شناسهٔ خبر: 18184910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نفس‌هاي آخر داعش در موصل

روزنامه جوان

تروريست‌ها به سياست زمين سوخته روي آوردند / در پي پيشروي گسترده نيروهاي عراقي در غرب موصل و آزادي برخي مناطق مهم، نفس تروريست‌هاي داعش به شماره افتاد و اين شهر در آستانه آزادي كامل قرار گرفته است ...

صاحب‌خبر -
در پي پيشروي گسترده نيروهاي عراقي در غرب موصل و آزادي برخي مناطق مهم، نفس تروريست‌هاي داعش به شماره افتاد و اين شهر در آستانه آزادي كامل قرار گرفته است. داعش براي جبران شكست‌هاي خود به استراتژي «زمين سوخته» روي آورده است. به گفته منابع عراقي، امريكا بار ديگر با كارشكني در مسير عمليات تلاش مي‌كند تكفيري‌ها را از مهلكه موصل فراري دهد.

با گذشت 10 روز از شروع عمليات آزادسازي غرب موصل از دست داعش، نيروهاي عراقي به پيروزي نهايي بر تروريست‌ها نزديك شده‌اند. نيروهاي عراقي روز گذشته توانستند برخي از مناطق غرب موصل را آزاد و تلفات سنگيني را بر تكفيري‌هاي داعش تحميل كنند. به گزارش شبكه الميادين، نيروهاي پليس مركزي و نيروهاي واكنش سريع عراق روز دوشنبه محله الطيران را در غرب موصل آزاد كردند و پرچم عراق را در ساختمان‌هاي آن به اهتزاز درآوردند. نيروهاي ويژه و تيپ پنجم پليس مركزي عراق هم به خط تماس با منطقه الدواسه در مركز موصل رسيدند. از سوي ديگر، نيروهاي عراقي كه مشغول گلوله‌باران مواضع داعش در اطراف پل چهارم رود دجله بودند، ديروز توانستند از لحاظ نظامي كنترل اين پل را در دست بگيرند. پس از آزادسازي پل چهارم در غرب موصل، نيروهاي عراقي مي‌توانند از آن براي عبور از بخش شرقي موصل به بخش غربي اين شهر استفاده كنند.

همچنين نيروهاي ارتش عراق در تلاش هستند يك پل معلق روي رودخانه دجله ايجاد كنند. به گزارش اسكاي‌نيوز، اين پل به‌منظور سرعت بخشيدن به عمليات آزادسازي منطقه غربي موصل كه بخش اعظمي از آن در اشغال عناصر داعش قرار دارد احداث مي‌شود. با احداث اين پل دسترسي به منطقه غربي موصل واتصال آن با منطقه شرقي آن‌كه پيشتر توسط نيروهاي عراقي آزاد شده است، آسان‌تر خواهد شد. برخي از پل‌هايي كه منطقه شرقي و غربي موصل را به يكديگر متصل مي‌كند پيش‌تر و در حملات هوايي نابود شده بود. همچنين سه دسته از گردان الفرقان گروه داعش خود را به نيروهاي عراقي در محله الجوسق در بخش غربي موصل تسليم كردند. به گفته منابع نظامي، از روز يك‌شنبه بيش از 1200 غيرنظامي كه داعش آنها را از مناطق ديگر براي استفاده جهت سپر انساني به موصل آورده بود، رهايي يافته و توانسته‌اند به خانه‌هاي خود باز گردند.

موصل از خردادماه 1393 در اشغال داعش است و با آزادسازي كامل آن آخرين پايگاه تكفيري‌ها در عراق از بين مي‌رود و اين مسئله مي‌تواند تروريست‌هاي مستقر در سوريه را نيز تحت تأثير قرار دهد. عمليات آزادسازي موصل 26 مهرماه به دستور حيدر العبادي، نخست وزير عراق آغاز شد و در ماه‌هاي اوليه نيروهاي عراقي توانستند بخش شرقي اين شهر را آزاد كنند و از هفته گذشته آزادي بخش غربي آغاز شده است و به گفته منابع عراقي شمارش معكوس براي آزادي كامل موصل از دست تكفيري‌ها آغاز شده است. عراقي‌ها پس از نابودي داعش در اين كشور، سعي دارند اين گروه تروريستي را در سوريه نابود كنند. از اين رو روز شنبه اولين حملات عراق به داعش در خاك سوريه انجام شد.
  
استراتژي زمين سوخته
تروريست‌هاي داعش كه اين روزها خود را شكست خورده تحولات ميداني عراقي مي‌بينند، براي جبران شكست‌هاي خود به استراتژي زمين سوخته روي آورده‌اند تا شهر ويران را تحويل عراقي‌ها دهند. به گزارش شبكه السومريه نيوز، تروريست‌هاي داعش تا لحظه آخر حضور در «الطيران» دست از جنايت برنداشتند و به گفته سرلشكر شاكر جودت، فرمانده كل پليس فدرال عراق، تروريست‌ها هنگام فرار، خانه‌ها و ساختمان‌ها را به آتش كشيدند كه با كمك ارتش عراق، دهها خانواده موصلي از خطر مرگ نجات يافتند. داعش از خودروهاي بمبگذاري شده براي جلوگيري از پيشروي سريع نيروهاي عراقي در بخش شرقي موصل استفاده مي‌كند. تكفيري‌هاي داعش زماني كه در تنگنا قرار مي‌گيرند با مين‌گذاري در مسير نيروهاي عراقي سعي دارند پيشروي‌هاي عراقي‌ها را كند كنند تا با خريد زمان بتوانند راه فرار خود را فراهم كنند.
  
تلاش امريكا براي فراري دادن داعش
اين روزها كه عمليات آزادسازي موصل به لحظات حساس و نتيجه‌بخش خود رسيده است، امريكايي‌ها دست به كار شده‌اند تا داعشي‌ها را از ميدان نبرد فراري دهند. جواد الطليباوي، سخنگوي جنبش «اهل الحق» عراق مي‌گويد كه شواهد و مستندات به‌دست آمده افشا مي‌كند كه امريكايي‌ها درصدد تكرار سناريو كمك به داعش هستند. الطليباوي گفت: «امريكا با تمام توان تلاش دارد تروريست‌هاي خارجي داعش و عناصر وابسته به سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي ديگر را از پايگاه‌هايشان در موصل خارج كند چرا كه اين افراد نقش مهمي در ترسيم نقشه‌هاي ميداني و عملياتي داعش و حملات تروريستي آنها در نقاط مختلف عراق طي دو سال گذشته ايفا كرده‌اند». امريكا در عمليات آزادسازي شهرهاي عراق، بارها در مراحل آخر وارد شده تا بتواند براي جلوگيري از شكست كامل تروريست‌ها، آنها را از مهلكه نجات دهد؛ چيزي كه در عمليات آزادسازي فلوجه و الرمادي انجام شد.
  
سفر وليعهد سعودي به عراق
همزمان با آزادي قريب‌الوقوع موصل از دست داعش، مقامات سعودي سفرهاي خود به عراق را افزايش داده‌اند. پس از گذشت دو روز از سفر عادل الجبير وزير خارجه سعودي به بغداد و اعلام حمايت از عراق در جنگ با تروريسم و اعلام آمادگي براي همكاري‌هاي دو جانبه، روزنامه القبس كويت از سفر قريب الوقوع محمد بن نايف، وليعهد عربستان به عراق خبر داده است. روزنامه «القبس» ديروز در گزارشي نوشت: «سفر عادل الجبير به بغداد زمينه را براي سفر قريب‌الوقوع حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق به رياض فراهم و پس از آن نيز محمد بن نايف به بغداد سفر خواهد كرد». محافل سياسي عراق با بيان اينكه در پس سفر وزير خارجه عربستان به بغداد ابهامات بسياري وجود دارد، خواستار حفظ هوشياري مسئولان ارشد نظام در قبال نيات و مقاصد رياض شدند. سخنگوي جنبش عصائب اهل الحق ديروز در سخناني با هشدار نسبت به سفر غيرمنتظره الجبير به بغداد، گفت: «سعودي‌ها به دشمني و خصومت‌ورزي تاريخي‌شان با ملت عراق و مانع‌تراشي در مسير روند سياسي در كشور معروف هستند، بنابراين نمي‌توان سفر الجبير به بغداد را مثبت ارزيابي كرد». مقامات عربستان كه در 25 سال گذشته هيچ‌گونه سفر رسمي به عراق نداشتند در آستانه آزادي موصل در مسير رياض- بغداد تردد مي‌كنند. تلاش عربستان براي افزايش تعاملات سياسي با عراق درحالي است كه مقامات سعودي و رسانه‌هاي اين رژيم در دو سال گذشته دولت و نيروهاي بسيج مردمي عراق را به ايجاد جنگ فرقه‌اي در اين كشور متهم مي‌كردند.

نظر شما