شناسهٔ خبر: 18542609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آخرین مراحل انتظار...

نحوه رسیدن به مقام۵۰ «صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ لی» در آخرالزمان!

خبرگزاری شبستان: آخرالزمان، دوران تربیت آدم برای امام زمان(عج) است، ایشان نیازمند آدم است و نباید تنها به بدی های این دوران توجه کرد زیرا می توان به درجه ۵۰ برابری نسبت به صدیقین پیامبر اکرم(ص) رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در ماه محرم سال 93 در حسینیه آیت الله حق شناس، سلسله مطالب و سخنرانی هایی با موضوع «آخرین مراحل انتظار» را ایراد کرده است که بنا داریم، در 13 شماره به آنها بپردازیم که در ادامه شماره سوم آن را مطالعه می کنید:

 

یکی از اقتضائات دوران آخرالزمان، تشویق های بی حدی است که برای مومنان در این دوران بیان شده است، همانطور که فتنه ها، ظلم ها و فساد ها در آخرالزمان زیاد می شوند، اما مژده هایی هم برای خوبی ها و خوبان ارائه شده است. هر فردی در طول تاریخ این تشویق ها و مژده ها را شنیده، آرزو کرده است که در دوران آخرالزمان یعنی همین دوران زندگی ما قرار داشت.

در آخرالزمان ظلم و جنایات و فتنه های سنگین و سهمگین زیاد می شود، ریزش های فراوانی ها هم وجود دارد اما بنا داریم دلمان را متوجه رویش های دوران آخرالزمان کنیم، تا انگیزه پیدا کنیم، امتیازات آخرالزمان را کسب کنیم و همچنین احساس مسئولیت کنیم که در این دوران چه وظایفی بر عهده داریم.

اگر هم اکنون امام زمان(عج) ظهور کرده باشند، صبح زود رادیو را روشن می کنیم تا متوجه دستور حضرت (عج) شویم و همگان تبدیل می شوند، به سرباز آماده به کار، برای فعالیت کردن در رکاب حضرت(عج)، یعنی اینگونه شرایط را جدی می گیرند اما در شرایط کنونی، همگان بر این باورند که در دوران مرخصی هستند و وظایف محدودی دارند که این نشانه جدی نگرفتن مسئولیت های خاص منتظران، در دوران آخرالزمان است.

در کتاب «کافی» روایتی از امام صادق(ع) آمده است که از قول پیامبر(ص) می فرمایند: «سيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَايُنَالُ الْمُلْكُ فِيهِ إِلَّا بِالْقَتْلِ وَ التَّجَبُّرِ؛ زمانی بر مردم خواهد رسید که پادشاهی، حکومت و قدرت جزء با قتل و زورگویی به دست نمی آید» یعنی همین شرایط امروز در عالم که تقریبا در هیچ جایی، قدرت بدون زور گفتن به دست نیامده است. علامه طباطبایی(ره)، 50 سال پیش ذیل آیه 200 سوره مبارکه آل عمران فرمودند: «دموکراسی بدتر از دیکتاتوری است و بیشتر از آن ظلم می کند».

در ادامه این روایت آمده است «وَ لَا الْغِنى إِلَّا بِالْغَصْبِ وَ الْبُخْلِ؛ ثروتمند شدن در آن دوران از طریق بخل و غصب رخ می دهد» یعنی در آخرالزمان از راه حلال نمی توان پول دار شد و در ادامه نیز آمده است «وَ لَا الْمَحَبَّةُ إِلَّا بِاسْتِخْرَاجِ الدِّينِ وَ اتِّبَاعِ الْهَوى؛ برای برقراری محبت میان مردم، باید از دین خارج شد و از هوای نفس تبعیت کرد» یعنی در آخرالزمان بنا داشته باشید، عزیز شوید، باید بی دین شوید زیرا عزت در دینداری نیست و حتی با تبلیغ رسانه های دنیا، فرد دیندار، بی کلاس تلقی می شود زیرا آنها زندگی صحیح را تمسخر می کنند.

پیامبر اکرم(ص) در ادامه این روایت می فرمایند:«فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَصَبَرَ عَلَى الْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى الْغِنَى وَ صَبَرَ عَلَى الْبِغْضَةِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى الْمَحَبَّةِ وَ صَبَرَ عَلَى الذُّلِّ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى الْعِزِّ آتَاهُ اللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ ؛ پس كسى كه آن زمان را دريابد بايد بر تنگدستى صبر كند، با اينكه توانايى ثروتمند شدن را دارد و بايد بر دشمنى صبر كند، با اينكه توانايى محبت را دارد و بر خوارى صبر كند، با اينكه مى تواند عزيز باشد، در اين صورت خداوند به او پاداش پنجاه صديقى كه مرا تصديق نموده اند را عطا مى كند» بسیاری از ثروتمندان برکت مالشان به جهت صبر کردن و مقاومت کردن در برابر پول های نامشروع است و یا فردی در حالی که می تواند دل مردم را با بی دینی بدست آورد، در برابر آن صبر می کند، بطور مثال برای فرزندش جشن عروسی می گیرد و همه را از دست خود  می رنجاند، به این دلیل که مداح در مراسم عروسی آورده است و او می گوید؛ به جای پخش موسیقی و وارد کردن ضربه روحی به مردم، مداح در مراسم عروسی می آورم. مهم است که انسان در مراسم عروسی خود، یاد امام حسین(ع) باشد و آنگونه رفتار کند که موجب ناراحتی ایشان نشود. نباید تنها روز عاشورا کنار امام حسین(ع) بود اما در مراسم عروسی رفتار دیگری داشت، در روایت داریم که ائمه اطهار(ع) حتی در مراسم عروسی خود نیز یادی از امام حسین(ع) می کردند.

فرض کنید در مراسم عروسی یک جوان، فردی گوید «قربان علی اکبرت شوم حسین(ع)» و قطره اشکی ریخته شود، این فرد باید مطمئن باشد که در لحظه مرگ امام حسین(ع) بر بالینش حاضر خواهد شد و خواهد فرمود:تو قشنگ ترین زمان زندگی ات را برای ما خراب کردی و ما نیز در سخت ترین لحظه زندگی ات کنارت خواهیم بود.

انسان اگر گاهی، بخاطر خداوند، ذلتی را قبول کند، خداوند وی را به جایگاه های بالا خواهد رساند، هر فردی به جایی رسیده است، مطمئن باشید، جایی با خداوند معامله کرده است یعنی در جایی به خاطر خدا، از آبرویش گذشته است زیرا خداوند بی جهت به فردی آبرو نمی دهد و اگر فردی هم در جایی به خاطر خداوند از آبروی خود، نگذرد، خداوند او را ذلیل خواهد کرد.

امام خمینی (ره) صریحا فرمودند: اگر زیارت عاشورا با 100 لعن و 100 سلام در خانه و خلوت خوانده شود، اسلام زنده نخواهد ماند، ما دعای ندبه دسته جمعی را راه اندازی کردیم، عده ای مراجعه کردند که خیلی خوب است، دعای کمیل را هم دسته جمعی بخوانید؛ اعلام کردم دعای کمیل برای تنهایی است، دسته جمعی خواندنش خوب است اما دعای ندبه را به دلیل مودت با امام زمان(عج) باید جمعی خواند و فریاد زد.

فردی که در آخرالزمان بتواند از ثروت توام با مال حرام پرهیز کند یا از عزت توام با بی دینی بگذرد و یا بتواند از محبت توام با بی دینی، عبور کند، خداوند « آتَاهُ اللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ لی» ثواب 50 صدیق را به وی عطا خواهد کرد.

در عالم هستی به ترتیب انبیاء، صدیقین و شهدا قرار دارند، یعنی مقام قرآنی صدیقین از شهدا هم بالاتر است و آنان افرادی هستند که با تمام وجود، انبیاء را تائید کرده اند البته حضرت(ص) می فرمایند: ثواب «صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ لی» صدیقانی که مرا تائید کرده باشند، به آنان اهدا خواهد شد.

آخرالزمان، دوران تربیت آدم برای امام زمان(عج) است زیرا ایشان نیازمند آدم است، در این دوران باید ثواب جواب کرد و نباید تنها به بدی های این دوران توجه کرد، به این دلیل که می توان بسیار راحت به درجه 50 برابری نسبت به صدیقین پیامبر اکرم(ص) رسید.

نقل شده است که جنایتکاران و تروریست ها، جلوی اتوبوسی را در عراق می گیرند و همه را پیاده می کنند و هر کس که نامش علی، حسن ، حسین و ... است، جدا می کنند که در مجموع 10 مرد می شوند، به آنها می گویند به علی بن ابی طالب(ع) ناسزا بگویید وگرنه سر از بدن شما جدا خواهیم کرد، نمی گویند، نفر اول را سر از بدنش در مقابل خانواده و دیگر زن و بچه ها جدا می کنند و به 9 نفر مابقی گفته می شود، به امام علی(ع) ناسزا بگویید و گرنه، همین عاقبت را خواهید داشت، نمی گویند، همین طور ادامه می دهند تا 9 نفر را سر می برند، به نفر دهم می گویند، یقین کردی اگر نگویی، سر از بدنت جدا می کنیم و او ناسزا نمی گوید و سر از بدن او هم جدا می کنند، حضرت آیت الله سیستانی در خصوص این اتفاق فرموده بودند، که «انسان نمی داند به جهت این ماجرا، از غصه دق بکند یا شاد شود و بگوید یا علی(ع)، چه مریدانی در آخرالزمان دارید!» اگر همین 10 نفر در شام بودند، یک تازیانه، به دختر امام حسین(ع) زده نمی شد. در آخرالزمان بسیاری از مردم بد می شوند اما باید حواس خود را جمع کنیم.

نظر شما