شناسهٔ خبر: 18562501 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه شهرکهای صهیونیست نشین؛ مانع ازسرگیری مذاکرات سازش

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز اذعان کرد رژیم صهیونیستی هر روز در حال بلعیدن و اشغال باقیمانده اراضی فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی 1967 میلادی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ صدر اعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در برلین ضمن هشدار تلویحی به رژیم صهیونیستی درباره توسعه طلبی های این رژیم، توسعه شهرکهای صهیونیست نشین در مناطق اشغالی را ناقض قوانین بین المللی و مانعی در مسیر ازسرگیری مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی دانست.
محمود عباس نیز اذعان کرد رژیم صهیونیستی هر روز در حال بلعیدن و اشغال باقیمانده اراضی فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی 1967 میلادی است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، آنگلا مرکل گفت : امروز درباره اوضاع فلسطین و چگونگی حفظ موفقیتهایی که دولت فلسطین به دست آورده است صحبت خواهیم کرد و بار دیگر از طرف آلمان تأکید می کنم که نیازمند حمایت های بیشتر برای پیشبرد راه حل دو کشور هستیم. عقیده دارم که هیچ جایگزین معقولی برای راه حل دو کشور وجود ندارد. ملت اسرائیل و ملت فلسطین هر دو این حق را دارند که در صلح و امنیت زندگی کنند و هیچ راه حل دیگری این مسئله را تضمین نمی کند.
مرکل افزود: بنابراین باید به اجرای راه حل دو کشور پایبند باشیم و این چیزی است که با وجود سختی ها و مشکلات برای رسیدن به آن تلاش خواهیم کرد. همواره گفته ام که شهرکها در مناطق اشغالی، نقض قانون بین المللی به شمار می آیند و مانعی برای حل و فصل نزاع هستند. بنابراین با نگرانی شدید تحولات را در کرانه باختری دنبال می کنم. این تحولات پایه های راه حل دو کشور را متزلزل می کند. آنهایی که خواستار الحاق مناطق بیشتری از سرزمین فلسطین به خود هستند باید بدانند که این کار باعث نخواهد شد که آنان بتوانند برای همیشه از حکومتی یهودی و دموکراتیک بهره مند باشند.
صدر اعظم آلمان در ادامه افزود: فلسطینی ها باید از حق رشد ملی و اقتصادی بهره مند شوند و این تنها راه برای جلوگیری از گسترش تندروی بین جوانان است. همچنین می خواهم با رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین درباره موفقیتهایی که تاکنون در روند حکومت سازی به دست آمده صحبت کنم. دولت فدرال آلمان در گذشته از حکومت فلسطین در طرحهای رشد ملی حمایت کرده است و تأکید می کنم که نیازمند گفتگو هستیم و خشونت و سخنان تحریک آمیز رسیدن به راه حل را با مشکل روبرو می کنند و باید به شدیدترین شکل ممکن محکوم شوند.
وی ادامه داد: عقیده دارم محکوم کردن اسرائیل در بسیاری از محافل سازمان ملل با تکیه بر حمایت اکثریت کشورها، راهبردی است که نه به نفع ملت فلسطین است و نه به نفع ملت اسرائیل. 
از طرفی دیگر محمود عباس در سخنان خود گفت: مذاکرات مهمی با صدر اعظم آلمان خواهیم داشت و درباره همه موضوعاتی که برای دو کشور مهم هستند بحث خواهیم داد و وی را در جریان آخرین تحولات و تلاشهای بین المللی برای برقراری صلح در منطقه مان قرار خواهم داد. همچنین به روابط مشترک دو کشور که به دنبال گسترش آن هستیم نیز خواهیم پرداخت.
وی افزود: از این فرصت استفاده می کنم و از آلمان به خاطر مواضع اصولی و حامیانه اش از تلاشهای رسیدن به صلح در خاورمیانه و همچنین همه حمایتهای مادی و سیاسی و معنوی اش تشکر می کنم. این حمایتهای آلمان ما را ممکن می سازد تا مؤسسه ها و نهادهای ملی خود را بر اساس حاکمیت قانون و دموکراسی و احترام به حقوق بشر بسازیم. با وجود همه موانع در زمینه های متعددی به دستاوردهای فراوانی دست یافتیم. مهمترین این موانع شهرکسازی است که به طور مداوم در سرزمینمان گسترش می یابد و روز به روز بخش جدیدی از خاکمان را می خورد (تصاحب می کند). به همین منظور بر اهمیت نقش آلمان برای هماهنگ کردن تلاشهای بین المللی به منظور تجهیز نهادها و زیربناهای کشور آینده فلسطین بر اساس نتایج کنفرانس بین المللی پاریس تأکید می کنیم.
محمود عباس افزود: بر پایبندی خود به گزینه تحقق صلح عادلانه و جامع طبق راه حل دوکشور و بر اساس مرزهای سال 1967 تأکید می کنم و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد؛ یا باید دو کشور وجود داشته باشند و یا اینکه اشغالگری همانگونه که هست باقی می ماند و نتیجه آن نژادپرستی و آپارتاید خواهد بود. بنابراین با پایان یافتن اشغالگری اسرائیل و انعقاد توافق صلح نهایی و پایدار، اسرائیل و فلسطین در کنار هم و در مرزهایی امن و به رسمیت شناخته شده بر اساس قطعنامه های مشروع بین المللی و طرح صلح عربی زندگی خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: خانم مرکل را در جریان تلاشهای بین المللی کنونی که آخرین آنها تلاشهای دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ قرار دادم که هدف آنها برقراری صلحی جامع و عادلانه بین ما و اسرائیلی هاست. ما از این تلاشها استقبال می کنیم و امیدواریم به ثمر بنشینند. همچنین باید از تلاشها و مواضع حامیانه اروپا از دستیابی ملتمان به حقوق و آزادی و استقلالش بر اساس راه حل دو کشور در مرزهای 1967 قدردانی کنم، زیرا جایگزین این راه حل، گسترش شهرکسازی و اشغالگری و رسیدن به حقیقت یک کشور با نظام آپارتاید خواهد بود و همچنین تلاش برای یافتن راه حلهایی موقت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.
بار دیگر بر حمایت از شما و ایستادن در کنار شما برای مبارزه با تروریسم با همه شکلها و منابعش تأکید می کنیم و مراتب تسلیت خود را به خاطر حوادث اعیاد میلاد حضرت مسیح اعلام می داریم. همچنین از همه تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای مقابله با تروریسم و خشکاندن ریشه های آن حمایت می کنیم زیرا تروریسم خطری برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است. همچنین بر راه حل های سیاسی برای درگیریهای منطقه تأکید می کنیم و با همه راه حل های نظامی در خاورمیانه مخالفیم و از همه طرفهای مسئول درخواست می کنیم که به گفتگوی سیاسی روی آورند تا به راه حل برسند.

نظر شما