شناسهٔ خبر: 18321744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

آیا شما هم به گوشی موبایل اعتیاد دارید

صاحب‌خبر -

ساحره چمنی
 چقدر این مشکل جدی است؟
بعضی از کارشناسان معتقدند که نام گذاری اعتیاد روی گوشی های هوشمند به نوعی اغراق است.یکی از منتقدان این حوزه می گوید: ترس های بسیاری در زمینه فناوری وجود دارد، ترس از دست دادن موبایل یکی از آنهاست که در میان جوانان شایع است و ما کنترلی روی آن نداریم.
با این حال تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد اعتیاد به تلفن های هوشمند به نوعی با زندگی مردم تلفیق شده است.
تاثیراتی که این ابزارها بر سلامتی فکری و فیزیکی کاربران می گذارند، اجتناب ناپذیر است.
آماری که سال 2013 از عادات کاربران منتشر شد، حاکی از آمار عجیبی بود. بر این اساس مشخص شد که 10 درصد افراد در رختخواب و حمام از گوشی خود استفاده می کنند و 50 درصد مردم حتی هنگام رانندگی گوشی های خود را کنار نمی گذارند.
علاوه بر این مشکلاتی که ممکن است هنگام رانندگی برای کاربران به وجود بیاید و منجر به مرگ یا صدمه دیدن آنها شود، عوارضی همچون گردن درد از کاربرد زیاد گوشی برای بازی و ارسال و دریافت پیام و چک کردن مدام دستگاه به وجود می آید.
این دستگاه ها حتی تاثیرات بدی روی خواب کاربران می گذارند. یک سری تحقیقات نشان داده که 44 درصد مردم گوشی های هوشمندشان را حتی موقع خواب از خود دور نمی کنند و غیر از تشعشعات مضری که هنوز تاثیر آن ثابت نشده، باعث اختلال خواب افراد می شود.
اکثر افراد گوشی های هوشمندشان را حتی زمانی که گوشی زنگ نمی خورد یا نوتیفیکیشنی دریافت نمی کند، چک می کنند.

 چطور گوشی ها را کنار بگذاریم؟
گوشی های هوشمند کنارمان هستند، آنها منابع انبوهی از سرگرمی دارند و زندگی ما را ساده تر می کنند، اما تاثیرات بدی هم روی زندگی ما دارند که از آن جمله می توان به کاهش ارتباطات رو در رو، تعاملات فیزیکی و نیز انزوا پرداخت.
در این گزارش به 5 راه حلی می پردازیم که باعث می شوند شما از دست تلفن همراه تان راحت شوید.
1-نوتیفیکیشن های گوشی را خاموش کنید
وقتی گوشی شما در دسترس است، همه آلارم ها و زنگ گوشی فعال است تا هر نوتیفیکیشنی از هر سرویس پیام رسان همچون واتس آپ، اینستاگرام یا تلگرام را دریافت کنید؛ بنابراین شبکه های اجتماعی باعث می شوند که شما از دنیای واقعی دور بمانید. بر این اساس همه نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید چون در دنیای واقعی نیازی به آنها ندارید.
2-شروع به صحبت کنید
این روزها کمتر اتفاق می افتد داخل رستوران یا موقع صرف غذا با خانواده یا دوستان کسی گوشی موبایل دستش نباشد و مدام پیام ها و نوتیفیکیشن های دریافتی را چک نکند. اما بهتر است گوشی خود را هنگامی که با خانواده یا دوستان تان هستید، کنار بگذارید و سعی کنید از ارتباطات رو در رو و مکالمات فیزیکی بهره ببرید. 
3-به کاری که در حال انجام آن هستید، فکر کنید
به این موضوع فکر کنید که  چرا مدام گوشی موبایل تان را چک می کنید، آیا این موضوع باعث اضطراب، تنهایی و انزوای شما می شود؟
چرا تلاش نمی کنید از زمان خود بهتر استفاده کنید و به بهره وری بیشتر بپردازید، کارهای فیزیکی انجام دهید، کتاب بخوانید، موسیقی گوش کنید یا پیاده روی کنید. البته همه این کارها را زمانی انجام دهید که گوشی را جایی مثل خانه رها کرده اید.
4-به هیچ پیام یا تماسی پاسخ ندهید
دنیا به پایان نمی رسد اگر فورا گوشی خود را چک نکنید. می توانید آلارم گوشی را غیرفعال کنید اگر نمی توانید گوشی را جایی رها کنید و از آن دور باشید.
ما تنها به چک کردن گوشی شاید چند بار در روز نیاز داریم اما اکثر مردم گوشی های خود را دست کم روزانه 35 بار چک می کنند.
5-از اپلیکیشن های درمان اعتیاد استفاده کنید
اگر نمی توانید 4 راهکار قبلی را در دستور کار خود قرار دهید، اپلیکیشن هایی وجود دارد که در کنار گذاشتن گوشی به شما کمک می کنند.
StayOnTask یکی از برنامه های مبتنی بر آندرویید است که این کار را برای شما تسهیل می کند.زمانی را برای کاربر تعیین می کند که در آن زمان امکان چک کردن گوشی را ندارد.
Offtime نیز برنامه دیگری است که هم برای گوشی های آندروییدی و هم iOS ارایه شده است که درصورت اعتیاد به فیس بوک، بازی، پیام رسان ها و ایمیل، همه این سرویس ها را بلوکه می کند و فقط امکان ارتباط با خانواده یا رییس تان را برای شما فراهم می کند. 

نظر شما