شناسهٔ خبر: 18371739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اشتباهات فاحش ترامپ در سخنرانی کنگره

روزنامه واشنگتن پست نوشت اولين سخنراني رئيس جمهوري آمريكا در كنگره داراي چندين اشتباه فاحش بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اين روزنامه در مقاله اي تحليلي به قلم گلن كسلر و ميشل يه هي لي به برخي از اين اظهارات نادرست دونالد ترامپ اشاره كرد.
سخنراني در كنگره به قدري اهميت دارد كه رؤساي جمهوري تا حد امكان سعي مي كنند در زمان ايراد آن، سخني دور از واقعيت نزنند. 16 كلمه اشتباه جرج دبليو بوش در سال 2003 درباره عراق- و ادعاي اشتباه واردات اورانيوم از آفريقا توسط صدام حسين- باعث بروز فاجعه اي بزرگ شد.
اما سخنان ترامپ مملو از اشتباهات و بيان واقعيات غلط بود. اكثر اين اشتباهات هم تكرار همان سخنان قبلي بود كه بارها صحت نداشتن آن اثبات شده است. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم.
ترامپ گفت قانوني امضا كرده كه در پي آن جلوي فساد دولتي و لابي گري ها گرفته مي شود. در واقع اين امري اشتباه است. او فرمان اجرايي را امضا كرده كه به سبب آن مقامات دولتي كه با دولت هاي خارجي لابي كرده باشند تا پايان عمر نمي توانند پست دولتي داشته باشند. اما مسأله اي كه به آن اشاره نمي شود اين است كه اين قانون برخلاف وعده هاي ترامپ شامل نمايندگان دو مجلس سنا و نمايندگان نمي شود. همچنين اين قانون تنها شامل لابي كردن به نفع يك نهاد و سازمان ديگر است و شامل عمل فردي (فعل لابي گري) نمي شود. در واقع ترامپ با اين اقدام خود برخي از قوانين پيشين دولت هاي بوش و اوباما را تغيير داده و در پي آن ميزان شفاف سازي را پايين تر آورده است.
در بخش ديگري از سخنان، خود ترامپ گفت: «ما از مرزهاي كشورهاي ديگر دفاع كرده ايم در حالي كه از مرزهاي خود غافل مانده و آنها را براي عبور همگان باز گذاشته ايم در نتيجه اجازه داده ايم تا حجم زيادي از مواد مخدر وارد كشور شود».
اين اطلاعات غلط است. با مراجعه به تمامي داده ها مشخص مي شود كه بجز مورد ماريجوآنا كه مصرف دارويي آن در بسياري از ايالت ها آزاد شده است، باقي مخدرها با سطح بسيار كمتري به كشور رسيده و ميزان ورود غيرقانوني مهاجرين نيز به طرز شديدي نسبت به 15 سال گذشته كاهش داشته است.
ترامپ همچنين گفت: از زمان انتخاب من شركت هايي مانند فورد، جنرال موتورز و غيره اعلام كرده اند كه ميلياردها دلار در آمريكا سرمايه گذاري خواهند كرد و هزاران موقعيت شغلي بوجود خواهند آورد.
اين تصميمات پيش از انتخاب وي اتخاذ شده بود و او دارد از شرايط سوء استفاده و آن را به نام خود تمام مي كند. رئيس فورد اعلام كرده بود كه دليل اصلي بستن كارخانه اين شركت در مكزيك كاهش بسيار زياد تقاضا در بازار بوده است.
ترامپ در بخشي ديگر گفته بود: ما با كاهش بودجه ساخت جنگنده هاي اف 35 صدها ميليون دلار به نفع ماليات دهندگان صرفه جويي كرده ايم و مي خواهيم اين كار را با ديگر قراردادهاي دولتي نيز انجام دهيم تا رقم بيشتري پس انداز كنيم.
اين امر نيز اشتباه است. پنتاگون پيش از انتخاب ترامپ اعلام كرده بود كه حدود 600 ميليون دلار از هزينه هاي ساخت اين جنگنده را كاهش خواهد داد. البته ترامپ پس از ديدار با رؤساي هواپيما سازي اعلام كرد كه 700 ميليون دلار ديگر هم از اين هزينه ها كم كرده، كه با بررسي هاي انجام شده توسط اين روزنامه مشخص شد كه او دروغ گفته است.
ترامپ همچنين گفت: «ما راه را براي پيشرفت پروژه خط لوله هاي كي استون و داكوتا اكسس باز كرده ايم و باعث شده ايم تا هزاران موقعيت شغلي ديگر بوجود بيايد. من در فرماني كه صادر كردم خواسته ام كه در اين پروژه ها از فولاد ساخت آمريكا بهره برده شود».
فرصت هاي شغلي كه رئيس جمهوري از آنها سخن مي گويد خيلي پيش تر ايجاد شده و شغل هاي ديگري با اين دو پروژه بوجود نخواهند آمد. در مورد فولاد نيز بايد گفت كه كارگران آركانزاس براي نيمي از پروژه مربوط به اين منطقه330 هزار تن فولاد توليد كرده اند و نيمه ديگر - آن به دليل آنكه صاحب پروژه هندوستان است- از هند تهيه خواهد شد. ترانس كانادا هم براي تمامي خط لوله كي استون در سال 2013 فولاد آمريكايي خريداري كرده است.
ترامپ در جاي ديگر از سخنانش گفت: «در همين لحظه كه من با شما سخن مي گويم، بسياري از تبهكاران از كشور بيرون رانده مي شوند و همان طور كه قول داده بودم جلوي تمامي آنها را خواهم گرفت».
مقصود ترامپ دستگيري هاي اخير مهاجران غيرقانوني بود كه به خاطر داشتن محكوميت كيفري بازداشت شده بودند. دستگيري مهاجران غيرقانوني امري متداول است و ربطي به ترامپ و كارزار انتخاباتي وي ندارد.
او همچنين ادعا كرده بود «با اجرايي كردن قوانين مهاجرتي، ما مي توانيم دستمزدها را بالا ببريم، ميلياردها ميليارد دلار براي خود صرفه جويي كنيم و امنيت را به جامعه بازگردانيم».
ترامپ در اين زمينه غلو كرده است. ارتباط چنداني ميان مهاجران غيرقانوني و دستمزد ماليات دهندگان، مشاغل و جرايم وجود ندارد. اكثر مهاجران غيرقانوني مجرم نيستند و اقتصاد دانان وجود مهاجران براي اقتصاد آمريكا را به طور ميانگين مثبت و ضروري دانسته اند.
ترامپ گفت: «94 ميليون آمريكايي نتوانسته اند وارد بازار كار شوند».
اين هم درست نيست و كاملا دروغ است. اين رقم كه دفتر آمار كار اعلام كرده است به اين مطلب اشاره دارد كه از 254 ميليون جمعيت حقيقي حدود 159/7 ميليون آن در بازار كار مشغول به كار هستند. تفاضل اين دو رقم مي شود 94 ميليون اما اين بدان معنا نيست كه تمامي آنها به دنبال كار هستند. نرخ واقعي بيكاري 4/8 درصد است، زيرا 7/8 ميليون نفر از جويندگان كار نتوانسته اند وارد بازار شوند. شما براي آنكه شامل جمعيت بي كار شويد بايد در ابتدا به دنبال كار بوده و سپس نتوانيد آنرا به دست آوريد. حال آنكه حدود 93 درصد از اين 94 ميليون نفر نمي خواهند كار بكنند. علت آن اين است كه يا بازنشسته اند، يا در حال تحصيل هستند، يا از كار افتاده و معلول هستند و يا خانه داري را برگزيده اند.
ترامپ در قسمتي ديگر از سخنان خود ادعا كرد ما حدود 6 تريليون دلار در خاورميانه(غرب آسيا) خرج كرده ايم در حالي كه زير ساخت هاي ما در داخل در حال نابودي است. با اين پول ما مي توانستيم سه بار اين زيرساخت ها را از نو بسازيم.
رئيس جمهور چندين بار اين اشتباه را تكرار كرده است. رقم واقعي خرج شده در جنگ عراق از سال 2001 تا سال 2014، 1/6 تريليون دلار بوده است. از رقم 6 تريليوني كه او مي گويد، مي توان براي پرداخت سود بدهي ها و همچنين رسيدگي به امور مراقبت از كهنه سربازان براي سي سال آينده بهره برد. در حالي كه در اصل چنين پولي وجود نداشته و خرج نشده است.
ترامپ در قسمت ديگري از سخنراني خود گفت: «ميزان قتل و كشتار در سال 2015 بيشتر از ميزان كل كشتار در نيم قرن گذشته بوده است. در شيكاگو 4 هزار نفر به ضرب گلوله كشته شده اند و موارد قتل در سال گذشته حتي از اين رقم هم بالاتر رفته است. اين قابل قبول نيست».
اين مسأله هم درست نيست. در سال هايي كه ذكر شد رقم جنايت و كشتار بالاتر رفته است، اما اين ارقام در قياس با يك دهه قبل يعني زمان همه‌گيري كراك در ايالات متحده آمريكا بسيار كمتر است.
ترامپ همچنين گفت: «پول ها در حال سرازير شدن هستند و اين خيلي خوب است».
او اين مسأله را در زماني بيان كرد كه از پرداخت تعهدات مالي كشورهاي ناتو سخن به ميان آورد. طبق اصول مشخص شده در اساسنامه ناتو كشورهايي كه مخارج نظامي آنها بيشتر از 2 درصد توليد ناخالص ملي شان شود بايد سهمي مشخص شده را كنار بگذارند. در سال 2016 تنها 4 كشور در كنار آمريكا قادر به چنين اقدامي بودند. حال آنكه اين ميزان از پول نه به آمريكا تعلق پيدا مي كند و نه لزوما به حساب سازمان ناتو مي رود، بلكه اين پول بايد صرف بهينه سازي قدرت نظامي آن كشورها شود.

برچسب‌ها:

نظر شما