شناسهٔ خبر: 18225384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمانو درباره برجام با مقامات آمریکا گفتگو می کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه برای نخستین بار با مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای ایران گفتگو خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
آمانو درباره برجام با مقامات آمریکا گفتگو می کندبه گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه برای نخستین بار با مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای ایران گفتگو خواهد کرد.
مقامات مطلع در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفتند این توافق موضوع اصلی مذاکرات یوکیا آمانو در واشنگتن خواهد بود.
به گفته این منابع، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا ، که خواستار «بازبینی کامل» در توافق هسته ای ایران شده ، جزو آن دسته از مقامات ارشد دولت آمریکاست که آمانو با آنها به گفتگو خواهد نشست.
آمانو که آژانس متبوع وی مسئول نظارت بر محدودیت های هسته ای وضع شده در توافق تهران و قدرت های بزرگ جهان است، به طور علنی از این توافق دفاع و آن را یک «موفقیت محض» توصیف کرده است.
یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه بی آنکه توضیح بیشتری بدهد گفت :«یوکیا آمانو مدیر کل آژانس پنجشنبه دوم مارس در واشنگتن با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات ارشد آمریکایی دیدار خواهد کرد.»
آمانو پیشتر گفته بود امیدوار است «در اسرع وقت» گفتگوهای اولیه ای با مقامات دولت ترامپ داشته باشد.
بنابراین گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته یک گزارش فصلی درباره ایران منتشر کرد که در آن گفته بود ذخیره اورانیوم غنی شده ایران پس از نزدیک شدن به محدوده ای که طبق توافق با قدرت های بزرگ جهان مجاز است، به تقریبا نصف تقلیل یافته است.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که 35 کشور در آن عضویت دارند قرار است درباره نامزدی آمانو برای تصدی مجدد سمت مدیر کلی آژانس در نشست فصلی خود در هفته آینده به بحث بپردازد.
آمانو ، که ژاپنی است، تنها نامزد تصدی این سمت است و دیپلمات ها می گویند تقریبا قطعی است که او مجددا به این سمت انتخاب خواهد شد. آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که هنوز از مدیر کلی آمانو حمایت نکرده است.

نظر شما