه روزه از ساعت ۹ الی ۲۳ آماده بازدید می‌باشد.

 

این باغ در بلوار معلم بین معلم 71و 73 واقع شده است.

 

پارک طبیعی هفت حوض؛

 

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مشهد که در دل کوه‌های خلج جا دارد پارک طبیعی هفت حوض می‌باشد. این منطقه حدود هفت کیلومتر با مشهد فاصله دارد و بعد از طی این مسافت باید ماشین را پارک کرده و باقی مانده مسیر که حدود دو کیلومتر است را پیاده طی کرد.

 

 این منطقه شامل ۷هفت حوضچه طبیعیِ می‌باشد که آب در آن‌ها جریان دارد . بعضی از این حوضچه‌ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارند. آب بعد از عبور از این هفت حوضچه به حوضی بزرگتر می ریزد و این پدیده طبیعی حوض‌ها یا «دولین‌های» متعدد، بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران‌های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه طرق از در ارتفاعات رو به جنوب بینالود شگل گرفته است.

 

بکر و دست نخورده بودن این منطقه، پرتردد و پر بازدید نبودن و سکوت عجیبی که در آن حکمفرماست آرامش را به گردشگران مشهد هدیه خواهد کرد؛ چراکه در این منطقه به وضوح صدای گوشنواز جریان آب را خوماهید شنید.

 

برای رسیدن به زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی شهر مشهد، باید به دل کوه‌های خلج در اطراف مشهد سفر کنید. بعد از وارد شدن به شهرک سیدی و جاده خلج، بعد از طی کردن حدود سه کیلومتر از جاده، به دوراهی می‌رسید. باید جاده اتوبان و آسفالت سمت چپ رو ادامه بدهید تا به میدان مانندی برسید. در نهایت اتومبیل را پارک کرده و دو کیلومتر پیاده روی می‌کنید.

 

پاژ؛

 

روستای پاژ نام روستایی است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در تقاطع جاده کلات و کارده قرار دارد . این روستا یک خیابان اصلی با نام "فردوسی" دارد که از جاده کلات منشعب می شود.

 

این روستا محل تولّد بزرگانی همچون ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی بوده. زادگاه فردوسی، روستایی سرسبز است که از باغ‌های انگور پوشیده شده. حدود ۵۰۰ متری شمال پاز که بر بلندای تپه‌ای در جلگه قدیم خراسان قرار گرفته، تپه‌ای با قدمت نامعلوم قرار دارد که خرده سفال و کاشی‌های رنگارنگ اطراف و روی آن پراکنده‌اند که تاریخ کهن آن را نشان می‌دهند. می‌گویند این آثار یادگار سده‌های اولیه قرون اسلامی تا حدود قرن دهم قمری است.

 

این روستای تاریخی امروزه به عنوان یکی از مناطق گردشگری مشهد محسوب شده و توسط گردشگران تورهای مشهد مورد بازدید قرار می گیرد. این روستا در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده و به دو بخش باستانی و مسکونی تقسیم شده. در بخش باستانی روستا می توان بقایای روستای پاژ در دوران باستان را مشاهده کرد این بقایا بنابر بررسی های صورت گرفته به قرون نهم و دهم هجری مربوط می شوند. این در حالی است که بخش مسکونی روستا در حال حاضر با کمی فاصله در زاویه ی دیگری روستا قرار گرفته است.

در حال حاضر این روستای باستانی مورد بازدید بسیاری از تاریخ دوستان قرار گرفته و هر روزه در قالب تورهای یک روزه از آن بازدید می شود. طبق کاوش های باستان شناسی که در سال ۱۳۸۹ در این روستا صورت گرفت باستان شناسان موفق به شناسایی قلعه ای به وسعت ۴۵ در ۶۵ متر شدند .این قلعه در مرکز روستای پاژ قرار گرفته است .این روستا با بافت سنتی و محلی خود در حال حاضر یکی از سایت های باستان شناسی محبوب مشهد به شمار می آید. امروزه مسافرین تورهای مشهد در قالب تورهای یک روزه به این روستای تاریخی باستانی سفر می کنند.

 

حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی؛

 

از دیدنی‌های مشهد می‌توان به حمام «مهدی قلی بیک» اشاره کرد که درست وسط بازار بزرگ مشهد قرار که در تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این حمام که تا همین اواخر مورد استفاده قرار می گرفته از آثار قلی بیک، آخور باشی شاه عباس صفوی بوده . این حمام فضاهای متعددی دارد که زیباترینش سربینه و هشت ستون سنگی است.

 

سازنده این حمام آن را وقف آستان قدس کرده و سال ۱۳۸۵ با بازسازی آن به موزه «مردم شناسی» تبدیل شده که در آن لوازم قدیمی مورد نیاز در حمام به نمایش درمیاید.

 

آرامگاه نادرشاه افشار؛

 

این آرامگاه بنایی است که به یادبود نادرشاه افشار در شهر مشهد ساخته شده است. مقبره کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) است، قرار دارد.

 

این اثر در باغی به مساحت 14 هزار 400 متر مربع ساخته شده و شامل سکویی دوازده پله ای، مقبره، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه است.

 

طراح بنا مهندس سیحون بود و مجسمه‌ها را هنرمند فقید ابوالحسن صدیقی ساخته است. مصالح مقبره به طور عمده از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. بعضی از قطعات سنگ، بسیار بزرگ انتخاب شده تا تداعی کننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد.

 

 پوشش مقبره کاملا به مانند چادر عشایری است که نادر در آن هم زاده و هم کشته شده است. پوشش دیوارهای داخلی مقبره نیز از سنگ‌های مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را تداعی کند.

 

انتها پیام./

 

نظر شما