شناسهٔ خبر: 18251290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پیشرفت نسبی مذاکرات ایران و عربستان سعودی درباره حج آینده

صاحب‌خبر -
سرپرست سازمان حج و زیارت از پیشرفت نسبی مذاکرات ایران و عربستان سعودی درباره حج آینده خبر داد.
حمید محمدی، با اشاره به سفر اخیر هیات حج‌ ایران به عربستان گفت: مذاکرات هیات ایرانی با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته است و اگر در ارتباط با تحقق انتظارات مورد تاکید به نتیجه دست پیدا کنیم، مسیر حج برای زائران ایرانی باز ‌می‌شود و حجاج ما به حج مشرف می‌شوند.
وی با اشاره به قطع روابط دو‌جانبه ایران و عربستان‌سعودی و همچنین محرومیت زائران ایرانی از حضور در حج گذشته،گفت: طبیعتا انتظارات ایران و حجاج ایرانی دارای ابعاد و موضوعات ویژه‌ای است که باید در این مذاکرات تصریح و تاکید کنیم. به این منظور جلسات متعددی در این ارتباط ما بین طرفین در سطح روسای هیات‌های طرفین به ریاست سرپرست سازمان حج و زیارت‌ ایران و وزیر حج و عمره عربستان و همچنین در سطح کارشناسان برگزار شده است. سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: در این جلسات بر‌اساس دسته‌بندی مورد‌نظر، برخی‌ موضوعات از جمله تحقق و حفظ امنیت، عزت و کرامت زائران، خدمات پزشکی، خدمات کنسولی و دیگر مباحث و موضوعات مورد‌نظر را مطرح و به صورت صریح، قاطع و شفاف انتظارات مورد‌نظر ایران را تبیین و تصریح کردیم. مذاکرات با پیشرفت نسبی همراه بود.
سرپرست سازمان حج و زیارت در این باره ادامه داد: در ارتباط با موضوعات مهمی از جمله مساله محاکمه دو پلیس خاطی فرودگاه جده که یکی از انتظارات جدی و به حق مردم ایران بوده‌ که پیش از این در‌باره سرنوشت این دو پلیس ابهاماتی وجود داشت، در این مذاکرات سعودی‌ها تصریح کردند که این دو پلیس رسما محاکمه شده‌اند و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند . رئیس هیات حج‌ ایران‌ در‌باره ارائه‌ خدمات کنسولی به حجاج ایرانی با توجه به فقدان روابط دوجانبه میان دو کشور و فعال نبودن سرکنسولگری‌ ایران در جده توضیح داد: سعودی‌ها چارچوب موضوع ارائه خدمات کنسولی با حضور کارشناسان کنسولی ما را پذیرفتند و طبیعتاً بر سر راهکارها و ساز و کارهای اجرایی ارائه خدمات کنسولی هنوز در حال مذاکره هستیم. سرپرست سازمان حج و زیارت کشورمان حفظ امنیت، عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی را موضوع محوری ایران در این مذاکرات دانست و گفت: بر این اساس طرف سعودی تاکید کرد که مانع برخوردهایی مغایر تکریم با زائران ایرانی در مبادی ورودی شود و تدابیر لازم برای این که این موارد به ویژه در فرودگاه‌های عربستان مورد‌توجه قرار گیرد را خواهند داشت.
وی ادامه داد: مذاکرات ما با طرف سعودی پیشرفت نسبی داشته و اگر در ارتباط با سایر موارد هم به نتیجه برسیم، مسیر حج برای زائران ایرانی باز خواهد شد و حجاج ما به حج مشرف خواهند شد. بدیهی است تا زمانی که به نتیجه مورد انتظار و مورد نظر ایران و حجاج کشورمان دست یابیم، این مذاکرات ادامه خواهد داشت. وی درزمینه ‌تعهدات سعودی در باره مسائل مطرح‌شده در مذاکرات گفت: در زمینه‌ موضوعاتی که به آن اشاره شد، عربستان بعضی از آنها را صراحتا پذیرفته است و در زمینه تامین برخی دیگر از مطالبات خود همچنان در حال رایزنی هستیم که همه‌ این موارد در جلسات متعدد تشریح و تبیین و تصریح شده و مصادیق آن مشخص شده است. با عنایت به سیاست رسمی‌ ایران در تحقق حج عزتمندانه، اگر همه موارد مذکور مورد توافق طرفین قرار گیرد، مسیر بسته شده بازگشایی خواهد شد و اعزام زائران ایرانی به حجی مبتنی بر امنیت و عزت و کرامت به عنوان واجب شرعی انجام خواهد پذیرفت.

نظر شما