شناسهٔ خبر: 18573704 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نوروزگاه سرآغازی برای احیاء سنت های دیرین

خبرگزاری شبستان: مشاور مدیر کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان البرز در یاداداشتی آورده است: « نوروز سرآغازی برای احیاء سنت های دیرین است».

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - البرز

 

با تغییر و تحولاتی که در دنیای پیرامون ما رخ داده ، و این تغییرات همچنان به مسیر خود ادامه می دهد در حوزه سرمایه گذاری و درآمدزایی نیز شاهد تغییرات اساسی هستیم.

 

در دوران گذشته کمتر کسی تصور می کرد که مسافرت در قالب و چارچوب صنعت گردشگری بعد درآمدزایی به خود بگیرد .

 

با توجه به روند رو به رشد کشورهای پیشرفته و سرمایه گذاری هایی که در بخش صنعت گردشگری انجام داده اند کشورهای توسعه یافته نیز با الگو برداری از آنها در این مسیر گام برداشته و توانستند با برنامه ریزی های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت گام های اساسی برای پیشرفت بردارند  به طوری که در منطقه خاورمیانه نمونه هایی از این کشورها مشاهده می شود.

 

کشور ما ایران نیز در ابعاد مختلف گردشگری دارای جایگاه ویژه و منحصر به فردی است به طوری که از گردشگری مذهبی ، طبیعت گردی ، جاذبه های تاریخی و باستانی تا توریست درمانی این قابلیت ها وجود دارد. فقط در حوزه تاریخی  با داشتن 35 هزار سایت تاریخی می تواند به تنهایی در جذب گردشگر داخلی و خارجی نقطه عطفی در حوزه درآمد زایی ایجاد نماید.

 

 

در حوزه میراث ناملوس نیز ایران دارای پشتوانه قوی می باشد که می توان از جشن نوروز ، جشن مهرگان ، جشن سده به عنوان نمونه نام برد. در این میان عید نوروز چه در دوران باستان و چه در زمان فعلی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در میان اعیاد باستانی شاخص تر می باشد.

 

در چند ساله اخیر نیز  با اقدام یونسکو در ثبت این رویداد فرهنگی به عنوان میراث جهانی این رویداد به عنوان یک جشن بین المللی مطرح گردیده است و کشورهای افغانستان ایران تاجیکستان آذربایجان ... در برگزاری این روز نقش ویژه ای ایفا می کنند .

 

ایران به عنوان یکی از کشورهای میراث دار عید  نوروز اقدامات قابل توجهی برای پاسداشت و تقویت این رویداد عظیم فرهنگی انجام داده که برگزاری جشنواره نوروزگاه در عید نوروز امسال با ابتکار سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور از جمله آن اقدامات است.

 

در نوروز 96 جشنواره نوروزگاه در مراکز استان های با توجه به ویژگی ها و برجستگی های فرهنگی که آن استان دارد برگزار می شود. در واقع سازمان میراث فرهنگی با رویکرد حفظ خرده فرهنگ هایی که در حال فراموشی است به این بهانه درصدد احیای آنها می باشد .

 

استان البرز نیز به عنوان استانی که محل تجمع اقوام مختلف است با این دیدگاه فستیوال نوروزگاه را برگزار  نموده و سعی دارد با تجربه ای که در این سال ها اندوخته نوروز امسال را به شکلی متفاوت برای شهروندان و مسافران نوروزی برگزار نماید.

 

 

در  استان البرز سعی شده تا با انتخاب کاخ مروارید به عنوان محل برگزاری فستیوال نوروزگاه توجه افکار عمومی را جلب نماییم تا بتوانیم برای احیاء این مجموعه فرهنگی قدم های اساسی برداریم.

 

همچنین با توجه آداب و رسوم و سننی که در میان ساکنان بومی و مهاجر کرج و استان البرز قرار دارد آیتم های نمایشی در جشنواره نوروزگاه به اجرا درآمده تا این جشن محملی در جهت هم نوایی فرهنگی اقوام حاضر در استان البرز باشد.

 

سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز سعی دارد تا با معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی این استان را که به عنوان بزرگترین گذرگاه گردشگری کشور مطرح می باشد به عنوان مقصد گردشگری تبدیل نماید.

 

***مجید طاهری فر

مشاور مدیر کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان البرز

نظر شما