شناسهٔ خبر: 18187324 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حسین فدایی‌حسین مطرح كرد:

خلاصه و طرح داستانی حكم نقشه‏‌ را‏هنما را دارد

خبرگزاری میزان- حسین فدایی‌حسین در نهمین نشست آموزشی كارگاه اقتباس دراماتیك از قرآن كریم گفت: خلاصه و طرح درواقع حكم نقشه‏ را‏هنما را دارد و قرار نیست امری ثابت و غیرقابل تغییر باشد و آزادی نویسنده را هنگام نوشتن از او سلب كند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نهمین نشست آموزشی كارگاه اقتباس دراماتیك از قرآن كریم پنج‌شنبه پنجم اسفند‌ماه 1395 در حوزه هنری قم برگزار شد. در این نشست آموزشی سید حسین فدایی حسین مدرس و محقق هنرهای نمایشی در ادامه‌ مبحث طرح یك‌خطی، به سه شكل خلاصه‌نویسی برای یك اثر دراماتیك یعنی «خلاصه داستان»، «طرح نمایشی» و «پلات»  اشاره كرد و گفت: در واقع هر سه شكل در راستای توسعه طرح یك خطی‌ است با این تفاوت كه در هركدام از این سه شكل خلاصه‌نویسی، از زاویه‌ای متفاوت به اثر نگاه می‌شود.
 
وی در ادامه به توضیح درمورد هریك از سه شكل خلاصه‌نویسی پرداخت و گفت: خلاصه‏ داستان درواقع سلسله اتفاقاتی است كه به ترتیب از لحظه‌ شروع داستان تا پایان در اثر اتفاق می‌افتد. منظور از شروع داستان هم زمانی‌ است كه در وضع موجود خللی ایجاد می‌شود و به هر دلیلی تعادل در روند عادی و روزمره به هم می‌خورد. ممكن است این برهم زدن تعادل از سوی شخصیت باشد و یا از طرف مانع. به‌هرحال به محض برهم خوردن تعادل، داستان آغاز می‌شود و تا برگشت شرایط به حالت عادی، داستان ادامه پیدا می‌كند. در خلاصه داستان این سلسله اتفاقات به ترتیب در قالب یك داستان كوتاه نوشته می‏‌شود.
 
فدایی حسین در تشریح «طرح نمایشی» كه ‌نوعی خلاصه داستانی‌ به حساب می‌آید نیز گفت: در طرح نمایشی «دلیل و علت» اتفاقات نیز بیان می‌شود. به‌طور مثال، اگر خلاصه‌ داستان یوسف(ع) چنین باشد: «برادران یوسف(ع) او را به چاه می‌اندازند اما خداوند او را از چاه نجات داده و عزیز مصر می‌كند.» طرح نمایشی كه براساس این خلاصه می‌توان نوشت چنین خواهد بود: «برادران یوسف(ع) به‌خاطر حسادت نسبت به او، وی را به چاه می‌اندازند. لطف خدا شامل یوسف(ع) می‌شود و از چاه نجات می‌یابد و پاكدامنی و توكلش به خدا او را عزیز مصر می‌كند.» در طرحی كه ذكر شد، «حسادت»، دلیل به چاه افتادن یوسف(ع) است، «لطف خدا» دلیل نجاتش از چاه و «پاكدامنی و توكل به خدا» دلیل عزت و سربلندی‌اش است.
 
وی در ادامه به «پلات» به‌عنوان شكلی دیگر از خلاصه‌نویسی اشاره كرد و گفت: در پلات قرار نیست اتفاقات از ابتدای داستان بیان شود، بلكه ملاك برای نوشتن پلات، نقطه‌ شروع اثر و لحظه‌ی ورود به دنیای داستان است. چه بسا در یك اثر، نقطه‌ شروع از میانه و یا حتی پایان داستان باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است كه پلات از هر جایی از داستان كه آغاز شود، شروع شود. لازم است در طول پلات به اتفاقات مهم پیش از شروع اثر نیز اشاره شود.
 
فدایی حسین همچنین به دلایل نیاز به خلاصه‌نویسی پرداخت و گفت: یك خلاصه یا طرح یا پلات، نویسنده را مجبور می‏ كند تا ابتدا در باره‏ اثری كه می‌خواهد بنویسد فكر كند و از سوی دیگر طرح و خلاصه، مانع از تغییر جهت ناگهانی نویسنده در حین نوشتن می‏ شود و از بی‌راهه رفتن، جلوگیری می‏‌كند. هرچند، خلاصه و طرح درواقع حكم نقشه‏ را‏هنما را دارد و قرار نیست امری ثابت و غیرقابل تغییر باشد و آزادی نویسنده هنگام نوشتن را از او سلب كند.
 
مدرس كارگاه اقتباس دراماتیك از قرآن در پایان نهمین نشست این كارگاه از شركت‌كنندگان خواست تا برای ایده و طرح یك‌خطی خود، یك خلاصه داستان، طرح نمایشی و پلات اولیه مشخص كنند.
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما